För kallt för att RIDA?

Sv: För kallt för att RIDA?

*kl*

Har ridit i nedåt -30 men är faktiskt kinkigare nuförtiden...
Men minus 10 till 15 är det oftast kanon att vara ute, brukar vara bra fäste i snön och härligt "gnissel" :)

Mina tips är BRA skor, smidiga och varma vantar, halsduk att dra upp över näsan, täckbyxor och rejäl jacka. Öronvärmare/tunn luva under hjälmen.
När jag var i ponnyåldern så hade jag benvärmare som var lårhöga (i ylle) över långkallingar och ridbyxor och red barbacka/med ridgjord i kylan.

kl
ojojoj :o
Det är nog tur att jag bor i Skåne och inte längre upp i landet. Tycker vi har extremt kallt nu, och då är det ca -5, haha. Fast jag tycker jag tar på mig hur mycket som helst fryser jag ändå, men det är väl vad man vänjer sig vid också.

Sån är jag med. Vi söderlänningar är kanske lite klenare mot kyla av naturen :angel:

KL

Ja, jag bor ju också i Norr och är van och fostrad i ordentlig vinter med både snö och kyla... Mina pållar går ut oavsett väder, och rider gör vi också så länge vi själv orkar... fötter och händer är ju det som får ta mest stryk... har en ordentligt rejäl vinteroveroll som jag brukar använda, den är inte vacker eller smidig, men helt funktionell....:D

Jag brukar mest ta det lugnt om det är -20. Men är det runt -15 kan jag rida som vanligt. :)

Jag rider inte om det är mer än -10. Men det är mest för att mina egna leder pajar i kylan...:crazy:

Jag har MIN gräns vid -15 och det beror på ledproblem. När jag var yngre gick mina hästar i alla temperaturer och det kallaste jag upplevt var -34 grader. Nu väljer jag att endast underhålla hästarna vintertid, ej regelrätt träning alltså...tävlingssäsongen är under vår-sommar-höst så då faller det sig naturligt.;)

Vi har väldigt sällan riktigt kallt. Häromdagen var jag ute i -13 grader och skrittade en runda. Jag blev förvånad, för det kändes faktiskt inte så farligt kallt. Men då hade jag också på mig termoridbyxor med mjukisbyxor under, dubbla strumpor, tjocka ridvantar samt dunjacka med ett par halvtjocka tröjor under. När jag väl kom hem och började mocka etc svettades jag nästan i stället, och då har vi ändå inte ett uppvärmt stall.

*kl*

Jag är bortskämd, står uppstallad på ridskola med två uppvärmda ridhus så all dressyrträning sker inomhus på vintrarna.

Nu är det -25 grader och jag ser faktiskt inget nöje med att rida ut i sån kyla, hästen blir alldeles stissig och jag fryser halvt ihjäl. Men ner till typ -20 grader brukar gå bra.

Ute i hagen är dom oavsett, men är det kallare än -30 blir det bara 2-3 timmar.

De brukar gå bra o rida ner till -20, varma skor stövlar o. så de som e bra en huva från jackan eller tröjan o dra över hjälmen, så att den varm luften från dig stannar kvar runt huvudet så känns de varmare. Så sliper man drag i nacken.
Så hade man för länge sedan före hjälmar, o andra moderna tillbehör fanns.
o så trava lätt då man upp värmen.

När det blir väldigt kallt (10 minus eller mer) så tycker jag att det är jätteviktigt att hästarna får röra på sig ordentligt, och då menar jag inte jobba på ridbanan i trav och galopp utan ut och skritta! Helst i 1,5-2 timmar, speciellt viktigt tycker jag det är för lite äldre och stela hästar.
För när hästarna rör på sig, främst i skritt så får dem igång blodcirkulationen samt att dem "smörjer" lederna vilket förhindrar att dem blir stela. Att bara stå när det är så kallt tror jag inte är bra, det vet man ju själv hur man blir i lederna om man bara sitter stilla i kylan!
Och förutom att promenera så ska dem självklart ut i hagen också, många timmar! Att stå i ett stall helt stilla är inte bra för deras leder och muskler. Hästar är gjorda för att röra på sig hela tiden, då mår dem bäst! :)

*knapp
Jag har nyss varit ute, det var -25.. Kändes inte kallt alls.. Red inte länge, typ 35 min. Men hästarna var då redigt pigga och glada! Dock känns det lite kallt att anstränga dem ordentligt, men lite motion är nog ingen fara alls..

Jag var ute i -23 idag. Blåste lite svagt och det var nästan det som var värst.

Red barbacka med tjockt stalltäcke på hästen, mössa istället för ridhjälm (vill inte förfrysa öronen), UGGs och ullstrumpor på fötterna, fyra par mjukisbyxor (det funkar skitbra på vintern, fryser aldrig om benen), fyra tröjor (underställ, stickad polo, collegetröja och fleece) samt tjock vinterjacka.

Skrittade och travade ca 35 min i skogen. Sedan var hunden helt slut av att pulsa med i den djupa snön.

Jag rider inte om det är mer än -10. Men det är mest för att mina egna leder pajar i kylan...:crazy:

Har precis samma problem! Har varit lite oförsiktig nu i vinter så jag har landat med inflammation i båda knäna, men har man en häst som måste ut och röra på sig så...

Nu har jag tur och har ett relativt varmt ridhus att sitta och finlira i, men ska jag ut en sväng slänger jag alltid täcket över mina ben också... Nu bor jag visserligen i Skåne, men allt nedanför -5 blir för mycket för mina stackars knän.

Min häst är nog besläktad med mammutarna för han bryr sej inte om hur kallt det är, han är lika taggad ändå. Jag däremot är övertygad om att jag är född i fel land och att min kropp är byggd för värmen i Afrika och inte kylan i Sverige, så är det mer är tio minus blir det ingen ridning för mej. På sin höjd kan jag ta med hästen på en kort promenad till skogen bakom stallet då. Rundan tar ca tio min att gå, och på den tiden har jag frusit så det gör ont i händer och fötter :( Minusgrader är definitivt inget för mej! Hästen har däremot haft hoppträning i -25 grader förra året, med annan ryttare dock. Han tyckte det gick alldeles utmärkt :D

jag rider inte när det är -20 men det är bara för att jag inte ska förfrysa mig själv, hästarna är ju gjorda för att va i kylan. deras päls löser allt för dom, om dom inte är rakade då finns de ju täcke :D:D

vi har haft nästan 20 minus idag. 2 av hästarna är ridna idag. Men vi rider i ridhuset...som är isolerat. Lite kallt är det ju men inte så kallt så man sitter o fryser! Innan jag hade ridhuset så red jag alltid ute i alla väder...man baddade in sig i varma kläder och täcken på hästen. Och inte hårda pass såklart.

KL

Igår var det -14 här i stockholm. Jag red i ridhuset och frös händerna av mig (oisolerat ridhus). Hade ländtäcke på längre än vanligt men efter en halvtimme var både jag och pålle relativt tinade. Tycker det fungerade bra att träna!

Idag är det -20 och hästarna får tydligen inte gå ute så länge eftersom stallet fryser :crazy: så han måste ju få röra på sig, men det blir nog en lång skrittur barbacka i skogen för att träna i -20 känns inte så lockande.

Jag tror att -15 är nån slags undre gräns för mig...

Har ridit när det är -25° men då har vi tagit det lugnt. -20° är inget problem! Vid -30° hade jag nog avstått, för min egen skull. ;)

Kl

I går var det strax under -20 och vi red en väldigt kort sväng. Har ordentligt med bra kläder men det var fasen kallt men oh så vackert:) Pållan bryr sig ju inte om kylan utan det är ju vi ryttare som är veklingar anser hon:p

I dag är det -25 och pållan har gått varenda dag nu hela jullovet så jag tror inte hon dör av en vilodag:laugh: Jag ska däremot massera henne ordentligt, det gillar hon.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈