För kraftigt bete nu??

S

solbacka1

Tog hem hästarna i fredags.
Imorse märkte jag att hästarna var varma i hovarna, ponnyn får inget foder inne då han är kraftigt överviktig. Vet att vi har kraftig mark men trodde aldrig att det kunde vara så mycket energi kvar i gräset vid denna årstiden.

Kan inte så någon annan anledning, hästarna står inne idag.

Sv: För kraftigt bete nu??

Beror på varma i förhållande till vad? Våra går ute på bra (kraftigt bete). De har satt ganska mycket vinterpäls så de är varma nu samtidigt som det bara är 15-17° på dagen, vad man upplever som varmt kan vara temperaturskillnaden luften och pållen. Och hovar håller ju i stort sett samma temperatur som kroppen (barfota).
Men håll ett öga på det, det kan lika gärna bli fång på höst som vår beroende på omständigheterna. Vi har 7-9° på natten och 16-19° på dagen och så har det kommit 38 mm regn de senaste fem dagarna efter total torka i en månad, så det växer som tusan nu :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tog hem hästarna från vart? Värmen kan inte bero på att det blev ett hastigt foderbyte då?

Det kan nog vara rätt så kraftigt fortfarande eftersom våra ettårs hingst fortfarande lever på bara bete och han är svårfödd, så om du har en känslig ponny hade jag varit försiktig.

Mvh
Camilla

Mitt halvblodssto kom från sitt sommarbete och C-ponnyn (inackordering) kom från ett annat ställe. Sommarbetet var det inte så mkt med på slutet och de hade stödutfodrat. Medans mitt bete har vilat och vi har tagit hö där en gång för att det inte skulle bli övervuxet.
Mitt sto är jag väl inte så orolig för, behöver bara minska kraftfodret inne. Men ponnyn som behöver ner 70 kg :crazy: känns det inte så bra med. Vet inte om jag vågar låta honom gå där, livrädd för fång. Funderar på att hängna in en bit av stubben tills stoet har betat ner hagen.

Hovarna var varma, hästarna stod inne så yttertempen var inte så kall.

Frost, regn, torka och andra omständigheter som får gräset att ändra sitt växtsätt och därmed sitt innehåll av vissa ämnen blir ju som ett foderbyte för hästarna.

Bara det att ni tagit hem dem till andra hagar, och kanske börjat stödfodra dem (inte står väl ponnyn helt utan foder hela nätterna??) är ju förändringar i utfodringen som påverkar hästarna.

Nej då, visst får ponnyn att äta. Ponnyn äter halm som där dessutom är en del torkat gräs i så magen hålls i gång och han inte blir hungrig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 072
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 281
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka