För långa bakknäsenor ???

gylle

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att ha haft en unghäst (3-år) som under tillväxten fått för långa bakknäsenor ? Hade min kiropraktor(mkt mkt kunnig) ute igår då en av unghästarna rätt vad det var inte ville lyfta det ena bakbenet ordentligt samt var spänd i ryggen. Tänkte att han har väl drattat på ändan i hagen när han har sina dagliga racerturer. Nu visade det sig dock att hans senor/ledband genom knäet har blivet för långa så att knäet är instabilt. Kirop menar på att detta är pga av tillväxt och att detta rättar till sig igen så småningom och att jag skulle köra på som vanligt med honom. Då detta är guldklimpen i stallet så vill jag vara hundra procent säker på att göra allt rätt för att få bort detta. Någon som har en aning om hur lång tid det brukar ta för att rätta till sig? Något speciellt man kan göra för att hjälpa till att påskynda prosessen ? HJÄLP !!!!

Sv: För långa bakknäsenor ???

Vet inte om det är samma sak som du menar men har varit med om att bakkknät hakar upp sig på unghästar och blir stel i knät så att de släpar benet istället för att gå på det. Det berodde i alla fall på att hästen inte hade hunnit få nog med muskler och stärkt senor och var tydligen vanligt på unghästar men försvann med tiden eftersom de fick mer muskler osv. Fick också rådet att bara träna på som vanligt och det fungerade.

Men jag vet ju inte om det är det som är ditt problem, annars kanske det är nån annan som vet.

Nej, det är inte patellaupphakningar (vilket är det du beskriver) är inte samma ligament som påverkar detta. Vid patella upphakningar är dessutom senorna för korta (varpå vid en operation man snittar i dem för att de skall töja ut sig bli längre).
På min ser man tydligt (när kirop visade) att senorna som löper igenom knäet är slappa man får en rörlighet (instabilitet) i sidled i knäet som inte är normal, tittar man noga när han går rakt bakifrån så ser man att emellanåt så blir det en vridning i benet för att inte knäet stabiliseras upp helt. Han hade inte detta för ca 1 månad sedan så det har dykt upp i sista tillväxtperioden, är en stor kille på 170 som inte har vuxit i sin kropp riktigt utan periodvis har viss likhet med en älg. Ingen annan som varit med om detta på sina unghästar och har några träningstips eller dylikt att delge ?

Jag har förvisso en shettis, men har ett liknande problem. Lilla damen växte fort, och kroppen hann inte med. Hennes knän är ostabila, vilket leder till spänningar i rumpan, som i sin tur leder till att hon kotar över. Nervpåfrestande att höre hennes leder låta "klick, klick" när man är ute med henne...

I alla fall, i vårat fall så är det träning som gäller. Stillsam träning till att börja med och sedan stärkande träning för att stabilisera knät. Samtidigt är det viktigt med massage på bakdelen så att musklerna där slappnar av och vi slipper överkotningarna.

Så jag gissar på att du behöver göra samma sak, alltså träna upp pållen så hann stabiliserar sig i kroppen. Samtidigt som det då kan löna sig att regelbundet ta ut kiropraktorn så att det inte blir fel någonstans.

Lycka till!
Jenny

Jag läser ju sämre än ettåring...jag fick rubriken till "för långa baknäsor"...

Huruvida knäleden kan bli instabil pga av att senorna skenar iväg och växer snabbare än övriga kroppen låter jag vara osagt.

Det du beskriver låter som en defekt i korsbanden/kollateralligamenten vilket alltså skulle ge en betydande instabilitet i knäleden, naturligtvis med risk för sedvanliga komplikationer i form av artros/osteoartrit/sek gonit. Vad jag reagerar över är när du skriver att du själv trodde att hästen ifråga skadat sitt knä i samband med lek i hagen - vad uteluter att det är vad som skett? Den instabilitet du beskriver kan t ex orsakas av skador på kollateralligamenten, vanligen orsakade av trauma. Ligamenten och deras fästen kan vara mer eller mindre skadade. Jag förstår inte hur din kiropraktor utifrån palpation och manipulationstest kan skilja detta tillstånd från en normal (?)tillväxtfas och rekommendera träning, när den korrekta behandlingen kan vara den motsatta?

Vad gäller patellaupphakning är orsaken en för stor rörlighet i leden, orsakad av felaktig exteriör, trauma, slappa ligament, dålig muskelsupport. En behandlingsmetod är att helt kapa det uttänjda ledbandet (med patellarlig) som låser benet i sträckt läge genom att haka sig fast över en benstruktur på lårbenet. Inte för kort sena.

Symptomen ovilja att röra knäled +spänd ryggmuskultatur kan även tyda på patelluxation, osteochondros mm. Att med blotta ögat se en instabilitet är inte helt enkelt. Jag skulle, om jag vore i dina kläder, vända mig till välrenommerad hästklinik för vidare undersökningar, om inte annat så för att få en second opinion.

Man kan aldrig vara nog rädd om guldklimpar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 986
Senast: lewellyn
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023