För lite mängd mat?

H

HokusPokus

Jag har en kanin som fyller fyra år nu under 2006. Det är en ganska stor dvärgvädur på 2,5 kg. Jag tror hon väger så mycket eller kanske till och med mindre.

Hon får 2 matskedar pellets om dagen. 1 matsked på morgonen och en 1 matsked på kvällen. Jag går och funderar på om det är för lite mat men jag vet inte hur jag ska höja hennes foderstat utan att det ger henne problem med magen, då hon har haft mycket problem med den innan.

Några förslag?

Sv: För lite mängd mat?

Jag har inte så stor erfarenhet av kaniner men brukar man inte ha "fri tillgång" åt dom??

Mount Never Rest skrev:
Jag har inte så stor erfarenhet av kaniner men brukar man inte ha "fri tillgång" åt dom??

KAniner ska definitivt inte ha fri tillgång på pellets... då skulle de gå upp enormt mycket i vikt, vilket inte är särskilt hälsosamt för de. Däremot skall de ha fri tillgång på hö...

HokusPokus skrev:
Jag har en kanin som fyller fyra år nu under 2006. Det är en ganska stor dvärgvädur på 2,5 kg. Jag tror hon väger så mycket eller kanske till och med mindre.

Hon får 2 matskedar pellets om dagen. 1 matsked på morgonen och en 1 matsked på kvällen. Jag går och funderar på om det är för lite mat men jag vet inte hur jag ska höja hennes foderstat utan att det ger henne problem med magen, då hon har haft mycket problem med den innan.

Några förslag?

Finns inga direkt exakta mått för hur mycket en kanin med viss vikt ska äta. Det beror på en rad olika saker, bla hur mycket de rör på sig, hur bra ämnesomsättning de har osv..
Hur ser hon ut? är hon i bra hull, eller början hon bli för tanig? så länge hon är i bra hull, mår bra å är glad så tycker jag inte du ska öka. Annars kanske du borde se till att få upp henne i hull... ett hö med bra värden borde kunna räcka, men är inte helt säker då jag ej haft det problemet.. du kan ställa denna fråga på www.kanin-net.nu om du vill ha lite bättre svar... där håller många duktiga kaninmänniskor till..

Är det något annat är vanliga ICA blandning ni talar om eller gäller det även sådan mat:confused:

Mount Never Rest skrev:
Är det något annat är vanliga ICA blandning ni talar om eller gäller det även sådan mat:confused:

Gnagarblandningar, som du kallar Ica-mat skall de inte heller ha fri tillgång på.. den är ännu onyttigare än kaninpellets... det innehåller en hel del feta fröer, bla solrosfrön... och vad näringsvärdena är i Ica-maten vill jag inte ens veta... *ryser*.. det bästa man kan ge sin kanin är ett bra pellets och ett bra, fint hö..
Jag köper tex ett pellets som heter "Lottie kanin- och marsvinspellets" och finns på Granngården.. en 7kg säck/påse kostar runt 100kr och räcker ca 1 månad för mina 4 kaniner.. har man bara 1 kanin räcker det mycket längre... Det dåliga med Ica-mat är att kaninerna är så finurliga att de plockar ut det de tycker är gott och lämnar resten, vilket gör att de inte får i sig allt nyttigt i maten utan oftast bara det onyttiga..

Jag köper tex ett pellets som heter "Lottie kanin- och marsvinspellets" och finns på Granngården.. en 7kg säck/påse kostar runt 100kr och räcker ca 1 månad för mina 4 kaniner..
:idea: Kvalitets mat med andra ord:D
Mina chillor äter också det och vilken skillnad på pälsen sedan dom började få det:d

Chinchillor ska inte ha kanin pellets det innehåller alldeles för mkt kolhydrater:crazy: och kan göra dom sjuka. Det finns speciella chinchillapellets!

Undrar hur mkt ni ryser då när jag berättar att våra kaniner äter hästmat. De får Eggersmans Equi Deluxe, något som våra häsar har ratat men kaninerna älskar det och äter allt som finns i blandningen.
De är blanka och fina och inte övergödda trots att det alltid finns mat i skålarna.

Om man inte har tillgång till chilla pellets (vilket jag inte har) så är Lottie det bästa valet. Detta enligt SCAF;)

Ja Lottie har lågt protein därför tål väl chillor det!

Jag köper Edels kanin & marsvin, 140 kr för 25 kg:bump: räcker länge till mina 4 niner o 2 svin:)

Mina får oxå ett hästfoder, ett musli! Meadow herb heter det.

Min kanin har fri tillgång till hö. :smirk: Det är ju självklart! Hon är pigg och glad och springer runt och hoppar och studsar men jag är ändå rädd att hon är för tunn i hullet.

Hur vet man om en kanin är för tunn i hullet? Jag kommer utöka hennes foderstat med 1 matsked/dag från och med ikväll så hon får 1½ matsked på morgonen och 1½matsked på kvällen.

Höj sakta men säkert foderstaten, det är lite som med hästar nästan.. Det blir nog bra med den ökningen du skrev ovan. Du märker ju om hon blir dålig!

Har själv två kaniner, de väger ca 2 kg och får 100 g pellets/dag, uppdelat på 50g/gång, självklart har de fri tillgång till hö de också :)

Jag bor i fel ände av landet:angel:
Närmaste butik som KANSKE säljer chillamat är 14 mil bort enkel väg....

men kan du inte beställa hem på något vis?
borde väl finnas någon internetaffär som säljer?

Nej, det finns det inte. Inte i alla fall det jag hittat.
Och så sett spelar det ingen roll för dom kan ju äta Lottie utan att det är skadligt så det finns liksom ingen anledning att försöka hitta något annat:idea:

Som fingervisning så ska en "äkta" dvärgvädur inte väga mer än 1,8 kg.

nä, går de bra med den maten dom äter så kvittar det väl för den delen, det är bara ifall du kanske skulle vilja gå över så bör de finnas att få tag i tycker jag nog allt...

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 579
Senast: amsway
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: iNTOHiMO
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV