För långa tyglar

M

Minstril

När jag rider, särskilt vid hoppnig, har tyglarna en tendens att bli längre och längre (särskilt efter hinder) :angel: Någon som har några tips på vad jag kan göra för att förbättra detta?

Sv: För långa tyglar

Jag har ofta knutar på tyglarna dels för att de glider mindre då fast ibland måste ju tyglarna bli längre dels så vet jag hur mycket jag ska korta tyglarna. Försöker alltid sträva efter att hålla vid knutarna

haha, jag har också drabbata av fenomenet "elastiska tyglar" haha:rofl: Korta tygeln överdrivet mycket (alltså ha handen överdrivet mycket längre fram än vanligt) Se till att du sitter rakt, men korta stigläder och upprätt i kroppen. Händerna ska vara placerade en liten bit över hästens hals strax framför manken. ha nån som tjatar på dig att alltid korta tyglarna, det hjälper tro mig! även om man blir förbannad ibland! Kolla igenom hela din sits så kan det vara så att handen kommer tillrätta av sig självt. Du kommer snart att märka att det kommer att bli mkt lättare att ta förhållningar med en kortare tygel och en mer framskjuten hand, istället för att ha armbågarnalångt bakom sig om man måste ta en förhållning. När det gäller hoppningen är det extra svårt att ha kvar den korta tygeln banan igenom, genom en kortare tygel och en framskjuten position på handen kommer du märka att det kommer bli lättare för dig genom språnget då du inte måste "kasta dig fram" för att ge hästen tygel utan bara ställa dig upp, luta framåt något så har hästen den frihet den behöver. För att detta ska fungera måste du även kolla så att du har tillräckligt korta stigläder annars kan det bli katastrof, du hinner inte upp i språnget och hästen får ett ryck i munnen! Inte kul.. hoppas du förstod något av vad jag sa.

Lycka till!
Sanna

Haha, ha gummityglar och grepphandskar :D
Jag hade oxå det problemet, då började jag med
grepphandskar och gummityglar och nu kan jag
rida med en vanlig slät lädertygel och med
"halkiga" handskar. :d

Jag har också det problemet, att i slutet av en bana så har tyglarna visst blivit en halvmeter längre :angel: Men jag har gummityglar nu med rätt bra grepp och då går det bättre! Brukar tänka på att ha handen framför sadeln hela tiden. Förut när jag hade andra tyglar med ""ploppar" på brukade jag bestämma på vilken plopp jag skulle hålla och såfort jag kände attt handen gled bakåt så kollade jag vart min plupp var ^^, Men sånt kan ju kanske vara svårt att fixa med när man hoppar en bana eller så! ;) Och som nån annan sa, ha någon som tjatar på dig så att du hela tiden påminns om det!

/E

Hej, Om du har stängt din hand hela tiden när du rider, och håller handen rätt, så kan jag lova att du inte tappar dem :)

det bästa tipset är att tänka på att inte släppa tyglen. Mina har också tendens att glida, men tänker jag på att ha korta tyglar så går det bättre. Handskar har hjälpt mig att få ett bättre grepp också.

Fattar inte hur man kan ha för långa tyglar, tycker det är bättre ju längre de är, men om du håller tygeln rätt och handen rätt borde de inte glida. Gör de det ändå ska du ha gummityglar, gummivävtyglar eller också handskar. :)
Akta dig bara för att hålla hårt i tygeln, du får en stum och hård hand då, och dessutom kan hästen få ett rejält ryck i munnen om den råkar snubbla, eller om något händer.

jag har bara hört att det var en tränare som hade en elev som alltid red med för långa tyglar, och till sist klippte tränaren av tyglarna bakom handen, så om dom gled tappade ryttaren hela hästen! haha,vet iof inte säkerhetsfaktorn på den lösningen xD

Det är tydligen ett vanligt "problem"! Testa "handbollsklister", sån´t som handbollsspelare har på händerna för att få bra grepp om bollen.
Det funkade för mig! Lycka till:idea:

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
351
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 539
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka