För långa stigläder?

M

Mildis

Hej!

Jag har en fråga om mina stigläder... Jag tror att jag har för långa stigläder när jag hoppar då jag känner att jag nästa flyger bort från hästen som en annan vante men att jag landar ändå sen... :crazy: Här är ett par bilder... de två första är på ett räcke på 85 cm och de andra är på studs med oxer på ca 1,05 m. (Vet att det inte ser alls bra ut, men vill ha tips att göra det bättre!)

19865335.jpg

19865329.jpg

19865330.jpg

19865331.jpg

19865332.jpg

19865334.jpg

(inte världens bästa bilder...)

Mvh. Matilda

Senast ändrad av en moderator:
Sv: För långa stigläder?

JA, du rider med för långa läder! Korta minst 3-4 hål. Du får en bättre stabilare sits och blir förmodlingen mer följsam över hindret och i nerslaget..
Jag hoppade oxå i för långa läder en tid, har nu kortat dom rejält och wow vilken skillnad det blev:bow: Både i framridning och över hindren!

Jag tror också dom är lite långa, tänkte mest på det att skänkeln och nästan hela du hamnar så långt bak, nu vet jag inte hur det ser ut precis i början av hoppet heller men... du kan ju slänga in en vanlig bild när du inte hoppar men har hoppläder så kanske man kan se lite mer

Du måste trampa ner hälen i hela språnget, så får du en stabil skänkel som inte ligger en mig bak...

Korta lädrerna ca 2 hål till att börja med, för nu är dom för långa!

Diana

JA, du rider med för långa läder! Korta minst 3-4 hål. Du får en bättre stabilare sits och blir förmodlingen mer följsam över hindret och i nerslaget..
Jag hoppade oxå i för långa läder en tid, har nu kortat dom rejält och wow vilken skillnad det blev:bow: Både i framridning och över hindren!

tack så mycket :bow: ett rakt och ärligt svar! :)

Jag tror också dom är lite långa, tänkte mest på det att skänkeln och nästan hela du hamnar så långt bak, nu vet jag inte hur det ser ut precis i början av hoppet heller men... du kan ju slänga in en vanlig bild när du inte hoppar men har hoppläder så kanske man kan se lite mer

okej, aa här kommer en ungefär när vi rider vanligt... kunde inte hitta någon bättre då jag inte har hoppläder...

19870138.jpg

19870139.jpg

Nu då? Vet inte om du Kimmis ser alla jag har lagt ut... även de första?

19870138.jpg

19870139.jpg

Nu ser jag dom, och dom är alldeles för långa för hoppning :p

de först ser inte för långa ut i mina ögon ( jag har väldigt långa läder) men jag tycker att det ser ut som att du inte håller om ritkigt som du borde och därav flyger ( ser ut som att du håller på att trilla av!)

men nu är ju inte jag så duktig på hoppning så du får själv välja om det kan stämma eller inte :p

de först ser inte för långa ut i mina ögon ( jag har väldigt långa läder) men jag tycker att det ser ut som att du inte håller om ritkigt som du borde och därav flyger ( ser ut som att du håller på att trilla av!)

men nu är ju inte jag så duktig på hoppning så du får själv välja om det kan stämma eller inte :p

hehe, nee men det är bra med lite åsikter från olika håll :) men som du säger... för första gången jag hoppade över oxern kändes det som jag skulle åka av... :crazy: :D

om du ska korta dom vet jag inte , en del vill rida med lite längre..det du däremot behöver är ett bättre knäslut o mer följsamhet.men nåt hål lr två hade ja kortat...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 508
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka