För kallt för att RIDA?

P

physalis

Har sett tråden där det tas upp när/om det blir för kallt att släppa ut hästarna. Men är mer nyfiken på hur ni gör med ridning.

Blir det för kallt för ridning?
Kan det vara skadligt/dåligt för hästarna att anstränga sig i för mycket kyla?

Vi hade idag runt -20 hela dagen och kompisarna i stallet hade hoppträning nu på kvällen.

Jag avstod då jag inte tycker att man kan kräva det av hästen, eller sig själv heller för den delen, att man ska prestera så pass mycket när det ändå är relativt kallt. Visserligen lättare träning än vanligtvis men bra mycket tuffare än den skrittrnda jag tog ut min häst på..

Man säger väl att det inte är bra för människans luftrör att antsränga sig för mycket i kyla, gäller detsamma hästarna?

Vi har kallstall så det är bra många minus även i stallet, vet inte om jag tycker det är okej att rida först ett hårt pass och sedan in i ett kallt stall.. Visserligen täcken men ändå.. Om man tänker på luftrör o så..

Så hur gör ni och hur tänker ni?

Sv: För kallt för att RIDA?

hästens luftrör är ca en meter långt är omgiven av en varm hals så luften hinner faktiskt värmas upp innan den kommer ner i lungorna, för luften hästen blåser ut är ju varm eller hur? och den har bara vart inne och vänt på 2 sekunder.. :)

värre är det med oss veka människor, har för mig att de ställer in travlopp om det är kallare än -20, men det är bara för människans skull.. hästarna klarar lätt -30..

Innom galoppen har det aldrig hänt att de ställt in löp pga kyla för hästarna skull, det är alltid för människans skull. Vi klarar som BB sa ner till runt -20 medans hästarna klarar en bra bit under det.

Sedan är det väll egentligen upp till var och en vad man tycker är opptimalt, personligen vill jag helst stanna inne om det är kallar än -10. ;)

Vi var på trav i går kväll. Det var runt 20 grader kallt och hästarna verkade vara i fin form allesammans. Men OJ så kuskarna frös...

Vår kusk såg rejält kall ut när hon kom och hämtade hästen. Hästen däremot såg helt oberörd ut av kylan.

Jag har aldrig låtit bli att rida för hästens skull om det varit kallt. Däremot för min skull har det blivit kortare och lättare turer bara när det varit rejält kallt. Eftersom jag fryser inbillar jag mig ju gärna att min pälsbeklädda älskling också gör det så visst är det lite för hans skull som ridturerna blivit lindrigare också men mest för min egen. För han brukar mest bli pigg när det är kallt.

kl

-25 - -30 nånstans tycker jag att det blir lite svårt att hitta motivationen...

Jag skulle inte plåga mig själv till några ansträngande saker när det är så kallt men det är snarare för min skull än hästens. Och de få dagar som det är såpass kallt på året ser jag ingen mening med att tvinga ut mig själv och frysa arslet av mig (eller snarare tårna) på en timslång tur i skogen eller någon annan ansträngande aktivitet.

De dagarna rider jag en kortare barbackatur för att hästarna ska få komma ut men inte mer än så.

Och vad det beträffar att träna hårt och sedan ställa hästen i kallstall så är ju det viktigaste att hästen inte blir kall om den är svettig och blöt osv.

Personligen tycker jag det är kallt att rida när det börjar närma sig nollgradigt, men det är bara för att jag själv fryser då vi mest skrittar ut i skogen. Hästen hade lätt klarat ännu kallare, men tycker inte det är så kul att sitta och huttra på hästryggen.

Jag brukar ha en gräns på -15 grader. Är det så kallt kan man skritta men inte anstränga hästen nämnvärt. Klär man på sig fryser man inte mycket om man har lite gympa under tiden. ;) Jag har massa lager och termobyxor och vinterdojjor! Tårna fryser lite, men det är det värt i så vackert vinterlandskap som vi har nu. :love:

Jag har nog ingen direkt nedre gräns. Har ridit när det varit kallare än -25 i alla fall. Hästen har verkat oberörd. Rider inte så hästen blir flåsig eller svettig vid så låga temperaturer.

För egen del går det ok att andas med halsduk uppdragen över mun och näsa ;)

då är du alldeles för dåligt klädd :idea:

jag drar på mig täckbraller, täckjacka, fleeceluva och skidhandskar om jag ska ut på vinterna..
hade plaststigbyglar också, sketbra saker.. annars akn man alltid köpa öppna stigbyglar (från stigläderhålet ner till fotplattan är det bara fäste på ena sidan) så kan man ha snowjogs också.. fårskinn i sadeln gör inte saker sämre.. fast bästa är ju ett fåskinn och gjord på hästen bara, så man får värme från den.. myspysigt att lufsa runt i nyfallen snö när det är bitande kallt :)

Jag rider på som vanligt oavsett temperatur :)
iofs tvingar jag mig inte ut i tex snöstorm, men nu har jag det så bra att jag har ridhus på gården :) så för min del får det bli hur kallt det vill, tyvärr blir dock bottnen trots saltning lite fryst när det blir nedåt -20...
Pålle är klippt så att han inte ska bli svettig, så jag får inga problem med blöt häst som blir kall efteråt. Rider jag ut ser jag till att inte ha för tätt ländtäcke så han blir svettig i onödan (har ett i ull som är helt perfekt!)
Samma princip för min klädsel, rejält men inte så jag blir svettig. Har ett par tumvantar som är perfekta att rida i, så det är bara tårna, öronen och ansiktet som blir lite frusna när vi är ute.

Jag låter aldrig bli att rida endast pga att termometern visar många minusgrader, men däremot låter jag bli när ponny visar att det är för kallt. Själv är jag en riktig fryslort, bangar gärna när det börjar bli omännskligt många minusgrader . Om det inte håller i sig flera dagar dvs, då kör jag på ändå, med underställ, raggsockor, scooteroverall samt dubbla vantar.

Fast som regel innebär en temperatur under -15 mer eller mindre kravlös skogsridning. Jag har fullt upp med att hålla mina tår och fingrar vid liv, det finns liksom ingen tankeverksamhet över till att göra något vettigt.:angel:

Är det kallare än ca -15 blir det en ganska kravlös ridtur, men trav och galopp kan det ju vara ändå. Barbacka! Är det kallare än ca -20 blir det en mkt kort ridtur med mycket rörelse på hästryggen och gärna trav en rätt stor del av tiden. Kallare än -25 kan jag inte tänka mig att jag skulle rida i, men inte för hästen utan för mig :p

Vi har satt en gräns på minus 10. Tycker inte om att andas in en massa kalluft.
Annars är det härligt att rida nu i snön, barbacka.:love:

Jag hade mina tre hästar i norrbotten utan ridhus, så skulle jag ha köldgräns på -15 hade jag fått ställa av dem en stor del av året ;)

För hästens del spelar det mindre roll som skrivits tidigare. Bara man ser till att den inte står och är kall och blöt efter ridturen. Det är mer för min egen skull som jag ridigt lufsiga skogspromenader när det varit -20 och kallare. Man blir inte så smidig som ryttare när man har så mkt kläder på sig, så det är därför...
Personligen tycker jag blåst och snöoväder är värre än kyla. Inte kul när det blåser småspik :p

Personligen tycker jag det är kallt att rida när det börjar närma sig nollgradigt,

Haha... då vore det inte stor idé att hålla häst här i alla fall... nollgradigt är det väl typ mellan september/oktober till april/maj eller något....nog för att min häst brukar få lite vintervila ett par veckor men... det låter som lite väl lång semester :D

Hur klär du dig om du inte kan vara ute utan att huttra så fort det blir minusgrader? För egen del har jag inte ens hämtat fram thermobrallorna än... än går det ju med bara många par yllelånkalsonger! (jag är inte så förtjust i mina täckbrallor och orkar inte köpa nya).

Det enda som inte funkar riktigt är att klä sig för körning. Spelar ingen roll hur mycket man har på sig nästan - efter ett par timmar i speedcart fryser man som en idiot i vilket fall.

KL

Fast här får man ju tänka på vad normala grader brukar ligga på. Det kallaste jag någonsin har känt är -16 grader!! Medan andra kan ha -40 och tycka att " jo men idag är det nog lite kallare än vanligt"

Det allra vanligaste runt Borås verkar vara -10 när det är kallt, men nu är vi inne i en väldigt kall period där det växlar mellan -5 och -15.

För mig och hästen som är vana vid de temperaturerna så skulle jag nog låta bli att anstränga hästen vid -20, kanske bara ta en kort skrittur.

Haha... då vore det inte stor idé att hålla häst här i alla fall... nollgradigt är det väl typ mellan september/oktober till april/maj eller något....nog för att min häst brukar få lite vintervila ett par veckor men... det låter som lite väl lång semester :D

Hur klär du dig om du inte kan vara ute utan att huttra så fort det blir minusgrader? För egen del har jag inte ens hämtat fram thermobrallorna än... än går det ju med bara många par yllelånkalsonger! (jag är inte så förtjust i mina täckbrallor och orkar inte köpa nya).

Det enda som inte funkar riktigt är att klä sig för körning. Spelar ingen roll hur mycket man har på sig nästan - efter ett par timmar i speedcart fryser man som en idiot i vilket fall.

Tur då att jag bor i södra sverige ;). Men sen är det så att även om jag inte rider så är jag hellre ute och går med hästen istället. Det blir såklart inte lika mycket motion som när det är varmare ute men att promenera några gånger i veckan tycker jag är bättre när det är kallt, då håller jag mig varm med :D.

Jag klär mig uppenbarligen inte så som jag bör eftersom jag fryser, men brukar ha underställ (tröja och långkallingar) fiberpäls, tjocktröja, halsduk och sen en jacka eller en tjocktröja till beroende på om det blåser eller inte. och så ridbyxor då.

Tycker personligen inte det är ett nöje att va ute och rida när jag måste ha på mig termobyxor. Känner mig helt påpälsad och stel i sadeln då.

Hej!

Min gräns ligger på -20/25 nånstans, men då är det MIN gräns för när JAG inte pallar (har köldastma från ca -5).

Hästarna tål mycket mer än vi gör och har inga problem att röra sej i kylan. min tjej verkar snarare uppskatta motionen i kylan:-)

/ Lavinia

Jag rider och tränar oavsett temperatur, det kallaste jag har ridit i är runt -25 när jag var uppe och hälsade på en kompis i norrland och det fungerade bra. Men jag tycker ärligt talat att -5 eller -10 är betydligt mycket kallare här nere i söder än vad -25 är där uppe. Hade mycket hellre tillbringat hela vintern med många minus där uppe än 0 gradigt och regn/slask/snö och blåst och fruset här nere.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈