För mkt protein=värre eksem?

B

Blossifine

Hejsan!

Är inte säker på att detta hamnade rätt, så flytta gärna men ta inte bort!

Ska ta en eksemhäst på foder nu över ett tag och har börjat fundera om proteinöverskott. Vissa säger att man ska dra ner på proteinet så mycket som möjligt, och andra säger att man förr trodde man att proteinöverskott förvärrade eksem, men att det inte stämmer. Så ni som talar för att dra ner på protein, vilka grunder ligger detta på? och ska man då göra detta året om (men självklart ge nog så dom kan hålla hull och bygga muskler).
Nu faller det sig så att man gödslar i våra hagar varje år, så då är det ganska lätt att räkna ut att vi har fruktansvärt proteinrikt bete. Det är ett inackorderingsstall så jag har tyvärr inte så mycket att säga till om heller, annat än att komma med förslag, så det lutar åt att dom gödslar nu snart igen :crazy:

Sen är det så att jag är tveksam på om min egna hästs sadel passar till foderhästen. Kan jag då med gott samvete rida runt på henne barbacka eller ska jag ta en gammal sadel som ligger halvbra? Har inte träffat henne på ett halvår, så jag är osäker på hur hennes ryggmuskler ser ut i dagsläget. Kan inte bortse från att detta är en gammal dam heller.

Jag blir glad för alla som vill dela med sig av sina åsikter eller förslag! :bow:

Sv: För mkt protein=värre eksem?

Det har aldrig funnits några belägg för att protein förvärrar eksem. Däremot fanns det för ett tiotal år sen en del som trots avsaknad av varje vetenskapligt stöd hävdade det. På senare år har den synen ersatts av uppfattningen att eksem hästar inte ska äta kolhydrater. Inte heller det påståendet har någon vetenskaplig grund.

En islandshäst med eksem behöver tillräckligt med all sorts näring för att den ska kunna läka sina sår så bra som möjligt.

Många islandshäst får för lite protein och för mkt energi enl min erfarenhet. Marie S

Tack för svaret!

Ett tiotal år sen? Pratade senast för en vecka sen med flera människor som tycker att man bör dra ner på protein vid eksem :p
Men att det inte har några vetenskapliga grunder gör mig lättad, men att kolhydrater skulle förvärra har jag faktiskt inte hört, eller iaf inte lagt på minnet.
Jag förstår ju att det behövs mer näring till en eksem häst. Men syftade mer på när det blev mer än tillräckligt, anser du det bara vara bra då (självklart inte så att den blir skadligt överviktig)? Mest osäker på hur mycket jag bör oroa mig över häststackarn.

Det islänska gräset/höet innehåller enormt mycket mer protein än vårt, vilket jag tycker är ett tydligt tecken på att protein inte förvärrar exem!

Kanske är det avhängigt av vilken sorts protein det är?

MEN det är inte protein som gör en häst överviktig, det är överskottet av Mj. Min erfarenhet är snarare att en eksemhäst ofta är mer protein krävande, och kan faktiskt bli värre i sin situation och man inte fyller behoven. Min erfarenhet är också precis som MarieSu att många hästar får för lite protein, men istället får i sig för mycket energi (Mj).

Vill man vara försiktig så släpper man inte en eksemhäst på sk nybete, dvs det första gräset som är under dm. I ett sådant finns det gott om kolhydrater som kan vara en utlösande faktor för en del, men inte alla.
En annan utlösare kan vara stärkelse i större mängder, därför kan det vara bra att välja foder med lågt stärkelseinnehåll.

Tack för svaret!

Ett tiotal år sen? Pratade senast för en vecka sen med flera människor som tycker att man bör dra ner på protein vid eksem :p
Men att det inte har några vetenskapliga grunder gör mig lättad, men att kolhydrater skulle förvärra har jag faktiskt inte hört, eller iaf inte lagt på minnet.
Jag förstår ju att det behövs mer näring till en eksem häst. Men syftade mer på när det blev mer än tillräckligt, anser du det bara vara bra då (självklart inte så att den blir skadligt överviktig)? Mest osäker på hur mycket jag bör oroa mig över häststackarn.

Det är tyvärr mycket svårt få människor att ändra åsikt. Trots att flera veterinärer som t ex Marie Su och andra säger att protein inte förvärrar eksem håller folk fast vid en urmodig åsikt.

Skulle det vara protein som orsakade eksem skulle hela islandshästpopulationen på Island ha eksem.

Det händer ju att Islänningarna ger hästarna salt sill, man kanske ska vänja dem av med vegetarismen? :) Lite torskt till lunch och hamburgare till middag. Faktum är att jag testade att ge mina hästar salt sill, och de åt det!
Av det drog jag slutsatsen att de gillade saltet.

Skulle det vara protein som orsakade eksem skulle hela islandshästpopulationen på Island ha eksem.

Dammansättningen på gräset på Island måste ju helt enkelt vara av en helt annan art än här i Sverige, med tanke på jordens beståndsdelar där.
Ibland funderar jag på om hästarna som importeras hit helt enkelt får en massa brister, eftersom jag antar att de är anpassade till jordarna där, med allt annorlunda de består av på lava-ön. Om det kan bidra till minskat immunförsvar och en massa konstigheter de drabbas av när de kommer hit.

Tack för svar! :bow:

Här verkar ju alla vara ganska enade iaf :)

Boj och MarieSu: Vad ligger grund till att ni tror/tycker/vet att energi skulle förvärra?

Sen tror jag som Nicke, att betet på Island är helt olikt vårat. Men jag vågar inte uttala mig om det pga att jag inte är det minsta insatt i det.
Att ge dom salt sill låter ganska lustigt :crazy: Har du nån aning om varför man gör så? För saltets skull så låter det ju enklare att ge dom en saltsten istället :p

Energin förvärrar inte, men den ger en fet häst och sen i kombination med proteinfattig kost ger en fet, muskelfattig häst med taskigt immunförsvar.
Eksemhästar behöver en mycket välbalanserad foderstat som täcker samtliga behov, och i många fall har jag noterat att proteinbehovet kan vara långt mycket större än vad t ex en lista anger.

Ett förtydligande är på sin plats, ALLA hästar har behov av en balanserad foderstat. Men för en eksemhäst måste man vara väldigt uppmärksam, och vid förändringar vara medveten om att störningar kan uppstå. Olika probiotica preparat är väldigt bra att ha vid dessa tillfällen.

kl

Sen jag ökade på kvoten till 8 har min pålle i stort sett blivit av med sitt eksem. Det finns säkert andra faktorer, som blåsigt, som bidrar.
Just nu får han tex några pellets Krafft Protein för att inte bryta den goda trenden. På vintern får han mera KP för det är vad han svarar bra på.

Min ena isis är lite protein-allergiker och får eksem om han går på för kraftigt bete, kan säkert ha något samband

Fast det är knappast proteinet som ger dessa effekter, om så vore bör i stort sett de flesta islänningar på island dras med eksem. Där har man ofta ett mycket kraftigt bete, men fattig på glucoser.
Prova att sätta hästen på ett övervuxet bete, i gengäld får du antagligen stödfodra med extra protein men man kan få en häst som blir symtomfri i bästa fall i det sämre en symptom förbättring.

Hm, mja, det kanske stämmer
men förra året fick alla vallackar gå några km från stallet i en enorm hage med gräs som stått orört hela året. Då började Askur klia sig odh fick sår på magen och lite i manen. När vi tog bort honom från det betet försvann alla symptomen.
Visst kanske det inte hör ihop i det här fallet men för oss gjorde det det .

Proteiner från grovfoder tror jag sällan att det är någon fara med. Det jag däremot funderar över är om fruktanerna i väldigt kort gräs, utöver att det kan ge fång även kan ge eksem. Vad tror ni andra. En väninna till mig funderade mycket över detta och det får ju igång tankebanorna.

OA

Svar ja, de kan med säkerhet förvärra eksem eller trigga igång den. Fruktaner, glucoser är sådant som kan få eksem att blossa upp ordentligt om det kommer hastigt och i större mängder.

Men det kanske ska förklaras att det finns PROTEINkänsliga hästar, som har liknande obehag som vid "vanlig" eksemkliande!

Jag är av den bestämda åsikten att just EKSEM, är ett samlingsbegrepp på en mängd olika problem...

Hm, mja, det kanske stämmer
men förra året fick alla vallackar gå några km från stallet i en enorm hage med gräs som stått orört hela året. Då började Askur klia sig odh fick sår på magen och lite i manen. När vi tog bort honom från det betet försvann alla symptomen.
Visst kanske det inte hör ihop i det här fallet men för oss gjorde det det .

Eller så kan det vara så enkelt att det orörda betet där det fanns gott om gräs också inehöll en hel del obehagliga stickande insekter.

Anledningen till att man trodde att det var den höga proteinhalten i gräset som gjorde att hästarna fick eksem beror helt enkelt på att de fick exemet när de släpptes på gräs. Problemet är att i gräs så trivs även bla knott väldigt bra. Så det hästarna reagerade på var inte gräset utan knotten. Fast det såg ut som om det var gräset de reagerade på. Det var ju det mest logiska även om det var felaktigt.

Det är därför det är så viktigt att inte dra slutsatser bara utifrån det man ser eller i alla fall vara väldigt kritiskt till de slutsatserna.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Ridning Jag har den senaste tiden ridit min medis barbacka, delvis pga kyla (det är varmt och mysigt att sitta direkt på hästen med vinterpäls)...
2
Svar
25
· Visningar
3 430
Senast: Pigalle
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024