För lite mjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 752

Corax

Trådstartare
Min förstföderska fick sitt föl i fredags kväll och redan då verkade hon ha väldigt lite mjölk och var svår att mjölka ur. Både för mig och fölis.
Dock har han hållt sig pigg och glad så jag antar att han får i sig tillräckligt.
Men är det möjligt att ett sto har för lite mjölk och finns det nått sätt man kan hjälpa dem få igång bättre produktion?

Sv: För lite mjölk?

Lusern anses vara bra för mjölkproduktionen för både hästar och människor.

Jag fick rådet att ge uppblött vetekli till ett sto som inte gav så mycket mjölk, det hjälpte. Vattenhink ( kanske är självklart?), men någon gång har jag sett sto bara med vattenkopp, de dricker inte lika mycket då, stona behöver väldigt mycket vatten.

Inte helt ovanligt att ett sto inte har tillräckligt med mjölk. Då brukar man stöd utfodra fölet med fölmjölk (välling) några gånger per dygn.

Upplever att det brukar lösa sig självt efter något dygn.
Utbud o efterfrågan...
Så om fölis är pigg o kry osv så skulle jag avvakta.
Som någon skrev...ge gärna vattenhink så vet man hur mycket stoet fått i sig.
Om man stödutfodrar fölet finns alltid en risk med att fölis efterfrågar mindre o då tillverkas det mindre i juvret o då får man fortsätta stödfodra det.
Men självklart så får man lov att göra det om juvret inte kommer igång. Men ha is i magen om fölis mår bra.

Jag har samma funderingar som TS , men i mitt fall är det ju ett ammasto som dessutom fått byta miljö. Jag tycker att fölis är där hela tiden och buffar och snuttar och när jag försöker mjölka fram något kommer det bara några droppar. På det riktiga stoet kunde jag ju mjölka ur ett par deciliter varje gång men då fick han ju inte snutta mellan gångerna.
Ni som kan det här , hur fungerar det? Är det så att de har mjölk i juvret men att bara en viss mängd rinner ner och när fölis snuttar ur den måste man vänta ett tag till ,eller kan ni ALLTID mjölka ur era ston lite?
Hur tar man enklast reda på om stoet har lite mjölk, är det bara att gå på fölis allmäntillstånd som gäller ? Det känns ju inte som något vidare spelrum!
Min lilla kille har fått flaska ett par gångr om dagen nu vid övergången men jag vill ju gärna slippa detta om stoet faktiskt har tillräckligt med mjölk. Stoet står dessutom på en rätt så kraftig foderstat och jag vågar inte gärna öka så mycket mer!

Hur vet du hur mycket ditt föl får i sig? Mina föl buffar på stona rejält och vill ha mer men dom får i sig mer än man tror. Om ditt föl har diat så är det inte speciellt lätt att mjölka ur något.

I Sahfs forum kom detta tips:

Tips för Mjölkproduktion inför Fölningsperioden!!

Hej alla som vänta föl!!
Jag har fått ett mycket enkelt tips som jag gärna skulle vilja dela med mig, vilket är för att Ston skall öka sina mjölkproduktion.

1 Matsked Kakaopulver blandas i stoets alla måltider (minst 2 gånger/dag).
Det hjälper!!

Hälsningar o Lycka till
Veronica

Försöker även länka:
http://pub33.bravenet.com/forum/2771086145/show/764248

Lycka Till :)

Vattenhink har hon och hon dricker ordentligt. Får ju dessutom blöt mat så där blir det några liter extra.

Fölungen är som sagt pigg och glad och skuttar omkring så jag får väl som sagt tro på att han får tillräckligt.
Det verkar i alla fall som om det har kommit igång lite bättre nu.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
918
Senast: ildiko
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 969
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 202
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka