För låg i form.

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare renatechampion
  • Startdatum Startdatum
R

renatechampion

Jag tävlade lokal dressyr förra helgen för första gången med min nuvarande häst.
Min kära häst är 20 år fyllda, och man kan säga att vi är hoppekipage annars. Har haft henne i 8 år.

Det gick hyffsat, 58% och jag var nöjd.
Dock så skrev domaren att hon går i en för låg form. Nacken ska vara högsta punkt.

Nu är min fråga hur jag ska undvika detta? Hade jag struntat i att rida fram så hade hon gått i en betydligt högre form, men då hade hon ju uppenbarligen varit spänd och jäklig, så det går ju inte.
Hur ska jag göra? Rider henne på ett vanligt tränsbett.
Ska jag byta?
Kom gärna med råd och synpunkter!

Sv: För låg i form.

Skrev verkligen domaren att nacken ska vara högsta punkt?
Jag antar att eftersom det var din första start att du red en LC?

Jag tycker det är bra med 58% i första starten.

Ja, hennes utlåtande var:
Mycket trevlig häst, men går i en aldelles för låg form. Nacken ska vara högsta punkt.

Sen tror jag lite att det är domare till domare.
Ja, jag var nöjd, men självklart retar det en lite. Därför vill jag veta vad jag kan göra för att undvika att hon nu går "så lågt" med huvudet.

Man skulle kunna tänka sig att din häst gick i en lite för "djup" form med nosen bakom lod. När nacken blir högsta punkt så kommer nosen fram. Skrevs det något om nosens placering? Hur bakbenen jobbade?

Nu är min fråga hur jag ska undvika detta? Hade jag struntat i att rida fram så hade hon gått i en betydligt högre form, men då hade hon ju uppenbarligen varit spänd och jäklig, så det går ju inte.

En högre form betyder ju inte bara att nacken ska vara hög, hästen ska fortfarande vara rund och eftergiven och på hjälperna.
En högre form kommer med mera styrka och eftergift.

Det är bara att jobba på med övergångar mm, samla - rid fram - samla osv för att få hästen mera på bakbenen.

men i en lc kan man inte kräva en massa styrka och samling - som krävs för en hög form!

tycker det är svårt att ge nåt svar på frågen när vi inte vet HUR låg hästen var. den kanske gick med nosen mellan frambenen för allti vi vet. eller så gick den kanske i en helt okej lc form men domaren hade hängt sig på hög-form-vågen... svårt att säga. :p

Nej, hon anmärkte bara på att formen var för låg i hennes tycke.

Hon går möjligtvis liite lägre än hästen gör på din avatar. Men inte mycket.

Nej, hon anmärkte bara på att formen var för låg i hennes tycke.

Har du ngn tränare? Vad säger h*n om formen på hästen på hemmaplan?
Det kan vara intressant att jämföra vad tränaren tycker vs. vad domarna brukar skriva om hästen.
Är du och din tränare överens om tex. att hästen inte orkar arbeta i en högre form för tillfället så fine - strunta i vad domaren tycker och arbeta på som vanligt.

Har du ngn tränare? Vad säger h*n om formen på hästen på hemmaplan?
Det kan vara intressant att jämföra vad tränaren tycker vs. vad domarna brukar skriva om hästen.
Är du och din tränare överens om tex. att hästen inte orkar arbeta i en högre form för tillfället så fine - strunta i vad domaren tycker och arbeta på som vanligt.

Min tränare har ALDRIG änmärkt på hästens form, och det var lite det som också gjorde mig chockad. Borde inte min tränare ha sagt någonting om detta om det ansågs vara ett problem?
Hon tävlar ju själv Medelsvår.

Det är lite därför jag hänger upp mig på det, för jag tycker att hon arbetar i en jättefin form.

Kan återkomma med det ikväll när jag varit i stallet.

Tycker rent spontant att det känns rätt skumt att domarn skriver att nacken ska vara högst i en LC!

Däremot vet jag många som fått kommentar om att hästen gått i för HÖG form för LC!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar