Tillskottsfoder med mycket energi

Jag skulle nog våga påstå att det har med aktivitetsnivån att göra. Jag har läst några studier som rör detta och för en sällskapshund som inte rör på sig mer än på dagliga promenader så är det troligt att det finns en ökad risk för pankreatit vid högfettskost. En väldigt aktiv hund metaboliserar sannolikt fett betydligt bättre och har också behov av det ökade fettet för att inte tulla på musklerna.

Lite OT och ovetenskapligt dravel: Jag har varierar hundarnas mat beroende på om det är hög eller lågsäsong (ja, eller särskilt för den som tävlar). Skälet är att det har varit en hel del whippetar som har råkat ut för akut pankreatit sedan färskfoder blev vanligt. Det mönster (om man kan tala om det) som jag har kunnat se är att hundarna har ätit färskfoder samtidigt som att aktiviteten har minskat (tävlingssäsongens avslutas).

Hur mycket fett är för mycket fett? Alltså hur många % av kosten kan man komma upp i innan det blir skadligt? 20 % och t o m lite över det verkar de flesta hundar tåla även om de inte är särskilt aktiva men någonstans går väl gränsen?

Men blir inte hundarna överviktiga av fettet innan levern tar stryk?

Finns ju många sällskapshundar som får färskfoder tänker jag.

Levern?

Sällskapshundar som bara går promenader äter ju sällan några stora mängder färskfoder. :) I det första stycket pratar jag om högfettskost där man tillsätter ännu mer fett för att hunden ska orka arbeta och även behålla normalt hull och muskler. Så otroligt fett är inte de flesta färskfoder att det sannolikt påverkar en normal hund vid liten fodergiva.

I andra stycket pratar jag om det jag har upplevt hos bekanta med whippet. Jag känner inte mindre än 5 whippetar som under vintern har drabbats av akut pankreatit och samtliga har ätit färskfoder. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Det är möjligt att whippet är mer känsliga för högfettkost, men det kan också vara så att de behöver rätt mycket energi för att hålla hullet och därför får i sig väldigt mycket fett som - när de inte är så aktiva - inte kan hantera. Min 13 kg-whippet äter 500 g VoH/dag under och det blir ju rätt mycket fett av det. Nu under vinterhalvåret ger jag därför energimässigt lika mycket som under sommaren, men fördelningen av makronutrienter ser lite annorlunda ut.

Inte den blekaste aning faktiskt. :D

Jag blev lite nojig när jag läste en artikel i någon jakttidning och där varnades det för att fodra jakthundarna med stora mängder rent fett. Jag minns faktiskt inte vad man skulle ge istället? Har för mig att de provat att ge kolhydrattilsskott till slädhundar? Funderar också lite på om det kan ha med vilken sorts fett man ger (fördelning omega 3 och 6) men eftersom jag har lättfödda hundar så har jag inte fördjupat mig mer än så. Behöver de gå upp i vikt så ger jag helt enkelt lite större portioner bara ;)

Levern?

Sällskapshundar som bara går promenader äter ju sällan några stora mängder färskfoder. :) I det första stycket pratar jag om högfettskost där man tillsätter ännu mer fett för att hunden ska orka arbeta och även behålla normalt hull och muskler. Så otroligt fett är inte de flesta färskfoder att det sannolikt påverkar en normal hund vid liten fodergiva.

I andra stycket pratar jag om det jag har upplevt hos bekanta med whippet. Jag känner inte mindre än 5 whippetar som under vintern har drabbats av akut pankreatit och samtliga har ätit färskfoder. Jag vet inte riktigt vad det beror på. Det är möjligt att whippet är mer känsliga för högfettkost, men det kan också vara så att de behöver rätt mycket energi för att hålla hullet och därför får i sig väldigt mycket fett som - när de inte är så aktiva - inte kan hantera. Min 13 kg-whippet äter 500 g VoH/dag under och det blir ju rätt mycket fett av det. Nu under vinterhalvåret ger jag därför energimässigt lika mycket som under sommaren, men fördelningen av makronutrienter ser lite annorlunda ut.

Vet inte vad jag blandade ihop där:D

Men går de inte upp i vikt innan av fettet? Tänker att vanligt färskfoder inte innehåller sååå högt med fett att det vid normal giva för just den hunden borde vara farligt. Alltså normal giva för att hålla hullet. Förstår ju att det blir skillnad om man tillsätter en massa extra fett i kosten utöver det men annars?

Inte ens något jag reflekterat över faktiskt :angel:

Vet inte vad jag blandade ihop där:D

Men går de inte upp i vikt innan av fettet? Tänker att vanligt färskfoder inte innehåller sååå högt med fett att det vid normal giva för just den hunden borde vara farligt. Alltså normal giva för att hålla hullet. Förstår ju att det blir skillnad om man tillsätter en massa extra fett i kosten utöver det men annars?

Inte ens något jag reflekterat över faktiskt :angel:

Det är ju när energiintaget blir större än energiutgifterna som man går upp i vikt och energiintaget behöver ju inte nödvändigtvis bestå av fett. Således kan man få i sig mer fett än vad kroppen kan metabolisera utan att man för den skull blir fet.

Det är ju när energiintaget blir större än energiutgifterna som man går upp i vikt och energiintaget behöver ju inte nödvändigtvis bestå av fett. Således kan man få i sig mer fett än vad kroppen kan metabolisera utan att man för den skull blir fet.

Ja jo det förstår jag ju givetvis. Men innehåller färskfoder såna mängder % sett? Som sagt förstår jag ju om man börjar laborera själv och det blir knasigt. Men helfoder?

Ja jo det förstår jag ju givetvis. Men innehåller färskfoder såna mängder % sett? Som sagt förstår jag ju om man börjar laborera själv och det blir knasigt. Men helfoder?

Man får nog se det relation till hur mycket hunden behöver för att hålla hullet. Mina behöver (undantaget efter löp) ganska mycket energi för att hålla hullet. VoH rekommenderar att man utfodrar motsvarande 2% av hundens vikt. För mina hundar skulle det innebära 220 g respektive 260 g foder. Det skulle inte funka ens under de allra lugnaste vintermånaderna utan att de skulle bli radmagra. Jag måste med andra ord ge dem nästan det dubbla. Procentuellt sett ändras ju inte fettmängden i maten ett dyft (säg 20% om man ger VoH lax), men mängden fett sett i gram är ju den dubbla.

Man får nog se det relation till hur mycket hunden behöver för att hålla hullet. Mina behöver (undantaget efter löp) ganska mycket energi för att hålla hullet. VoH rekommenderar att man utfodrar motsvarande 2% av hundens vikt. För mina hundar skulle det innebära 220 g respektive 260 g foder. Det skulle inte funka ens under de allra lugnaste vintermånaderna utan att de skulle bli radmagra. Jag måste med andra ord ge dem nästan det dubbla. Procentuellt sett ändras ju inte fettmängden i maten ett dyft (säg 20% om man ger VoH lax), men mängden fett sett i gram är ju den dubbla.
Mina får ju runt 3-4% oftast.. Aldrig märkt något knas. De brukar väl bli lite lösa i magen vid för mycket fett?

Annars får jag kanske börja kika på andra foder. Men är så nöjd i övrigt och har aldrig ens tänkt i dom banorna innan.

Mina får ju runt 3-4% oftast.. Aldrig märkt något knas. De brukar väl bli lite lösa i magen vid för mycket fett?

Annars får jag kanske börja kika på andra foder. Men är så nöjd i övrigt och har aldrig ens tänkt i dom banorna innan.

Jag har inte heller märkt något på mina hundar att de skulle ha haft problem med färskfoder.

Jag tror inte att det finns någon risk alls med att ge färskfoder, om man ger bara det. Jag har också vid enstaka tillfällen gett extremt feta mål utan att magen påverkats. Det är ju enkelt reglerat genom att samtidigt ge lite mer kalcium. Men om du ger ett foder med hög fetthalt och dessutom ger extra tillskott av fett varje dag så kan det kanske bli problem?

Jag tror inte att det finns någon risk alls med att ge färskfoder, om man ger bara det. Jag har också vid enstaka tillfällen gett extremt feta mål utan att magen påverkats. Det är ju enkelt reglerat genom att samtidigt ge lite mer kalcium. Men om du ger ett foder med hög fetthalt och dessutom ger extra tillskott av fett varje dag så kan det kanske bli problem?

Ja, jag ger extremt sällan tillskott av fett. Ger då hellre mer mat om det behövs. Jag har inte ens reflekterat över någon risk innan med det utan bara gett mer färskfoder om de är spinkiga och mindre om de är lite runda :D

Min unghund bränner rejält med energi under vinterns fys-träning och jag behöver därför komplettera med något som tillför fett. Jag har funderat på rent fett av typen ister, men det kan innebära lite väl skojiga reaktioner i magen. Jag kan trycka i henne mer foder också, men det räcker inte riktigt. Eventuellt vill jag ha mer protein också, för muskelbyggandets skull, men det tror jag kan lösa sig ändå bara energin blir tillräcklig. Nu är hon för tunn och då bygger man inga muskler heller. Snarare bränner hon dem. Några tips på vad som finns att ge?

Foderbyte är inte aktuellt då det fungerar bra vår, höst och sommar. Det är också ett av få foder som alla tre hundar fungerar bra på.

Jag kan inte hundfoder kan jag inleda med.
Jag fick tunn hund då jag skaffade ny. Nytt för mig..
Hon var lite snål i att äta också. Men på rek från andra har jag gett henne olja. Jag har tagit en som jag ger min häst som också använts på hundar etc.
Det är gjord av rice bran. Hon lade på sig fort och vill gärna ha sin olja. Numer äter hon helst inte utan den.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 833
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Har fått analys på hö. En med energi 8,6 MJ / kg foder och 27 smältbart protein (kvot på 3,1) En annan med energi 9 MJ / kg foder...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?