För mycket hö anledning till gallor?

Sv: För mycket hö anledning till gallor?

En kompis till mig fick tipset att det var järnbrist och när hon började ge det så vips fanns inga gallor mer. Har själv en ny häst som är lite gallig efter stillastående. Undersökte saken i hästbutik. Stod dock att man borde ta blodprov före man börjar ge. Så det kanske kan vara en idé.

Hälsning Maja

Konstigt om hon skulle ha järnbrist tycker jag... Och kan tillägga, gallorna är PYTTEsmå.. man mäst "känner" dem. Absolut inget man ser om man inte vet om det.

Här kommer en bild på groddoljan:

5467.jpg

"Näringstillskott Groddolja

Tillskottsolja ges med daglig utfodring och innehåller A-, C-, D- och E-vitaminer samt mineraler. Har visat sig oöverträffad vid hårfällning, mjällbildning, hårlöshet, fläckar samt brunstsvaghet. Emin. 2,5 lit."

Jag sätter en tia –men inte mer! - på att det är majsgroddoljan som gett gallor. HH

Tinen skrev:
jaaadå! Han har lååång erfarenhet och är utbildad!

Hur kom det sig att du provade barfota? vilken metod av alla provade du? :)

Jag provade för att jag ville testa om hon kunde gå barfota. Hon hade ju trots allt varit barfota de första 13åren av sitt liv... då hon bara gick som avelssto. Hon hade varit skodd runtom i ca 7 år när skorna togs av. Dock har hon gått nån skoperiod barfota på sommaren däremellan.
Jag rider ju inte så jätetmkt utan bara skogsturer och på ängen ca 3-5 dagar/vecka (ca 30-60min per gång) - hobbyridning med min nordis så kanske skulle hon fungera barfota, tänkte jag. Hennes hovar trasades sönder av alla sömhål och de såg ganska fula ut så barfota lockade...
Jag läste mycket om barfotametoder och blev intresserad av ANHCP eller vad heter den? Så jag fick tag på en tjej som var utbildad inom den metoden och hon kom och tog av skorna på hästen och verkade henne enligt den metoden. Jag inhandlade också BoaBoots så småningom att använda OM hon blev ömfotad.
Det fungerade bra de första 4 veckorna. Jag red inte utan var bara ute och gick med henne vid hand (använde inte bootsen då helelr). Hon verkade inte ömma nåt särskilt. Sen kom barfotaverkaren till stallet igen för att ta av skorna på ett par andra hästar och då raspade hon till min hästs hovar igen för att de hade slitits lite snett under de gångna veckorna och det gällde att hålla dom under den verkningsmetoden som de hade för att hoven skulel hålla för barfota bättre.
Nu började hon plötsligt ömma ganska tydligt... :crazy: och de följande veckorna blev värre och värre tills jag en dag hittar henne i hagen hängandes i ett hörn för sig själv - svullen och jättevarm i HF. Jättehalt! Fick knappt in henne i stallet, hon hade 4:e gradens hälta typ.
BÖLD tänkte de alla men ingen kunde hitta nån. Inte hovisen, inte veterinären och inte dom på kliniken. :confused: Flera dagar hade gått! Vid klinikbesöket var hon visserligen betydligt bättre och haltade bara i traven, 2:a gradens hälta. De kunde inte hitta nåt TROTS röntgen o allt (hältutredning). Den enda förklarningen han hittade på röntgenplåtarna var att hon hade en tunn sula.
Så veterinärens order var ringskor med hovkuddar! I fram. Så det fick hon. Men var fortfarande inte bra! :crazy: Hovisen fick komma och plocka av skon igen på HF och leta efter böld... men ICKE.
Men så småningom sen då blev hon bra. Vi fick aldrig reda på exakt vad som var felet men efter några veckor upptäckte jag en spricka längs kronranden... :cool: Det VAR nog en BÖLD trots allt! Det är jag agsnka säker på. Den sprickan växte neråt sen (den var tydlig!) under kommande månaderna.
Hon klarade inte heller barfota i bak... några veckor efter att hon blivit ohalt i fram (med skor och kuddar) så började hon ömma mycket i bak. När hovis kom fanns det nästan ingenting att spika i!!
Det blödde hur långt ner han än spikade sömmen... :cry: Men duktig som han var lyckades han få dit skor på henne och hon blev bra.

Oj, Det var ju givetvis inga bra erfarenheter du hade..
Vad jobbigt :(
Jo, AANHCP heter det.. Min häst verkades enligt det ett par månader för två år sedan. Men slog sedan på skor igen. (Hon var felskodd och det behövde växa ner nytt och börja om från början. Därför vi gjorde så.) Och mina erfarenheter kring det var bara positivt. Hennes hovar blev jättefina och så.
Men jag tror ju att risken för hövbölder såklart måste öka vid borttagning av skorna, för sulan borde ju vara lite känsligare än annars.
Verkade din AANHCP:are i sulan också? Det gjorde aldrig min...

Tinen skrev:
Konstigt om hon skulle ha järnbrist tycker jag... Och kan tillägga, gallorna är PYTTEsmå.. man mäst "känner" dem. Absolut inget man ser om man inte vet om det.

Infon du får den funderar du över som du behagar. Givetvis kan ingen här ställa diagnos på din häst och veta vad problemet är. Men med vilka fakta grundar du din förmodan att det inte är järnbrist?

Hälsning Maja

Jag har haft hästen i 7 år iår. Under 5 av dessa år har hon gått på samma foderstat som nu (möjligtvis fått några dl mer krafftfoder eftersom hon var svårare att hålla i hull då).
Jag tycker också att järnbrist borde ge övriga symptom. Hon är värsta energiknippet och utstrålar inget annat än friskhet. JAg känner henne väldigt väl och det känns verkligen inte som att det är där skon klämmer!
Jag är tacksam för ditt svar och tänker inte utesluta att det kan vara möjligheten, men kommer nog göra andra åtgärder först! :)

Tinen skrev:
Verkade din AANHCP:are i sulan också? Det gjorde aldrig min...

Nej de rör inte själva sulan. Och hon verkade dom jätetfint och försiktigt, det var inte nåt fel med det. Hon förklarade allt hon gjorde osv. Dom blev jättefina.

Men jag tror att min häst blev för hårt verkad ANDRA gången plus att jag själv hade raspat på dom LITE enligt "order" av barfotaverkaren (bara för att hålla verkningen jämn när hon slet snett). Jag har efteråt fått höra av denna superduktige hovslagare att min hästs hovar växer extremt långsamt och då är det inte så konstigt om hon blev öververkad och samtidigt slet ner hovarna för fort (även om hon inte reds utan bara promenerades med lite grann, dock gick hon i en hage bestående dels av grus).
ALDRIG har nån hovis tidigare påpekat detta utan vi har kört med 6-8veckors intervaller när vi skodde henne. Men hon kunde lugnt ha skorna, iaf udner vinterhalvåret, i 12 veckor eller kanske t o m längre tid.
(det är en nsv brukshäst det handlar om så kanske kan VIKTEN påverka också att hon hade svårt att klara barfota?)

Jag är inte på nåt sätt EMOT barfota bara för att jag fick erfara det där. Jag tror fortfarande att det kan fungera på många hästar, såväl med AANHCP och med "vanlig" verkning, men att man inte ska låta en häst lida om den ömmar mycket och får ont.
De övriga hästarna i stallet fungerade finfint barfota! I början verkade enligt AANCHP (första halvåret) men sedan kunde inte tjejen fortsätta (hon flyttdae elelr nåt) och då fick den vanliga hovisen fortsätta. Det fungerade lika bra det!
Men detta är hästar som bara rids sporadiskt. Och en av dom ömmar lite på grus än idag fast han gått barfota i nästan 2år. Just nu har han fått skor i fram så att han kan broddas.

Fortsätt du med barfota så länge häste inte verkar ha ont eller ömma nåt särkilt.

Tinen skrev:
okej! :)
Vill du ge en motivering? ;)

Jag skulle också vilja höra HH´s motivering. Hon är riktigt kunnig inom området!
Jag skulle tro MEST på hennes svar... men självklart kan inte vi här mer än spekulera i vad det skulle kunan vara som gett din häst gallor.

Järnbrist beror ju oftast på kopparbrist, så man bör kolla upp även koppar innan man börjar ge järnstillskott.

Riktig järnbrist kan ju även förekomma vid sjukdom och vid högt intag av vitlök, men en frisk häst har sällan järnbrist utan då kopparbrist.

Jättetack för att du delar med dig med dina erfarenheter! :)

Jo, jag låter ju givetvis min hovis slå på skorna igen om hon skulle börja ömma eller slita ner för mycket.

Jag måste fått en blackout när du frågade varför vi valde att plocka av skorna! :crazy: helt bäng i huvet, vet inte vad jag tänkte på då!:crazy:

Hon har haft en ligamentskada vid hovleden ungefär och när det började samlas styltor í hovarna är det ju risk att hon vrickar upp det där igen..
Så vi hade två alternativ: Plocka av skorna, eller slå på sulor också.. Eftersom överrullningen också är mkt viktig för hennes skada så valde vi att inte "bygga på" hoven ytterligare med sula, så vi plockade av dem.
Ser du det var den riktiga anledningen! :p

vimsiga jag som inte tänker på vad jag skriver :D

Tinen skrev:
Min häst har nu börjat få gallor på båda frambenen. Detta utan att någon träning har ökat. Hon är inte varm eller halt. Inget av frambenen har mera galla än det andra. Hon har BoT på på nätterna. Jag är i stort sett helt säker på att hon har fått dessa gallor på grund av foder.

Hon går på fri tillgång till hö (oanalyserat) Och om jag ska uppskatta hur mycket hon äter så ligger det nog runt 15 kg/dag.
I kraftfoder får hon endast 6 dl hippo bacis, 6 dl svart havre och 4 dl, müsli.
Nu när hon har börjat fälla har jag dessutom börjat gen henne vitaminer. Det är av den där groddoljan (kan hämta bild om det skulle vara så)

Så jag undrar, vilket av ovanstående foder tror ni har orsakat detta?

Mycket tacksam för synpunkter! :bow:

Min häst fick oxå galor ett tag.
Men då sa min träare att jag skulle ta bort betforen.
Om man ger för mkt betfor kan hästen få galor.

Får din häst Betfor???

Tinen skrev:
Jag har haft hästen i 7 år iår. Under 5 av dessa år har hon gått på samma foderstat som nu (möjligtvis fått några dl mer krafftfoder eftersom hon var svårare att hålla i hull då).
Jag tycker också att järnbrist borde ge övriga symptom. Hon är värsta energiknippet och utstrålar inget annat än friskhet. JAg känner henne väldigt väl och det känns verkligen inte som att det är där skon klämmer!
Jag är tacksam för ditt svar och tänker inte utesluta att det kan vara möjligheten, men kommer nog göra andra åtgärder först! :)

Och vad ger järnbrist för symptom på en häst?

Hälsning Maja

Men som sagt.. Hon borde ju fått detta tidigare då.. Varför skulle hon fått det nu?
Hon har inte varit sjuk och inte förlorat något blod, inte haft parasiter och bla bla...
Det känns helt fel spår.... :S
Jag kanske får äta upp det.. men tar den risken...
Och som sagt, det är pytte, yttesmå gallor i pratar om.. Man märker inte om man inte vet om dem! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka