För lite?!

Emelei

Trådstartare
Vi har precis fått en ny liten B-ponny till stallet. Ponnyn är tre år gammal, inridning påbörjad.

Jag har aldrig hållt på med ponnies men regerade ändå på foderstaten, ponnyn får 4kg hösilage/dag och 1 näve krafft eller betfor/dag. Är inte det alldeles för lite för en växande unghäst? Vad säger ni andra, någon som fött upp ponnies?

:bow:

Sv: För lite?!

Oj, det var verkligen lite grovfoder!:S den borde ju få iallafall 7-8 kg silage beroende på torrsubstansen, helst mer, men det är ju bara mitt tycke, men nu kan den väl knappast få minimum kravet av ts.
Ang. kraftfodret vill ja inte uttala mej då jag ej vet värderna på grovfodret osv..

Har inte exakta värdena på hösilaget, enligt leverantören ska kvoten ligga på 7MJ/kg ts och det är hyffsat torrt silage...

Men vad ligger kvoten på mellan smrp och mj? jag tycker att det är på tok får lite hösilage iallafall, skulle förmodligen ge mer till en shettis, beroende på torrsubstansen.

Senast ändrad:

En växande bebis som dessutom ska arbeta skulle jag ge fritt i första läget, blir den för fet minska ner lite.

Men fritt just nu iaf! Hö alltså.

Kraftfoder skulle jag skippa förutom skrammel i krubban när de andra får.

det är på tok för lite hösilage!
Den skulle åtminstonde få 5-6 kilo om inte mer!
Kraftfoder behöver inga hästar egentligen så det tycker jag inte du ska tänka på, men jag skulle ge hästen (eftersom den växer också) 8 kilo hösilgae av ganska goda värden och inget kraft allas, förutom kanske lite lucern när dem andra hästarna får. (man ska försöka undvika pelleterat foder till hästar då det inte är bra för deras matsmältningssystem)

mvh emma

det är på tok för lite hösilage!
Den skulle åtminstonde få 5-6 kilo om inte mer!
Kraftfoder behöver inga hästar egentligen så det tycker jag inte du ska tänka på, men jag skulle ge hästen (eftersom den växer också) 8 kilo hösilgae av ganska goda värden och inget kraft allas, förutom kanske lite lucern när dem andra hästarna får. (man ska försöka undvika pelleterat foder till hästar då det inte är bra för deras matsmältningssystem)

mvh emma
Skulle gärna se högdräktiga, travare och gallupörer utan kraftfoder. Speciellt efter denna sommaren då många har fått kasst hö/ensilage...

Tack för svaren! Jag ska leta fram lite siffror på energibehov för ponnyn, sen gäller det ju att lägga fram det hela lite snyggt till ägaren... Funderar på om det kan vara så att hon gav ponnyn hö innan den kom till oss och att hon sen inte har räknat om från hö till hösilage.

Vi har kunnat spara mkt denna vinter på att vi har haft hösilage av bra kvalitet ;) (ang. hästar klarar sig utan kraftfoder)

Kraftfoder behöver inga hästar egentligen så det tycker jag inte du ska tänka på,
mvh emma

ALLA hästar har ett grundbehov av energi och protein, och sen olika tillägg för tex träning, dräktighet, växande mm.Ibland går det inte att få ffa proteinbehovet uppfyllt enbart via grovfodret, eller rätt balans mellan de båda utan att fylla upp med kraftfoder. Så att inga hästar behöver kraftfoder är ett okunnigt uttalande enl. mig..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 035
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 074
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka