Sv: För lång tid mellan utfodringar
Tack för ditt snabba svar!
Hur tänker du då? Hösilage kan du ju oftast ge MER av än hö, och då får du ju mer tuggtimmar? Det som kan bli problem är ju om du har ett högt värde på hösilaget och behovet täcks innan TS-behovet är täckt. Men annars får du ju mer mängd mat med hösilage = mer tuggtid?
Jo så här tänker jag: Iaf min dam äter upp hösilage minst 3 ggr fortare än hö och även om man ger mer hösilage pga att det innehåller mer vatten så ger man ju aldrig 3 gånger så mycket som höet. Min dam har innan jag köpte henne stått på
6 (ja SEX) kg hösilage/dygn (ts runt 60) i flera år på ridskola med torvbädd... Hon älskar verkligen hösilage men äter alltid upp det enormt snabbt. Tog mig ett tag att förstå att skruttan inte är så jäkla lättfödd som ridskolan fick mig att tro
(Fick förresten förvånat beröm att pållan såg så smal och fin ut nu, inte alls så bukig som förr, av gamla ridläraren häromveckan
när vi åkte till ridhuset, hon frågade om jag red väldigt mkt? eh nä typ promenadridning
sa jag och berättade att hon stod på 12 kg hösilage)
Oj nu tappade jag tråden
men... jo! Sitter kvar lite i bakhuvudet en rädsla för att hon ska vara lättfödd, trots att jag kunnat ge mkt grovfoder ett år nu.
Det var rätt länge sedan hon gick i sjukhage (jan-mars förra året) och har gått ute såhär mkt sedan mars. När hon stod i sjukhagen fick hon förutom betfor att blanda medicinen i, 8 kg hö (7 MJ, kvot 6) och blev lite vääl rund, men försvann ju sen när hon blev frisk.
Nu har hon stått på ca 85 MJ i princip sedan betet tog slut (mitten på aug här) och ridits ganska lätt, ingen träning, inte mkt riktigt arbete alls, mycket skritt, trött på hosta och slem nu
men är som sagt i vad jag tycker är perfekt hull för henne. Hade förr räknat ut att 90 MJ är hennes "fullt-igång-giva" när hon tränas och drillas rejält men det stämmer nog inte
Hon är nyklippt, helklippt
ben och allt, så dra av täcket vågar jag inte. Hm, kommer nog gå lite energi åt det nu, klippte henne i lördags och skulle bli rejält kallt här i helgen...
Nej äthalm vågar jag inte ge henne, tyvärr. Allt minsta dammigt ska bort, bort. Hösilaget i hönät kan jag göra! Ska också dit vid 22 eller nåt nån kväll och verkligen kolla upp hur mkt hon har kvar då... får kvällen vid runt kl 20. Så man VET.
Mäta med måttband? Var ska jag mäta då? Smart!
Skönt och höra det du skrev om din valack, det är ju så jag hoppas min dam skulle reagera också, att liksom så länge det ökade MJ-intaget kommer från grovfodret så ska hon inte bli fetare, men känner mig inte direkt säker.. Jag är världens velpanna!! uss jobbigt bekymmer det här. Många hade nog inte ens tänkt på det, "äh hästen får ju 12 kg och kastar sig inte efter mat så fort man har ur henne ur hagen, så hon klarar sig nog" men jag vill inte bara hon ska klara sig
Hon har ju rätt att känna sig precis lika mätt som innan. Förut kunde hon ofta gå ifrån höet i hagen och göra nåt annat nån timme och sen äta lite igen senare, men det gör hon inte lika ofta längre. Verkar hungrigare när man ger henne mat ute numera, eller är hösilaget så grymt gott bara..... hm knepigt å veta.
Tack för dina tankar!