För kallt för att RIDA?

Sv: För kallt för att RIDA?

Inte under -12. Där går min gräns.

hästarna klarar av det, men deras gamla matte är numera bekväm. Trimmade som ung i -22 o förfrös öronen:eek:.
Har cyklat i -30:o

Fick ett par batteriuppvärmda handskar i julklapp, men otympligt blir det.

Står man dessutom i kallstall är det jobbigt att rida 2 st. Man blir varm, kall o sen varm o kall igen. Nu kan jag inte skylla på det men.....

Det ska bli varmare ikväll, så...:banana:

Brukar inte planera in vilodagar på vintern, utan tar dessa när det tar emot pga vädret.

*kl*

Ner mot -20 klarar jag, då rider jag ute varje dag... Är det kallare åker vi till ridhuset, iofs är det stora ridhuset oisolerat o nästan lika kallt som ute men det lilla funkar.

Idag var det -33, då rider jag INTE! Skulle förfrysa på 5 min;)

Vi har -26 nu och jag hade ju såklart planerat ridning i dagsljus på min lediga dag, men jag tror jag bangar..

Sitter just nu och undrar om jag ska rida:confused: Hästen har varit ledig ett par dagar pga jva varit borta och igår var det ju så kallt dessutom:crazy:

Vet inte om jag ska ge mej upp till stallet och prova att rida eller vänta på varmare väder:cool: Det värsta är händerna, kommer att förfrysa fingrarna:crazy:

*kl*

Rider inte under -25 för min egen skull ;D
men mellan -10 till -20 är det inga problem alls. :)

Jag skulle inte plåga mig själv till några ansträngande saker när det är så kallt men det är snarare för min skull än hästens. Och de få dagar som det är såpass kallt på året ser jag ingen mening med att tvinga ut mig själv och frysa arslet av mig (eller snarare tårna) på en timslång tur i skogen eller någon annan ansträngande aktivitet.

De dagarna rider jag en kortare barbackatur för att hästarna ska få komma ut men inte mer än så.

Och vad det beträffar att träna hårt och sedan ställa hästen i kallstall så är ju det viktigaste att hästen inte blir kall om den är svettig och blöt osv.

Precis så resonerar jag också. man känner sig inte direkt peppad när det är -20 :p hästen är dock på sitt bästa humör :D

Vet inte om jag ska ge mej upp till stallet och prova att rida eller vänta på varmare väder:cool: Det värsta är händerna, kommer att förfrysa fingrarna:crazy:

Jag rider i tumvantar :D hittade ett par gamla med lite rejälare skinn på utsidan, har inte frusit mkt alls i vinter trots att det är galet kallt :love:

Idag märktes det dock att det var extra kallt för tårna blev inte varma trots att jag red ett redigt dressyrpass, var iofs nästan -25...

Jag får nog erkänna att jag har lite lyx, eftersom att där jag bor blir det nästan aldrig kallare än runt 10- :). Fast personligen så tycker jag att det är iskallt;).
Men när det är 10- eller mer så rider jag i något av de uppvärmda ridhusen:D, det är ett ganska stort stall, det är en ridskoleverksamhet också.

Är medryttare på två islänningar som går ute året runt vilket gör att de har riktigt mycket päls, så kylan är nog inget problem för dem ;)
däremot så känner jag mig inte särskilt motiverad till att rida när det är mer än -20 ute :crazy: och fryser alltid om tårna fast jag tar på mig tjocka strumpor och varma skor! :confused:

Hej!

Ville bara berätta att idag red jag i ca -17 grader och jag frös inte ens. Vi red en lättare dressyrsväng och avslutade med en belöningsgalopp på rakan.. Tårna var lite kalla, men dom kom tillbaka när jag promenerade hem. Pållan var inte påverkad alls av kylan:-).

På väg hem träffade vi grannstallets isis-ägare som tyckte att jag inte var klok som red...

/ Lavinia

hej :)

jag va ute och red i onsdags när det va -29 men kan ju säga att jag ångrade de jätte fort så jag red till hagens slut och hem igen, vilket kanske blev 500m och inte mer hehe.. men nu vet jag att det är galet att rida när det är över -20 haha :P

våra hästar är alltid ute oavsett temperatur:) dem har inte fryst det minsta, är det vääldigt kallt så kan dem däremot få gå in tidigare. vi brukar ha mellan -20 och -30 grader här, är alltid ute, bara att klä på sig!
däremot när det var runt -30 så gjorde jag rent grejer och pysslade med hästen i timmtals istälelt, för jag tyckte vi skulle få ut mer av det (ny häst, vill lära känna henne bättre) än attstappla runt i över -30 grader..
men när det är runt -20grader kör vi på som vanligt, en hit är att rejsa med släden ;D

KL

Det beror på helt var man bor, upp i Norrland är mycket torrare luft än där jag bor (väst kusten).

Jag har ridit i -14 men då höll jag igång i 4 timmar utan att vila utan flaxade fram och tillbaka, var ganska så trött den dagen. Men nu skall tempen stiga under -10 och det skall bli såå skönt!!!!

kl

jag har faktiskt hittills inte bangat en enda gång i vinter p.g.a. kylan, vi har väl haft ner mot -17 som kallast när jag varit ute i stallet tror jag och med rätt kläder har det funkat bra. däremot måste man ju rida ordentligt om man rider, att bara skritta ut eller sånt går fet bort för man blir alldeles för kall!
det blir dressyrpass varvat med galopp på snötäckta åkrar helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈