För mkt bete!!!

P

petra73

Hej, ja har ett varmblod på 18 år. Han e pigg för sin ålder o ja rider mkt ...Nu e de så att ja kan inte ställa han på bete knappt för han har så himla lätt att bli rund om magen:confused: Ja måste flytta han från mkt bete till nästan inget alls 3 till 4 gång i veck. E de verkligen bra för honom o ha de så:crazy: Vet inte annars hur ja ska göra:confused:....När han blir för stor så orkar varken han el ja jobba, detta e bara för jobbigt:( HJÄLP:cry:

Sv: För mkt bete!!!

Hej, ja har ett varmblod på 18 år. Han e pigg för sin ålder o ja rider mkt ...Nu e de så att ja kan inte ställa han på bete knappt för han har så himla lätt att bli rund om magen:confused: Ja måste flytta han från mkt bete till nästan inget alls 3 till 4 gång i veck. E de verkligen bra för honom o ha de så:crazy: Vet inte annars hur ja ska göra:confused:....När han blir för stor så orkar varken han el ja jobba, detta e bara för jobbigt:( HJÄLP:cry:

Samma problem med min häst! Hagen är stor med mycket gräs och hästens midjemått är... inte nyttigt. Tidigare somrar har jag hållit på och flyttat honom mellan hagarna så han gått ca 4 timmar per dag den här årstiden i den rikliga hagen och resten av dagen i mager hage med "terapibete" bara. Sen vartefter sommaren gått blir det som mindre "effekt" i gräset och på sensomrarna och höstarna har han gått hela dagarna i beteshagen men flyttats om kvällarna och varit inne om nätterna. Men det är tidskrävande och ger ingen sommar frihet för hästägaren!

Andra har jag läst här på Buke har gott resultat med betesreducerare. Det skulle säkert vara nyttigt till min häst också men jag törs inte låta han gå med den "utan uppsikt" så jag har inte köpt och lagt på någon. Han kliar sig själv och kompisarna en del och jag är rädd för skav och skaderisk. Hästen brukar lyckas med det mesta (inklusive öppna dörrar).

Nu går han för första gången ute dygnet runt och det ger MIG frihet men hästen ett icke-hälsosamt midjemått *buhuuu*. Gräset har vuxit "över dem" i hagen så jag kommer att slå och höbärga i hagen och kommer att slå stora delar så då blir det lite bete kvar och det tar några veckor innan betet återhämtat sig så det är mitt försök nu att reducera gräsmängden han trycker i sig men samtidigt låta han gå i stor hage och vara häst.

Och så blir det till att köpa in bra foderhalm och räkna noooga foderstat till hösten. Vissa gånger känns tanken på ett svårfött fullblod rolig! Men när foder skall köpas in och betalas är det trots allt oerhört roligt med en sån här häst :)

Lycka till med din häst och dina lösningar på problemet!

Jag tror nog att du lugnt kan sätta på en munkorg på hästen trots att den kliar sig. Min häst går med en shettis med munkorg och hon kliar både sig själv och min häst utan problem. Dessa två har gått tillsammans 3 sommrar utan problem (även i hage med mycket träd och sly) och munkorgen finns alltid där. Sen är ju som sagt hästar hästar och inget går ju någonsin att garantera :crazy.
En liten fundering jag har är varför det är så många hästmänniskor som tycker synd om hästar med munkorg. De vet ju varför de har det och måste ju inse alternativen (lerhage ensam hela sommaren). Icke hästmänniskor blir också negativa men de förstår vanligen efter en kort förklaring.

Jag tycker absolut du ska sätta på din häst munkorg. 3 hästar i stallet har munkorg och det finns olika varianter. Nordsvensken har en som är väldigt mjuk så den kan hon omöjligt skada sig eller andra på. Det är köpt på internet men vet ej vart. Kan ta reda på det om du vill.

Som någon annan skrev, prova med munkorg! Tycker kanske inte att man ska ha en sån på hela tiden men han kanske kan ha den över natten (eller dagen :p) ? Blir han ändå för tjock kanske du kan låta honom gå med munkorg på betet på dagen och ha honom i en mindre hage utan gräs på natten...?

Hoppas det löser sig!

Jag har löst problemet så att de går i gräshage på dagen och i en hage utan gräs på natten:)
Det fungerar jättebra och det är skönt att ha dem utanför fönstret på nätterna om förra årets hagvandaler skulle slå till igen:devil:

(hade folk här som tyckte det var kul att förstöra staket och jaga ut hästarna nattetid förra sommaren:()

Om han inte mår dåligt på något vis varför inte låta honom bli lite rund om magen? Det rider du ju bort sedan, bättre att inte ge t.ex. något kraftfoder under en period efter betet och/eller dra ner grovfodergivan. Samt att öka lite på motionen under hösten.

Kicki :)

*kl*
och trådkapning.

Nån som har någon bra rekommendation på munkorg?
Jag har bara sett en i affären här, och den är stenhård, plus att den kostar över 500:- :crazy:

Jag behöver en billig och väldigt mjuk eftersom hästen lätt får skav.

Sen ett problem till. Kan man sätta fast grimman på nått sätt, så hästen inte tar av den så lätt? :p

hej, tack för ditt svar. Ja kanske de skulle funka, tycker bara dom se lite klumpiga ut. Du får gärna ta reda på var man kan få tag på en sån...:)

det här hör inte riktigt hemma här, men ni kan säker säga nåt vettigt...
en person jag känner har en jätte trist vinter hage med bara sten inget gräs och där går hästarna fortfarande trots att hon har en ganska stor sommar hage...min fundering finns det någon vits med att spara med att släppa hästarna på bete?

sommar hagen skulle unna delas av på två om hon är rädd att bete tar slut??? vill inte fråga henne orkar inte ta nån diskussion vill bara höra om ni tycker det verkar tokigt

En sak till hästar i mycket stenig hage är det någon risk? Dessa är dock friska och har aldrig skadats sig i hagen vad tycker ni om sten!?

Ja funkar ju!! Nu e de så att ja har bete en bit ifrån stallet o de blir ett evigt springande me han,men vi har en liten rymmarhage som vi kallar de för så kanske ja kan ställa han där på natten...:)

jo de e ju så att han mår dåligt av att bli så stor, trött o orkar inte jobba ngt. E väldigt jobbigt o rida honom. Blir hängig o tycker livet e en pest!! Ja ser ju skillnaden annars hade ja inte brytt mig, låtit han gå på fritt bete...

en person jag känner har en jätte trist vinter hage med bara sten inget gräs och där går hästarna fortfarande trots att hon har en ganska stor sommar hage...min fundering finns det någon vits med att spara med att släppa hästarna på bete?

sommar hagen skulle unna delas av på två om hon är rädd att bete tar slut??? vill inte fråga henne orkar inte ta nån diskussion vill bara höra om ni tycker det verkar tokigt

hej, ja tycker klart hästarna ska på bete. Det är ju det som dom väntar på hela vintern. men som min häst som mår dåligt av att bli för tjock så tycker ja att man måste ha ett alternativ..

Jag tycker absolut du ska sätta på din häst munkorg. 3 hästar i stallet har munkorg och det finns olika varianter. Nordsvensken har en som är väldigt mjuk så den kan hon omöjligt skada sig eller andra på. Det är köpt på internet men vet ej vart. Kan ta reda på det om du vill.

hej, e ny här så skickade fel innan;). hade blivit glad om du kunde ta reda på var man får tag på munkorg. Tycker dom ser så klumpiga ut men de finns säker olika varianter...Han skulle nog passa o ha en så...han e sååååå glupsk:)

En sak till hästar i mycket stenig hage är det någon risk? Dessa är dock friska och har aldrig skadats sig i hagen vad tycker ni om sten!?

Visst kan hästarna skada sig o de e ju en liten större risk i en stehage. Men ja har min häst just nu i en stenhage me mycket stora o små stenar men dom lär sig var stenarna e. Min kan ju tom gallopera o busa så de e nog ingen fara...:):)

*kl*
och trådkapning.

Nån som har någon bra rekommendation på munkorg?
Jag har bara sett en i affären här, och den är stenhård, plus att den kostar över 500:- :crazy:

Jag behöver en billig och väldigt mjuk eftersom hästen lätt får skav.

Sen ett problem till. Kan man sätta fast grimman på nått sätt, så hästen inte tar av den så lätt? :p

Jag köpte en munkorg som heter GLOBUS och den behöver man inte ha någon grimma till den är av nylon och fungerar jättebra! 195 kronor kostade den! Den är mjuk och än har hon inte fått några skav! Hon på affären sa att man kanske sliter ut den lite fortare än dom hårda men hellre det!

Jag köpte en munkorg som heter GLOBUS och den behöver man inte ha någon grimma till den är av nylon och fungerar jättebra! 195 kronor kostade den! Den är mjuk och än har hon inte fått några skav! Hon på affären sa att man kanske sliter ut den lite fortare än dom hårda men hellre det!

Undrar!! Kan man flugskydd på den, e så att min polle måste ha de! Han får fullkomligt panik i hagen om han slängt av sig flugskyddet( han väldigt känslig för flugorna o älskar sitt flugskydd) :)

En anledning kan vara att hästägaren i fråga väntar tills gräsets värsta tillväxtperiod är över. Det är på våren och försommaren som gräset är som kraftigast och hästar kan få problem när de släpps på den typen av bete.

En gräs som blivit lite mer övervuxet och långt är oftast inte lika kraftigt och risken för problem som ex vis fång minskar.

En annan anledninge kan vara att hästägaren planerar att slå gräset i sommarhagen en gång innan hästarna skall släppas där.

Att låta gräset växa upp ordentligt och sen slå och torka det medför att parasittrycket i den hagen minskar betydligt.
Ett sätt att ha bra beteshygien alltså.

En annan anledninge kan vara att hästarna är högpresterande sporthästar och får en nogrannt uträknad foderstat. Avvägt precis efter varje häst. Att släppa sådana hästar på bete försvårar att beräkna vad varje häst får i sig.

Ja det finns fler bra anledningar till varför man sparar en hage.

Beträffande steniga hagar så är det normalt sett inga problem. Hästarna lär sig snabbt var ojämnheterna finns. De kan galoppera och busa lika bra i en stenig hage som i en slät gräshage om de fått tid att lära sig var stenarna finns.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 470
Senast: lirco11
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 877
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka