För långa tömmar

Faust_86

Trådstartare
Jag har ett litet bekymmer. Jag har ett par tömmar som jag tror är tot 16 m dvs 8+8 m. Det är på tok för lång för mig, inte ens när jag tömkör använder jag mer än kanske max 5 m. Då de är i läder blir det ganska tungt att hålla i så nu funderar jag på att kapa dem.

Då jag även börjat köra min häst (normalstor) märkte jag att det vart otroligt otympligt med så mycket extra töm.

Men, vilken längd ska jag kapa dem på? Vill absolut kunna tömköra vettigt med dem och även köra.

Vilken längd har ni på era tömmar? Vad tycker ni är lagom? :bump:

Sv: För långa tömmar

En 16 meters töm används när man kör timmer i skogen för att kunna gå säkert bakom lasset. En 16 m tömkörningstöm (den är ju lättare) används vid tömkörning så att man kan köra tex på en liten volt. Tror vi använder 11 meter när vi kör dressyr med giggen och 8 meter när vi kör maraton med maratonvagnen. ;) När vi ute och skogskör med maratonvagnen så har vi lite längre så man kan sitta ordentligt på den och kunna skritta helt på lång töm.

Vi har en 16m lädertöm, som jag har när jag tömkör. Vi har också en 12m lädertöm, som kallas arbetstöm tror jag. Den är jättebra att ha när man harvar och så. Även helt okej att ha när man tömkör ute på vägen tycker jag. :) Ganska lagom med andra ord!

Oki...
Så 6+6 meter, dvs 12 m töm borde bli lagom då, både att köra och tömköra med...

Hm, jo, kan nog stämma, som minst har jag 2 "öglor i handen" som det är nu, använder ju aldrig fulla längden.

Det blir nog bra!

Du byter med mig:cool:

Jag har 11 meters tömmar, fungerar utmärkt att köra med, men jag tycker dom är för korta i tömkörning. Jag har iofs en ganska stor häst, men till galopparbetet hade jag gärna haft mera töm!

Nu har jag i och för sig ponny. Men jag föredrar 7 meter vid körning och 10-12 vid tömkörning.

Själv tycker jag 16 är ganska lagom. Har 22 meter då jag kör i skogen.

De vart avkortade med ca 1,7 meter. Tror det blir bra jag. Var ut och tömkörde före och kände efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Bison
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 879
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 201
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar