För höga värden på mineraler och spårämnen i bete.

Sv: För höga värden på mineraler och spårämnen i bete.

Därför att E-vitamin och selen arbetar tillsammans. E-vitamin ersätter till viss del selenet.

Det är visserligen sant att både selen och vitamin E är antioxidanter och att de till viss del kan ersätta varandra men endast DELVIS. Selen verkar ha en betydelse för en rad viktiga kroppsfunktioner och allt är långt ifrån utforskat. Man bör därför definitivt se till så att hästen får både sitt selenbehov och sitt behov av E-vitamin tillgodosett.

Tillskott av E-vitamin behöver man inte ge när hästen går på bete eftersom det finns rikligt med vitamin E i bete och i grönt vallfoder. Selen bör man däremot ge året om.

Selenet lagras i kroppen. Om hästen har fått sitt behov tillgodosett under resten av året så går det ingen nöd på den under de få månader som den går på bete. Speciellt inte med tanke på att det finns gott om E-vitaminer i grönt gräs.

Mvh

Tora

Jag skrev A och D, därav att jag skrev solljus + gräs.

Många mer lättfödda hästar går ju på nedbetat iofs, men jag undrae ju över 'nromalt bete', och det räknar inte jag heller som nedbetat, och just sånt jag undrade om det täckte. Och som sagt, räcker det om behovet av vit E är täckt, eller talar vi högre mängder om man ska kompensera en bristande selentillförsel.

Unghästar skulle du alltså inte bry dig om?

Jag har ju en just unghäst (ponny) och en äldre. Och den äldre skulle jag vara betydligt tryggare med att 'chansa' med, men en unghäst känns mer riskabelt? (Vi talar fortfarande selen alltså =))

Jag ger ju ponnyn stötdos med tokosel med, förutom sina mineraler, just för att vara säker.

Okej jag trodde att du menade att E är beroende av solen som A och D.

Vet inte riktigt hur du brukar göra med A och D men det är ett tillskott som jag inte heller ger. Även om det skulle vara multet väldigt mycket så är det sällan som risk för brist föreligger på sommaren.

Det hela beror ju lite på vad för foderstat hästen har under resten av året. Är det så att den har selenbrist under vinterhalvåret så är det inte säkert att E-vitaminet räcker till för att kompensera det.

Får hästen dock ett för Sverige framtaget mineralfoder eller tex Tokosel så borde det inte vara några problem.

Detta gäller dock friska hästar. Har man en häst som har dåligt allmäntillstånd eller tom uppvisar symptom på selenbrist så måste man så klart ge tillskott.

Faktum är att jag har inte bekymrat mig om selen så länge gräset växer och är grönt oavsett om det är tävlingshäst, digivande sto, unghäst eller någon annan häst.

Detta förutsätter dock att jag har koll på foderstaten under resten av året. Men generellt så brukar det ju inte vara något problem med selenet. Risken är om man använder ett mineralfoder som ej är anpassat för Svenska förhållanden. Ett nu populärt märke där jag bor (skall vara sååå bra för hästarna och passa alla hästar, ja du vet hur det låter) från Tyskland är inte alls anpassat för våra selenfattiga marker. Men det är ju dyrt alltså måste det ju vara bra.

En annan risk kan vara om man bara ger hö och inget annat.

Ger man ett färdigfoder och ett mineralfoder anpassat för svenska hästar så brukar man tom hamna på +. Hästarna lagrar ju detta för att användas i "sämre tider".

Detta gäller dock friska hästar. Har hästen en sjukdomshistoria som har påverkat hästen mycket så kan det ju vara läge att ge tillskott även då det i normala fall inte behövs. Speciellt om hästen har/har haft stora problem med magen och/eller tänderna.

Mvh

Tora

Vet inte riktigt hur du brukar göra med A och D men det är ett tillskott som jag inte heller ger. Även om det skulle vara multet väldigt mycket så är det sällan som risk för brist föreligger på sommaren.

Ger inget vitamin alls sommartid.Däremot ser jag till de får selenet, oftast via mineralerna, men kan ge stötdos selen med - beror lite på giva och häst.

Vintertid ger jag alltid ADE från nyår och framåt, och när jag ger silage så den som står på bara silage brukar få ADE lite tidigare, från november ungefär. Och mineraler ser jag till att täcka såklart. Samt ger stötdos Tokosel varje vecka om inte mineralfodret täcker behov, och stötdos mer sällan om mineralerna bara 'precis' täcker behovet. (Mineralerna är ovitaminiserade både sommar och vinter btw)

(Och nu när ponnyn står på box 24/7 får han ADE-vit, iom att han missar både gröngräs och solljus. Märks på honom med att han missar ffa solen/ljuset - han fäller kopiöst)

Får hästen dock ett för Sverige framtaget mineralfoder eller tex Tokosel så borde det inte vara några problem.

Fast Tokosel räknas väl inte som mineralfoder, det är väl ett selen & E-vit tillskott 'bara'?

Men jag ger ju kraffts mineral, och där är ju selenet anpassat just för svenska förhållanden. Men beroende på vad de får i sig i övrigt kan det ibland blir för lite selen med aktuell giva, eller precis 'på' behovet. DÅ ger jag tokosel med.

En annan risk kan vara om man bara ger hö och inget annat.

Mm, är ju så ponnyn har, silage + mineral och thats it. Fbl brukar sällan ha problem med selenbehovet, han får ju i sig av kraftfoder med.

Men då är jag antagligen lite 'för nojig' med selenet till ponnyn =)

Selenet lagras i kroppen. Om hästen har fått sitt behov tillgodosett under resten av året så går det ingen nöd på den under de få månader som den går på bete. Speciellt inte med tanke på att det finns gott om E-vitaminer i grönt gräs.

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/selenium/

Du gör naturligtvis som du själv vill. Problemet är att det du skriver kan få andra att göra likadant, dvs. att strunta i att ge selentillskott under stora delar av året (många hästar går på bete halva året).

De flesta selentillskott består av oorganiskt selen (natriumselenit) som har ganska dålig upptagningsförmåga. Upptagningsförmågan kan också variera mycket från individ till individ. Det finns även tecken som tyder på att upptagningsförmågan av oorganiskt selen kan påverkas negativt av andra mineraler (organiskt selen (selenjäst) tas upp bättre av hästen). Många produkter rekommenderar också för låga doser. För ”BASIC E vitaminer med selen” t.ex. är den rekommenderade dosen för häst 6 ml/dag vilket ger 0,6 mg Se. Eftersom den rekommenderade minimängden selen per dag är 0,2 mg per 100 kg häst täcker detta endast behovet för en liten ponny (300 kg).

Hur vet du att din häst inte har selenbrist? Det enda säkra sättet att förvissa sig om hästens selenstatus är att ta ett blodprov.

Nu är det ju inte jag som påstår detta utan Christina Planck och jag antar att hon har goda grunder för sina påstående.

Jag för min del ger selen den delen av året de ej har bete. Har än så länge inte haft några som helst symptom på selenunderskott. Selenbrist syns bla tydligt på föl och jag har inte haft några som helst problem med fölen.

Blodprov tages på de hästar som startar några gånger per år. I blodprovet ingår en massa saker tror att selen är med där också tillsammas med koppar och en massa mer saker (även sjukdomsbild) jag har aldrig fått någon anmärkning (hör de inte av sig så är det okej) om selenet. Tävlingshästarna får inte heller någon extra selen när de går på bete (vissa har dessutom begränsad tillgång till bete då de blir fruktansvärt lätt överviktiga). Normalfoderstaten för dom är hö, betfor och havre (ser alltid till att ha bra grovfoder).

Det gäller ju att ha koll på vad man ger hästarna. BASIC sortimentet riktar sig inte i första hand till hästar (det står tom på burkarna). Som med allt annat så måste man ju räkna lite. Däremot så har jag ofta använt mig utav deras sortiment, men jag räknar alltid. Många gånger så ger man bara det som står på burkarna och det är många gånger bara ett medelvärde. Finns en del pengar att spara där också. Tex Krafts E-vitamin. Det är för mycket för de gamla och för lite för de unga hästarna.

Rekommendationerna gäller hästar som går på normalt bete. Frågan är om det kan räknas som bete i början på mars eller slutet av oktober. Man måste ju se lite på omständigheterna också.

Selenbrist är ju inte ett alltför vanligt fenomen här i vårat land. Jag tror att problemet är större med överutfodring av selen som då är giftigt. Nu är ju toleransen hos hästar hög mot selenöverutfodring så det blir sällan något akut.

Det räcker ju oftast att bara titta på vad de flesta hästar får. Hur vanligt är det inte att de får ett berikat kraftfoder, mineralfoder och ytterligare e-vitamin, oftast med tillsatt selen. De hästarna brukar ligga på en hel del plus.

Problem kan ju som sagt dock uppstå om man använder sig av foder som ej är anpassat till det svenska grovfodret, men precis som med allt annat så måste man ju räkna lite. Men att slentrianmässigt ge selen när hästarna går på bete bara utifall att är oftast onödigt. Sen finns det ju alltid undantag.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 816
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 277
Senast: isafore
·
M
Foder & Strö Hej Jag har ett ensilage som har jätte höga värden... Finns det någon som är insatt och har någon idé hur jag skulle kunna göra...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: knasigare
·
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka