För mycket energi och för lite protein?

Teresa00

Trådstartare
Jag har en häst som är lite svankig och tunn i överlinjen (utan att ha en "vass" ryggrad, han är snarare ganska platt över ryggen) och även lite bukig. Samtidigt är han ovanligt rund över länden. Kan detta bero på att han får för mycket energi och för lite protein? Han ser inte omusklad ut men har ändå fått kommentarer att han behöver bygga upp sin överlinje. Vad kan detta bero på? :confused:

Sv: För mycket energi och för lite protein?

Han tränas 1 timme / 6 dagar i veckan vilket jag tycker är ganska normalt.

Min spontana tanke (utan att vara någon typ av expert) är antingen som du säger, för mkt energi och för lite protein eller att han jobbar fel på något sätt så att han inte kan muskla sig på riktigt rätt sätt?

En del hästar kan ju dock vara rätt tunna över ryggen och inte bli bredare. En av mina är så, han är en riktig tunnis, och då är han ändå i full tävlingskondition. Men just över ryggen är han tunn. Nu har vi nyss behandlat honom och det visade sig att han hade stora problem med denne, så det kanske också kan vara en teori.

Well.
1. För lite protein . testa att lägga på ett par dl lusern lr liknande så vet du om det är det som är problemet. ;)

2. Felaktig träning. Hur mkt du rider är ju irrelevant om hästen ändå inte jobbar korrekt.

3. För trång sadel. Väldigt vanligt.

Jag ska testa att lägga till mer protein till hans foderstat. Men det där med för trång sadel kanske kan stämma.. den är ganska platt och min tränare tycker att den är lite för trång över bogarna samt så har jag känt att hans galopp är mycket bättre barbacka. Så tack för hjälpen, ska testa att ge mer protein och kolla sadeln :)

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min unghund bränner rejält med energi under vinterns fys-träning och jag behöver därför komplettera med något som tillför fett. Jag har...
2
Svar
36
· Visningar
1 670
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar