För mycket hö anledning till gallor?

Tinen

Trådstartare
Min häst har nu börjat få gallor på båda frambenen. Detta utan att någon träning har ökat. Hon är inte varm eller halt. Inget av frambenen har mera galla än det andra. Hon har BoT på på nätterna. Jag är i stort sett helt säker på att hon har fått dessa gallor på grund av foder.

Hon går på fri tillgång till hö (oanalyserat) Och om jag ska uppskatta hur mycket hon äter så ligger det nog runt 15 kg/dag.
I kraftfoder får hon endast 6 dl hippo bacis, 6 dl svart havre och 4 dl, müsli.
Nu när hon har börjat fälla har jag dessutom börjat gen henne vitaminer. Det är av den där groddoljan (kan hämta bild om det skulle vara så)

Så jag undrar, vilket av ovanstående foder tror ni har orsakat detta?

Mycket tacksam för synpunkter! :bow:

Sv: För mycket hö anledning till gallor?

själv är jag inte så duktig vad som gäller gallor, men min egegn häst har det ibland och syrrans häst har det också. Anledningen till att våra hästar får det ibland är för att de får något för mycket foder och blir motionerad för lite. Min hästs gallor brukar också komma direkt efter att han har blivit verkad. Men om du kanske minskar något på fodrat av allt och motionerar lite mer så tror jag i alla fall att dom kommer att gå bort.

Tja, vardagarna går hon ut vid 6 och in vid 21 vid bra väder (ibland ännu senare).. Så hon är ute mycket! :)

Det är att det kommit så plötsligt nu.. liksidigt båda fra,.. jag har inte ändrat något vad gällande hennes motion eller hö/fodergiva..
Skulle ju vara om det är vitaminerna som har ställt till det. Men tycker ändå det låter konstigt
För lite motion tror jag inte är orsaken! Hon rids 6 dagar i veckan och är i tävlingskondis.
Tackar för svar! :)

Om du ska dra ner på nåt ska du absolut inte dra ner på höet.Minska på något av det andra, o du kan även ge henne lucern om du vill underlätta pälsfällningenför henne.

Hon är omöjlig att peta i lucern... Helt hopplöst, tyvärr..
Och för hullet skull är hon inte i behöv av det..
Kraftfodergivan är utspridd till 2ggr/dag.. har jag glömt att säga, men det gör ju inte mängden mindre.. men ändå :)

Jag har inte så jättemycket erfarenhet av gallor men det är absolut inte pga HÖET. Och med tanke på hur lite kraftfoder du ger och attd en gått på det ett bra tag innan gallorna kom så tror jag knappast att detta är foderrelaterat alls. Vitaminerna är det knappast helelr!

Kan inte gallor komma av överansträngning eller liknande också?

Jo, visst kan det göra det!
Men i hennes fall kan det typ inte vara det. HAr inte ändrat NÅGOT i hennes träning.. rider henne inte i djup snö heller så... :S
mysko är det...
Men tack för spekulationer!! :):)

Jag har Apoteks boken hemma och där står såhär:

"Gallor är en inflammation i en senskida eller led, varvid mängden vätska ökar. Detta kallas senskidegalla respektive ledgalla."

"Gallor kan orsakas av överansträngning - framförallt hos hästar, som sätts i alltför hårt arbete - dålig hovvård, inälvsparasiter, foderomställning och felaktig utfordring som alltför kraftigt bete."

Nu har du lite att fundera på då! Hoppas att det löser sig.:smirk:

Jo... grunderna vet jag allt! :)
Och hon är känslig för foderbyten.. Hon får alltid gallor vid betessläpp till exempel, även med noggrann övergång..

Har även fått tips om att anlednignen kan vara att jag plockat av skorna. :)
Hon är nämligen barfota fram nu.. det var hon inte innan..

Men men.. fundera gärna på! det gör i alla fall jag! :D

Tinen skrev:
Har även fått tips om att anlednignen kan vara att jag plockat av skorna. :)
Hon är nämligen barfota fram nu.. det var hon inte innan..

Där har du din anledning garanterat! Hur länge har hon gått barfota? och varför?

Det är ju just det.. skorna togs av redan i början på december.. Och gallorna har kommit för ca 2 veckor sedan... Tycker det borde kommit tidigare om det vore skorna.

Varför jag plockade av dem? Hon har jättebra hovar (har alltid gått oskodd bak) och både jag och hovslagaren tyckte vi kunde passa på att plocka av skorna nu under den här tiden när det inte slits så mycket.
Börjar hon ömma, eller få andra problem slår vi ju givtvis på dem igen. Men än så länge fungerar hon fin fint! Ömmar inget på bar mark (grusväg) heller (den lilla bara marken som fanns för ett tag sedan iaf :()

Men det kan visa sig LÅNGT efter! Överansträngning pga övergång till barfota... :crazy: .
(jag vet - det blev ungefär så med min häst)

Har du pratat med din hovis om detta? Det skulle jag göra.

Nope, har inte pratat med hovis! Men det kan jag ju göra.. Han kommer ju titt som tätt och kikar! ;)
Men om hon skulle varit överansträngd tycker jag att jag borde ha märkt det. Hon går på hur fint som helst, ingen som helst skillnad på henne nu och när hon hade skor! Hon vågar ta för sig marken på precis samma sätt.

Tinen skrev:
Nope, har inte pratat med hovis! Men det kan jag ju göra.. Han kommer ju titt som tätt och kikar! ;)
Men om hon skulle varit överansträngd tycker jag att jag borde ha märkt det. Hon går på hur fint som helst, ingen som helst skillnad på henne nu och när hon hade skor! Hon vågar ta för sig marken på precis samma sätt.

Ja du, jag vet inte men jag skulle iaf ta ett snack med hovisen om detta. Har du en "vanlig" hovis eller en barfotaverkare?

Utbildad och duktig också? ;)

Jag har lite dålig erfarenhet av barfota efter att jag prövade att ha min häst på det... i början gick det bra, men sen blev det bara värre och värre... orkar inte gå in på det nu men det slutade med att hon var tvungen att skos med hovkuddar o så. (däremellan var hon halt, stel, blockhalt pga böld och gick knappt att sko sen - fanns inget att spika i. Det hände efter ca 2mån barfota ) :crazy:

Havren antar jag. Det brukar dom få gallor av.

jaaadå! Han har lååång erfarenhet och är utbildad!

Hur kom det sig att du provade barfota? vilken metod av alla provade du? :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka