för lite hö frågan_

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 103
M

makejo

i stallet äter alla hästarna 6 kilo var tror att en får 8 kilo han är en 5årig varmblod på 170 cm.
en är 19 år han får lite mindre för dom tycker han är tjock. dom har ätit så här i flera år utan att ha fått kolik eller alla andra saker som sägs att dom ska få vid för lite hö.
en är
jag skulle helst vilja att min fick fri tillgång eller iallafall några kilo extra.
Dom har väldigt mycket näringsrikt gräs mellan maj-september stora hagar dom har fortfarande gräs kvar att äta av men nu har det väl ingen näring kvar alla kan jag tänka mer än att det är sysselsättning.
dom som får lucern kan det räknas som at dom får i sig mer grovfoder hö än dom som inte äter det?

det ska vara riktigt bra hö näringsmässigt.
gå man bara på vikten eller spelar ålder ras höjd roll?

Sv: för lite hö frågan_

hästar ska minst 1,2 kg hö/100 kg kroppsvikt tror de va så..(eller 1 kg ts/100 kr häst)

Skulle tro att det är småhästar ni har typ b-ponnyer om de bara får 6 kg hö? En häst ska ha minst 1,2kghö/100kg kroppsvikt, det är absolut minimimängd för att mage o tarm ska fungera tillfredställande, observera att detta är för häst i vila. En häst som dessutom arbetas ska ha mer.

nej ingen är under 152cm och alla rids 6 dagar i veckan.

dom som får lucern kan det räknas som at dom får i sig mer grovfoder hö än dom som inte äter det?

det ska vara riktigt bra hö näringsmässigt.

Lucern är ett grovfoder så de som äter det får i sig mer. det är kanske ett bra alternativ för din häst?

näringsmässigt ska det väl vara samma på lucern pellets och hack så vad väljer man efter? pelletsen ska väl blötläggas hur gör man med hack? hur säljs den är det oxå säckar?

näringsmässigt ska det väl vara samma på lucern pellets och hack så vad väljer man efter? pelletsen ska väl blötläggas hur gör man med hack? hur säljs den är det oxå säckar?

Jag har varit lite lat och ger nu det som är lättast att få tag i här, kraffts hackat strå. Det är samma värden på det och deras pellets. Det finns olika åsikter om detta med att blötlägga eller ej. Jag gjorde det när jag gav pellets men vet egentligen inte.

Det finns andra märken som innehåller ganska mycket mer protein.
Hackad strå säljs i plastsäckar.

hur mycket ger du då av hacket? vilket blir billigast av pellets o hack? hur stora är säckarna och hur länge ungefär räcker en säck?

Ja det räknas som grovfoder så det stämmer. Ger man pellets så ger det dock lite mindre tuggtid än om man gav hackat elelr vanligt hö i samma mängd men i magen blir det samma sak för hästen.

Menar du vad gälelr mängden grovfoder?
Man utgår från vikten (normalvikten) på hästen som riktlinje och rekommendationen för givorna är för att hästen ska få tugga tillräckligt och få i sig tillcäkligt med fibrer. Det har inget med näring att göra!
De ska ha absolut minst 1kg torrsubstans (motsvarar 1.2kg hö och mer när det gäller hösilage beroende på ts-halten i det) per 100kg häst OAVSETT hur hullet är på dom. Tjocka eller inte. Är de tunna ska de givetvis ha så mycket att de håller hullet.
Allra helst ska de ha 1.5-2kg torrsubstans per 100kg häst för att må bra (undvika problem med kolik av olika slag och psykiska problem som olater av olika slag).

han står på halm så det kan ju vaa svårt med hak kanske för han att få tag på det menar jag om det ramlar er i halmen han äter ju höet från golvet krubban räcker nog inte till hacket o där har han ju sitt kraftfoder.

då får min alltså för lite hö vet inte riktigt vad han väger men han är en lättare tinker på 153cm 8 år. ska börja ge han lucern och mer hö. borde få minst 1 kilo mer per dag då?

men han ser fin ut tycker jag i kroppen och han har inga olater eller andra problem.( fast jag ska såklart ändå ge han mer.)

En tinker på dryga 150 skulle jag nog ge minst 8kg hö till. Mina araber på D-ponny mått får 8kg hö, shettisarna får ca 5kg. Varmblodet som är ute på foder, 165cm hög, fick när han var hemma 15kg hö. När dessa går på hösilage får de nästan det dubbla.

Din står ju dock på halm - äter han av det? För om det halm han kan äta av så räknas det också in i mängden grovfoder. PLus om du ska börja ge lusern. Allt det räknas in.

Men hur mycket får han idag, sa du?
Jag gissar på att han väger nästan lika mycket som min bruksnordis på 152cm (bild på henne att jämföra med: http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg) - dvs ca 600kg (hästen på bilden vägde närmare 650kg).

Och då är MINSTA möjliga (1kg ts per 100kg) ts-mängd till honom 6kg (=7.2kg i hö). Men det är ju bätter att följa rekommendationen på minst 1.5kg ts/100kg häst och då blir det 9kg ts till din. Det inenbär ju ca 11kg hö. (kan räkna bort lite om han äter halm och får lusern)
Kan dock vara svårt ibland att ge så mycket om man har en lättfödd häst och höet ifråga har höga näringsvärden... då får man kompromissa...

men om hästen äter gräs i hagen så räknas ju det också som grovfoder. vare sig det är mkt eller lite näring i det.

därför kan 6 kg vara okej...

men om hästen äter gräs i hagen så räknas ju det också som grovfoder. vare sig det är mkt eller lite näring i det.

därför kan 6 kg vara okej...

Ja det KAN vara så om det finns gott om gräs kvar så hästen åtminstone får tugga och får i sig lite fibrer från detta höstgräs men så här års är det väl oftast inte så mycket att räkna med - ens till fibermängden? Fast landet är ju avlångt... längst ner i landet kanske man kan det fortfarande?

Här har vi iaf snö så nått gräs finns inte att tillgå längre, o det är knappt nån näring i det gräs som finns ute nu. Hur det ser ut i övriga landet det har jag iof ingen aning om.

DSC00093.jpg

DSC00153.jpg

här är 2 bilder på han från i sommras men han ser likadan ut nu.

jag vet inte om han äter av halmen men det kan han göra om han vill, dom får frukost höt ute i hagen men ingen av hästarna bryr sig om det förens vid lunchtid,
dom har gräs kvar som dom hellre går och äter utav vi har ingen snö här nu det var lite ca 2 dagar förra veckan bara.

kan bara se till mina egna, den ena är ett stooort matvrak och han äter ej upp det hö han får ute.. han är i gott hull, lite för rund.

den andra äter knapt nåt hö alls (vilket jag är väldigt orolig över), bara lite på natten. trots det är han inte tunn och avföringen ser normal ut.

så nog måste det vara båda näring och fiber i gräset en bra bit utöver hösten! nu har det dock varit kallt många dagar så nu blir det nog sämre..

kan bara se till mina egna, den ena är ett stooort matvrak och han äter ej upp det hö han får ute.. han är i gott hull, lite för rund.

den andra äter knapt nåt hö alls (vilket jag är väldigt orolig över), bara lite på natten. trots det är han inte tunn och avföringen ser normal ut.

så nog måste det vara båda näring och fiber i gräset en bra bit utöver hösten! nu har det dock varit kallt många dagar så nu blir det nog sämre..

Ja det beror ju på en hel del. Vill dom inte ha hö ute så säger det en hel del...

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 306
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 139
Senast: Mia_R
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 300
Senast: miniola
·
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 178
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka