Jag skulle nog våga påstå att det har med aktivitetsnivån att göra. Jag har läst några studier som rör detta och för en sällskapshund som inte rör på sig mer än på dagliga promenader så är det troligt att det finns en ökad risk för pankreatit vid högfettskost. En väldigt aktiv hund metaboliserar sannolikt fett betydligt bättre och har också behov av det ökade fettet för att inte tulla på musklerna.
Lite OT och ovetenskapligt dravel: Jag har varierar hundarnas mat beroende på om det är hög eller lågsäsong (ja, eller särskilt för den som tävlar). Skälet är att det har varit en hel del whippetar som har råkat ut för akut pankreatit sedan färskfoder blev vanligt. Det mönster (om man kan tala om det) som jag har kunnat se är att hundarna har ätit färskfoder samtidigt som att aktiviteten har minskat (tävlingssäsongens avslutas).
Hur mycket fett är för mycket fett? Alltså hur många % av kosten kan man komma upp i innan det blir skadligt? 20 % och t o m lite över det verkar de flesta hundar tåla även om de inte är särskilt aktiva men någonstans går väl gränsen?