För lite ledvätska

E

elili513

Någon som vet vad detta är och vad det innebär? Jag tänker framförallt i samband med träning. Hur påverkar det hästen, hållbarhetsmässigt och så vidare?
Bakgrund. Har en foderhäst sedan drygt en månad tillbaka som blev halt i ett framben. Tänkte först att hon hade vrikat sig i hagen så hon fick vila ett par dagar innan igångsättning. Igångsättningen gick bra och hon visar i dagsläget ingen hälta. Men, hon som har det yttersta ansvaret för hästen nämnde, i förbigående, att hästen har för lite ledvätska i frambenen och att hon därför inte tål för hård belastning. Observera att jag fick reda på detta efter att hästen blev halt annars hade jag lagt upp träningen på annat sätt från början eftersom jag är van vid hästar med känsliga ben. Jag har dock ingen erfarenhet av hästar med för lite ledvätska i frambenen och tänkte om någon kan ge mig träningstips och mer information inom området så att jag tränar henne på ett korrekt sätt.

Sv: För lite ledvätska

Ledvätska är det som smörjer ledgångarna. Ungefär som motorolja i en bil. Vad skulle hända utan olja i motorn? Lika viktigt är det att hästen har normal mängd ledvätska och att den är klar och lagomt "seg" dvs ej vattnig men ej heller grumlig.

Bra cirkulation är viktigt! För att få bra cirkulation i hästens ben måste den vara korrekt skodd och verkad! Har hästen tex för höga trakter så hoven inte kan arbeta naturligt försämras cirkulationen i benen. Prova att sko den på tex en PG sko vilket förbättrar hovens funktion. Kanske allra helst barfota om hästen har hovar för det?! Rörelse är A och O för att få en fungerande led. Varje gång leden belastas fungerar den som att du vrider ur en tvättsvamp-töms på vätska, suger upp ny. Att skritta långa turer på mjukt underlag är bra. Du kan hjälpa hästen på traven med att be veterinären spola ur lederna och sen behandla dem och då gärna med tuppkam ist för cortison eftersom att tuppkam är kropseget och samtidigt smörjer lederna. Adequanin är också bra att behandla med men kräver oftast 3 behandlingar med 1 v mellanrum.

Det viktigaste är att hästen är korrekt verkad och skodd, får mycket motion och utevistelse:) Hoppas du fick nåt användbart tips iaf!

jag vet inget om för lite ledvätska hos hästar men jag har det i de flesta av mina leder, jag kan knappt springa för att vristerna lätt viker sig, och jag får ganska ofta benhinneinflammation pga felbelastning för att minska knäppandet från vristerna då jag går. var hos en ortoped som påpekade att mina leder knäppte ovanligt mycket men att det inte fans ngt man kunde göra förutom att ha värme på lederna efter ansträngning och kallt väder + stöd bandage/strumpa då jag rider.

så mitt råd utefter egna erfarenheter är; stallbandage under natten, lindor/damasker då du rider, skritta fram länge innan du travar och rid ej på för djupt underlag (t ex dressyr inriktad ridbana), efter hård träning så är det alltid bra med värmande liniment (gör 10gånger så ont dagen efter om jag inte tar på det^_^) och såklart bra skor! platta skor som converse är en plåga efter några m då de inte ger mig en koreckt benställning, medans ett par ordentliga gympa skor ger bra stöd för foten men för mycket svikt för att vristen ska klara av det, förklara för hovslagaren om led problemen och leta er fram till en sko + verkning som ger hästen en bra benställning.

hoppas din häst inte har hälften av mina led problem i alla fall^_^, då hade den nog inte varit ridbar XD
jag är av dålig kvalité...:/

Tack
Hästen är bra skodd, relativt nyligt. Tyvärr kan hon ej gå oskodd, har relativt dålig hovkvalite och hovömmar lite på grus med skor. I nuläget motioneras hon ca sex dagar i veckan och är ute i hagen hela dagarna.
Ska förlänga framridningen med mera skritt och lägga in mer skrittpass. Tror mycket på motionering, som du skrev.
Andra tips?

En häst med skor blir inte ömfotad för att den går på grus, då är det något annat som är fel. Om det nu inte är sprängsten du menar.
Ledvätska fungerar så att om hästen har stått still en längre stund, så förvandlas ledvätskan till en substans som liknar vatten. När hästen har skrittat i 20 minuter så tjocknar den och blir till ett smörjmedel.
Jag förstår inte heller det där med för lite ledvätska. Lite ledvätska är ju annars att beteckna som att hästen inte har ett inflammatoriskt tillstånd i en led, mycket ledvätska är just ett tecken på en inflammation.

Senast ändrad:

Menar du att de smörjande substanserna försvinner när hästen står still?
De friska hästar jag punkterat leder på har då inte haft ledvätska som vatten.
PL

Skall se om jag kan hitta den artikeln som jag läste om detta. Det togs upp på clinicen på Scandinavium förra (?) året.

Det finns väl vissa studier som tyder på att ledvätskans viskositet ökar vid arbete men inte att den blir som vatten däremellan.
PL

Ja du, om du skall vänta på den där artikeln så lär du hinna bli gammal för jag kan inte hitta den.
Jag är helt bombsäker på att jag läste detta men skit samma. Det var en clinic som hölls av en dressyrryttare, inte en vet som du. Det var på Gothenburg Horse Show. Sen kan det mycket väl ha varit tre år sedan och inte ett, men men. Får nöja mig med ett halvt rätt så länge.
Om jag någonsin hittar den där artikeln så skall jag skicka den till dig.
:D

En häst med skor blir inte ömfotad för att den går på grus, då är det något annat som är fel. Om det nu inte är sprängsten du menar.
Ledvätska fungerar så att om hästen har stått still en längre stund, så förvandlas ledvätskan till en substans som liknar vatten. När hästen har skrittat i 20 minuter så tjocknar den och blir till ett smörjmedel.
Jag förstår inte heller det där med för lite ledvätska. Lite ledvätska är ju annars att beteckna som att hästen inte har ett inflammatoriskt tillstånd i en led, mycket ledvätska är just ett tecken på en inflammation.

Det är väl ändå tvärtom, om hästen varit stillastående en längre tid så ökar viskositeten (blir mer trögflytande) och minskar när hästen får röra på sig (blir mer lättflytande). Ledvätskans (synovians) uppgift är att smörja ledytorna, transportera näring till ledbrosket och försvarar lederna vid infektioner. Det är viktigt att värma upp ordentligt innan mer ansträngande arbeten och att hästen får röra på sig mycket.

Jag är också nyfiken på hur hon visste att hästen har för lite ledvätska?
Kolla upp om det finns något preparat som kan hjälpa. Har hört flera hästägare som ger glucosamin eller gurkmeja som tillskott till sina äldre eller högpresterande hästar och tycker att de märker skillnad när de slutat ge hästen tillskottet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka