För långa tyglar vid dressyr

Seabaz

Trådstartare
Nu har jag problem att veta vart jag ska lägga tråden?
På dressyrforumet eller utrustningsforumet... det slutade här under ridning, haha

Snäll moderator kan ju flytta om den ligger helt tokigt!

Jag har en häst som drar storlek "full" på allting. Då även tyglarna.

Men så när vi rider dressyr så kan jag tycka att all tygel som "blir över" när man kortat upp tyglarna är i vägen. Dom fastnar och dom tynger ner och fan och hans moster ;)
Dock om jag låter hästen gå på långa tyglar så sträcker han ut fulla längden på tyglarna...

Det bästa för mig vore nog att hitta en tygel som finns i storlek "cob" men det är ju inte så vanligt.
Och storlek ponny... Ja den blir väl bra säkert när man rider på korta tyglar men tex i ett dressyrprogram där man ska gå fri skritt eller ökad skritt och ev behöver länga lite på tygeln.... Då lär dom bli alltför korta..

Någon som har samma problem som jag?

Sv: För långa tyglar vid dressyr

Jag har tyglar i storlek cob, tror jag i alla fall. Fick dom av en stallkompis så jag har inte köpt dom själv. Men de är inte riktigt lika långa som fullsize tyglarna. Jag ska faktiskt ta och mäta dom.

Jag köpte ett par fina beg. släta lädertyglar. Men de var för korta! Du kan få dem! :D
De normallånga tyglarna jag har blir också mycket häng och släng i vägen när man har kort tygel. Men för mig är det viktigaste att tygeln räcker så hästen kan sträcka ut halsen ordentligt på lång tygel.
Det kanske är smidigare med ett par normallånga men smala? :idea:

Men om du börjar med AR är detta inte längre ett problem ;)

Du får helt enkelt börja mäta tyglarna, jag har två par tyglar i stl F och det skiljer nästan 30 cm på dem...

Du får helt enkelt börja mäta tyglarna, jag har två par tyglar i stl F och det skiljer nästan 30 cm på dem...

:eek: sån skillnad!

jag ska också mäta mina då... För när jag tänker efter är det ju speciellt ett par jag stör mig på (lädertyglar med stolpar)...
Vävribbtyglarna är inte lika störiga men heller inte lika "tunga" som lädertyglarna...

Mina två par galopptyglar (med gummi) är bäst men dom får man ju inte tävla dressyr på :p

Jag har fått för mig att vävribb brukar vara kortare än läder men det kan ju bero på jätteskillnaden på mina ;)

Jag har 3 eller 4 tyglar som är i strl cob, finns på h**ks och har köpt nåt par på tävling. Annars får du ju börja mäta som någon sagt :). Men finns gör det, vet inte om jag bara har tur som hittar haha :p

Jag hade samma problem tidigare... Köpte ett par ponnytyglar till min D ponny :)

Jag tycker att det finns tyglar i storlek cob? Har du inte någon större ridsportaffär i närheten? Kom bara ihåg att det kan bli problem med för korta tyglar också.
Har din häst kort hals, eftersom den inte behöver full i just tyglarna? Jag blir lite nyfiken. Även på d-ponnyer har jag nog använt fulltyglar många gånger utan bekymmer.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka