För kallt för att RIDA?

Sv: För kallt för att RIDA?

Hästar är inte så känsliga som vi, tror inte hästen bryr sig eller påverkas något vidare av att det är så kallt som det är nu om man ska ut o rida, har du en klippt häst kan du ju rida med ridtäcke, annars så är det mest för att vi människor är så veka som man inte ger sig ut nu.. :p

Jag skulle aldrig fundera på att ställa in träningen pga temperatur, för hästens skull. Håller på med travhästar och de gånger vi ställt in träning pga temperatur, så är det för oss stackars skötare som ska sitta och köra passhästarna i smällkalla vintern. Likaså när det gäller lopp, de ställs möjlgitvis in för att skona kuskarna men då ska det vara bra kallt. Hästarna tar ingen skada.

Minus 15 grader är en gräns för mig.Jag har förfrusit händer och fötter (och näsan) ett par gånger så jag pallar inte att vara ute för länge när det är så kallt (nästan oavsett kläder).

Jag rider och tränar oavsett temperatur, det kallaste jag har ridit i är runt -25 när jag var uppe och hälsade på en kompis i norrland och det fungerade bra. Men jag tycker ärligt talat att -5 eller -10 är betydligt mycket kallare här nere i söder än vad -25 är där uppe. Hade mycket hellre tillbringat hela vintern med många minus där uppe än 0 gradigt och regn/slask/snö och blåst och fruset här nere.

Det beror troligen på att det är olika fuktigt.Om man låter luft passera en torr och en våt termometer (den våta termometern är försedd med en våt strumpa) kommer den våta termometern att visa en lägre temperatur än den torra. Det kallas den våta termometerns temperatur.

Värme åtgår vid avdunstning av vatten.På grund av den värme som åtgår vid avdunstning från den våta termometern kommer den att visa en temperatur, den så kallade våttemperaturen, som är lägre än hos den torra termometern. Temperaturskillnaden mellan termometrarna kan sedan användas för att bestämma luftfuktigheten.

ja.. jag har fodrade stallkängor med två strumpor under, tunna och tjocka. men man fryser ju alltid lite om fötterna.

på tal om det där med luftfuktigheten, ibland känns +2 kallare än -10! Jag är hellre ute när det är flera minusgrader än när det ligger precis över nollan och är fuktigt.

hästens luftrör är ca en meter långt är omgiven av en varm hals så luften hinner faktiskt värmas upp innan den kommer ner i lungorna, för luften hästen blåser ut är ju varm eller hur? och den har bara vart inne och vänt på 2 sekunder.. :)
Ffa har den en väldig värmeväxlare i näshålan.
PL

För min egen del rider jag helst inte när det är mer än 10-15 minusgrader, fryser så förbenat om näsan främst men tycker även det blir kallt att andas in.

För hästens skull hade det nog inte gjort något alls men då jag har lika kallt i stallet som det är ute, nästan, så tycker jag inte det finns möjlighet att rida hästen såpass mycket att den svettas och sen ska stå stilla i det kalla stallet, trots allsköns täcken.
De kan aldrig ersätta pälsens funktion iallafall.
Skrittrundor går ju bra men inte så hästens svettas som sagt om det är mer än 10 minus.

Denna period har det varit som kallast drygt 15 minusgrader en natt och hästarna stod inne utan täcke men pälsen funka bra :)

Jag har 2-3 hästar på stall och resten ute med fri tillgång på hö och ligghall.
Det är islandshästar jag har, och en shettis :)

på tal om det där med luftfuktigheten, ibland känns +2 kallare än -10! Jag är hellre ute när det är flera minusgrader än när det ligger precis över nollan och är fuktigt.

Det där håller jag med om! Jag rider hellre en solig vinterdag med -10 än en rå höstdag runt 0gradigt. Då spelar det ju ingen roll hur mycket kläder man tar på sig, man fryser iallafall.

Jag har inget svar på frågan, men min man och hans jaktlag använder inte jakthundar när det är kallare än minus 12-13 grader. Kanske samma gräns vore bra att tillämpa ör hästträning? Då menar jag såklart inte en lung uteritt.

KL: Tänk på timmerhästarna förr, de fick arbeta i åtskilliga minusgrader. ;) Klarade de av sitt hårda arbete i -30 klarar nog våra pållar det betydligt lindrigare jobb vi utsätter dem förr. Travhästar tål att ansträngas fast det är kallt, vagnshästar i alla tider, när hästen är enda transportmedlet används den när man behöver oavsett väder. För att inte tala om armehästar, både i fred och i krig.

Det hästar inte tål är att ridas genomsvettiga och sedan stå still, framför allt i drag. Med de fina täcken som finns numera ska det inte vara något problem. Har de sedan hö att tugga på klarar de sig bra även om kvicksilvret försvinner längst ner i kulan på termometern. (Något överdrivet)

Att man sen som människa är betydligt mindre köldtålig är en annan historia. :D

Min gräns för "ordentlig" ridning går nånstans mellan -5 och -10 grader... Skulle kunna tänka mig att skritta ut en kort stund typ barbacka eller liknande för att hästen ska få röra på sig om det skulle vara kallare än så, men eftersom jag bor i Sthlm är risken att det skulle vara kallare än -10 grader minimal... :P

Däremot har jag struntat i att rida om det är minusgrader och det blåser (enbart för att jag är frusen, hästen bryr sig inte...) Jag menar, -10 grader, sol och vindstilla känns ju varmare än 0-gradigt och storm... :P

Hästarna har inga problem med kylan. Det är vi människor. Jag personligen har en gräns runt 15 minusgrader. Är det kallare än så tar jag en promenad med hästen istället, longerar, tömkör eller nåt. (då håller jag lättare värmen) Sen beror det på om det blåser eller inte.

Tur då att jag bor i södra sverige ;).

Jag klär mig uppenbarligen inte så som jag bör eftersom jag fryser, men brukar ha underställ (tröja och långkallingar) fiberpäls, tjocktröja, halsduk och sen en jacka eller en tjocktröja till beroende på om det blåser eller inte. och så ridbyxor då.

Ja visst är det tur!

Hoppas att du inte tyckte att jag "gick på dig" för det var då rakt inte meningen - det var bara en ren reflektion från min sida om att här hos oss är det oftast kring nollan eller kallare under en stor del av året.

Ett tips vad gäller kläder är YLLE!!! Ett ullunderställ kommer man otroligt långt med och sockar ska vara av ylle... då klarar man mycket. Ylle har dessutom den goda egenskapen att det värmer även om det skulle råka bli blött.

Hoppas att du kan njuta lite av vintern i alla fall (även om jag också längtar efter sommar och värme...men just nu är det sjukt vackert ute).

KL

Jag ställde in arbetspass med hästen när de var för kallt och njöt av att rida ut istället. Alternativ jobbade lite i skritt och och lugnare travtempo. Men bara för att jag blev osmidig och okänslig i kylan. Det var inte rättvist mot hästen.

Ett gosigt schabrak, ridgjord och rejält med kläder på mig själv och ridturen var bara nöje. Det finns bra huvor att ha under hjälmen och bra handskar. En vinter när det var jäkligt kallt red jag (skäms) ibland inte i hjälm utan i pälsmössa.

För länge sedan fanns jutetäcken och de var sträva och bra att sitta på om hästen var lite spralligare.... :D Nutidens täcken är så hala!

jag har aldrig ens funderat på att inte släppa ut hästar för kylans skull. Möjligen bara om jag misstänkte att stallet skulle tjäla ihop alldeles. Då fick de lite kortare vistelse ute. Men vi hade en stor byggfläkt som fick jobba då.

En flock glada mätta hästar i kyla är mysigt att se. De njuter av att busa i snö precis som vi.

Ja visst är det tur!

Hoppas att du inte tyckte att jag "gick på dig" för det var då rakt inte meningen - det var bara en ren reflektion från min sida om att här hos oss är det oftast kring nollan eller kallare under en stor del av året.

Ett tips vad gäller kläder är YLLE!!! Ett ullunderställ kommer man otroligt långt med och sockar ska vara av ylle... då klarar man mycket. Ylle har dessutom den goda egenskapen att det värmer även om det skulle råka bli blött.

Hoppas att du kan njuta lite av vintern i alla fall (även om jag också längtar efter sommar och värme...men just nu är det sjukt vackert ute).

Nej nej, det tycker jag inte att du gjorde ;).

Grejen är den att jag mest fryser om fötter och händer och även om jag KAN pälsa på mig mer så känner jag inte för att göra det eftersom jag känner mig så klumpig och stel. Då går jag hellre en promenad eller låter hästen stå. Vi är skogsmullar så det gör inget för oss om det blir mindre motion på vintern :)

*kl*

Förr red jag i -30 men har blivit mycket kinkigare själv med åren ,så blir det kallare än -15 så tömkör jag helst eller går på en promenad med hästen. Detta pga mig själv alltså, inte för att hästen inte skulle klara det. Med de klädmängder som ska till för att jag inte ska frysa häcken av mig i sadeln så ser det ut som att jag har sumodräkt på mig, inte smidigt.

Idag när jag red på förmiddagen var det -18 och alldeles underbart soligt.. Men efter 1 timme så frös jag lite om tårna. Då red jag i makens skoteroverall och det var varmt och skönt utom på fötterna..

Jag rider hur kallt det än är, och hästarna går i hagen hur kallt det än är. Kyla i sig är inte skadligt, snarare blir hästarna väldigt pigga och glada.

här i östergötland är det sällan mer än -15 grader numera. för 10 år sen kunde det bära av ner mot -25, men jag red då också : ) På med halsduk som man kunde andas igenom om det gjorde ont i lungorna, och sen bara ut.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar