För mkt protein=värre eksem?

Sv: För mkt protein=värre eksem?

Ska iväg o jobba nu, men jag meanr såhär:
Det finns hästar som skubbar av man och svans av olika anledningar.
Soleklsem, knott allergi, stress, proteinöverskott, maskangrepp mm. Därför anser jag att det är mkt svårt att uttala sig om enskilda fall- det finns ju tyvärr ingen universal lösning på hästars kliande:smirk:

Hm, mja, det kanske stämmer
men förra året fick alla vallackar gå några km från stallet i en enorm hage med gräs som stått orört hela året. Då började Askur klia sig odh fick sår på magen och lite i manen. När vi tog bort honom från det betet försvann alla symptomen.
Visst kanske det inte hör ihop i det här fallet men för oss gjorde det det .

Det har inget med protein eller kraftigt bete att göra. Det finns helt enkelt mer insekter i högt gräs. Forskningen påpekar detta nu så det är inget jag hittar på.

Ska iväg o jobba nu, men jag meanr såhär:
Det finns hästar som skubbar av man och svans av olika anledningar.
Soleklsem, knott allergi, stress, proteinöverskott, maskangrepp mm. Därför anser jag att det är mkt svårt att uttala sig om enskilda fall- det finns ju tyvärr ingen universal lösning på hästars kliande:smirk:

Det finns forskning och sätt att utreda hästar med "kli-problem". Det finns några punkter att börja med och utifrån detta starta uteslutningsmetoden. I många fakk hitar man orsaken till "kli-porblemet".

Vad vi här kan göra är att hjälpa personer att komma tillrätta med orsaken och ev underlätta för häsen.

Vad vi här kan göra är att hjälpa personer att komma tillrätta med orsaken och ev underlätta för häsen.

Absolut.
Och då tycker jag att det är mkt viktigt att det tas upp hur många olika anledningar det kan finnas till ett sådant beteende.
Det är mkt farligt att låsa fast sig vid just en lösning/orsak i alla uitredningsfaser.

Det är nog knappast någon som gjort, däremot vet man enligt studier som gjorts att anledningen faktiskt grundar sig på i en bra bit över 90% och den tillför man knott och andra bitande insekter.

Det är nog knappast någon som gjort, däremot vet man enligt studier som gjorts att anledningen faktiskt grundar sig på i en bra bit över 90% och den tillför man knott och andra bitande insekter.

medveten om detta med;MEN som tjurig,enveten kärring jag är, med snart 40 år tillsammans med hästar så anser jag ÄNDÅ att man aldrig får låsa fast sig vid ett alternativ, INNAN man fått rätt diagnos. Många djur har lidit många månader i onödan för sådana snabbfattade beslut.

Jag respekterar din åsikt, och min förhoppning är att du ska respektera min.
Alla har vi olika erfarenheter och agerar utifrån dessa.
Den ena behöver absolut inte vara mer rätt än den andra:)

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 430
Senast: Pigalle
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024