För höga värden på mineraler och spårämnen i bete.

F

frid

Hur gör ni om hästen går på bete 24 h per dygn och får för höga värden på fosfor, och flera mineraler och spårämnen, t e x jod,magnesium, zink m m. Min häst får för mycket av nästan allt utom natrium (ska börja ge extra salt förutom saltstenen). Hur gör ni i sådana fall? Ska man behöva hämta hem hästen från betet eller? Hur pass farligt är det om hästen har för mycket av mineraler och spårämnen under sommarhalvåret men bättre balans under vintern? I och för sig så kan ju foderstatsprogrammen inte veta exakt vad för analys jag har på mitt bete men detta är ju taget efter ungefärliga riktvärden på fri tillgång på högsommarbete. :confused:

Sv: För höga värden på mineraler och spårämnen i bete.

Vad är det som får dig att tro att din häst får för mycket mineraler när den går på bete? Har du analyserat betet?

Så länge överskottet kommer från grovfodret (dvs gräset) så hade jag inte bekymrat mig.

Mvh

Tora

Fast du kan inte gå på ungefärliga riktvärden. Det skiljer oerhört från hage till hage. Och hagen till höger kan ha andra värden än hagen till vänster.

Så om man inte analyserar betet, så vet man inte alls. Och haken om man analyserar är att provsvaret är färskvara.

Hursom, om vi nu antar att man analyserar betet, vet hur många kilo hästen äter etc, ovh får överskott, men med kvoter i balans, så sen tittar man bort helt enkelt :angel: Överskott från bete är i princip aldrig ett problem, det som kan skapa problem är kvoten. Dock är överskott inte så vanligt, tvärtom behöver de flesta hästar tillskott på bete, även på annat än natrium och selen. Här t ex är halterna av både fosfor och magnesium otillräckliga också. Spårämnena har jag aldrig kollat. Mina får dock mineral anpassad för betesgången på betesgång

Din häst får btw mest troligt INTE i sig sitt behov av selen, svenska marker är dessvärre generellt sett mycket selenfattiga (således är svenskt grovfoder det med).

Däremot så får den antagligen gott om E-vitamin och då hade jag inte bekymrat mig om selenet heller under den tiden hästen går på bete (om den nu inte skulle uppvisa några bristsymptom men det är ganska så ovanligt).

Mvh

Tora

Vad är det som får dig att tro att din häst får för mycket mineraler när den går på bete? Har du analyserat betet?

Nä, det är just det jag skrev...Jag menar att om man går efter ett foderstatsprogram och man fyller i att hästen går på fri tillgång till högsommarbete så har de tydligen programerat in ett riktvärde på vad hästen får i sig i mineraler m m. Jag har inte analyserat betet:D..... Om man går på de värdena som foderstatsprogrammet visar så enligt det har mina hästar för mycket mineraler och spårämnen i betet, den larmar inte men man ser på de uträknade värdena att de är för höga. Larmar bara om fosforhalten, att den är för hög..... Jag menar alltså inte alls att det är så att de värdena stämmer, men vad gör man om halterna skulle stämma? Finns det anledning att oroa sig eller ska man bara strunta i det under betesperioden?

Strunta i det (om hästen ser fin ut i hull och hårrem).

Mvh

Tora

Däremot så får den antagligen gott om E-vitamin och då hade jag inte bekymrat mig om selenet heller under den tiden hästen går på bete (om den nu inte skulle uppvisa några bristsymptom men det är ganska så ovanligt).

Mvh

Tora

Nyfiken varför du inte skulle bry dig om selenet, det blir en ganska lång tids brist ju med ett bete?

Jag antar du inte skulle vända på det och tycka att det vintertid räcker med fri tillgång på grovfoder och så extra E-vitamin och så inget selen, så blev nyfiken hur du tänker?

Sen räcker det ju, för just selenets skull, att ge stötdos med t ex Tokosel om man inte vill springa med mineraler dagligen om resten är täckt. Och de flesta hästar klarar ett bete utan selen fint (jag har i ren okunskap provat, många år i rad..), men känns ändå så att säga onödigt att medvetet strunta i det, därför jag blev nyfiken.

TS - bete är ett avancerat antagande, men överskott från grovfoder, vilket ju bete är, ställer sällan till det, så blunda för de där antagssiffrorna från betet du bara =)

Hoppsan, såg att jag under tiden jag skrev fått många bra svar! Mitt inlägg är alltså lite "gammalt". Ja, selen tror jag också att man borde öka men jag tror också att E-vitaminen är hög så att det kanske reder sig under sommaren. Till vintern ska jag ju definitivt kolla upp det med analyser på grovfodret, räkna ut foderstaterna då jag dessutom har dräktiga ston till vintern. Något som förvånar mig är att jag troligen har för lite salt till min häst.... Han slickar i sig jord och slickar på stenar....Enl foderstatsprogram så behöver han få i sig mer natrium.
Har saltsten hela tiden tillgänglig men troligen räcker inte det...trodde att hästarna reglerade det bra själva när de har fri tillgång till saltsten....

Därför att E-vitamin och selen arbetar tillsammans. E-vitamin ersätter till viss del selenet.

Har man då under vinterhalvåret inte haft någon brist på selen och hästen inte uppvisar några bristsymptom så är det oftast inga bekymmer (enligt Christina Planck, på ett seminarium, trot dock att det står i hennes böcker också).

Mvh

Tora

Hur gör ni om hästen går på bete 24 h per dygn och får för höga värden på fosfor, och flera mineraler och spårämnen, t e x jod,magnesium, zink m m. Min häst får för mycket av nästan allt utom natrium (ska börja ge extra salt förutom saltstenen). Hur gör ni i sådana fall? Ska man behöva hämta hem hästen från betet eller? Hur pass farligt är det om hästen har för mycket av mineraler och spårämnen under sommarhalvåret men bättre balans under vintern? I och för sig så kan ju foderstatsprogrammen inte veta exakt vad för analys jag har på mitt bete men detta är ju taget efter ungefärliga riktvärden på fri tillgång på högsommarbete. :confused:

Detta är den stora nackdelen med mga foderstatsprogram. Det kan ju absolut inte veta om du bor i ett område med massor av kalk men inget magnesium eller fosfor. Bullshit att ha sådana uppgifter i programmen tycker jag.

Vill man veta ett hyfsvärde på jordbruksmarkens innehåll av mineraler i ett visst område har ofta hushållningssällskapen uppgifter eller kan ledsaga en. HH

Därför att E-vitamin och selen arbetar tillsammans. E-vitamin ersätter till viss del selenet.

Har man då under vinterhalvåret inte haft någon brist på selen och hästen inte uppvisar några bristsymptom så är det oftast inga bekymmer (enligt Christina Planck, på ett seminarium, trot dock att det står i hennes böcker också).

Mvh

Tora

Det finns även i andra böcker, hur mineralerna jobbar i förhållandena till varandra. mkt viktigt för en välmående häst.

Marlene

Tack för tipset, ska ringa Hushållningssällskapet!:)

Det finns även i andra böcker, hur mineralerna jobbar i förhållandena till varandra. mkt viktigt för en välmående häst.

Marlene

Det finns det säkert. Jag ville bara ange en källa till mitt påstående så att om någon är intresserad kan kolla upp om det verkligen stämmer.

Att skriva att e-vitamin och selen till viss del ersätter varandra står i böckerna känns inte som en så direkt hänvisning.

Mvh

Tora

Mvh

Tora

Jo att de samverkar vet jag (och är ju därför tokosel är just tokoferol + selen, dvs E-vit & selen). Men inte att E-vit kan ersätta selen.

Men om det är så, kan man verkligen garantera att ett 'normalbete' en mulen sommar ger tillräckligt med E-vitamin, dvs i vilka doser talar vi som E-vit isf kan kompensera för bristande selentillförsel? Normala? Förhöjda?

*nyfiken i en strut*

För bete och solljus är ju optimala resurser för bildandet av A och D-vit. Men kan man vara säker på att de doserna räcker alltså?

Hoppsan, såg att jag under tiden jag skrev fått många bra svar! Mitt inlägg är alltså lite "gammalt". Ja, selen tror jag också att man borde öka men jag tror också att E-vitaminen är hög så att det kanske reder sig under sommaren. Till vintern ska jag ju definitivt kolla upp det med analyser på grovfodret, räkna ut foderstaterna då jag dessutom har dräktiga ston till vintern. Något som förvånar mig är att jag troligen har för lite salt till min häst.... Han slickar i sig jord och slickar på stenar....Enl foderstatsprogram så behöver han få i sig mer natrium.
Har saltsten hela tiden tillgänglig men troligen räcker inte det...trodde att hästarna reglerade det bra själva när de har fri tillgång till saltsten....

Tvärtom äter de allra flesta hästar FÖR LITE salt om de bara har saltsten. Sen påverkar den brist som blir inte direkt ickepresterande eller lågpresterande hästar.

Är ju svårt på bete, men om hästen står på box kan man enkelt kolla. Väg stenen, väg den ett dygn senare. Hur mycket den minskat är vad hästen fått i sig.

Finns om du är intresserad studier på just det där, inkl det att de flesta hästar inte får i sig natriumbehovet om enda källan är saltstenen.

Vissa fungerar det bra att ge fri tillgång på löst salt, andra att salta höet och en tredje får man ge i maten. Min ena är hopplös få i nog med salt, och han backar av från maten om jag saltar, tror han är som matte - tycker inte om salt. Då han inte högpresterar (utan är en normal hobbyhäst som pysslar på lättklassnivå) så har jag faktiskt låtit honom hållas. Dvs han har tillgång till salt, vill han äta för lite salt så får han sålänge han verkar må bra osv.

Det finns det säkert. Jag ville bara ange en källa till mitt påstående så att om någon är intresserad kan kolla upp om det verkligen stämmer.

Att skriva att e-vitamin och selen till viss del ersätter varandra står i böckerna känns inte som en så direkt hänvisning.

Mvh

Tora

Såg att jag svarat dej, men det var tänk till TS och alla andra läsare också.
Marlene

Jo att de samverkar vet jag (och är ju därför tokosel är just tokoferol + selen, dvs E-vit & selen). Men inte att E-vit kan ersätta selen.

Men om det är så, kan man verkligen garantera att ett 'normalbete' en mulen sommar ger tillräckligt med E-vitamin, dvs i vilka doser talar vi som E-vit isf kan kompensera för bristande selentillförsel? Normala? Förhöjda?

*nyfiken i en strut*

För bete och solljus är ju optimala resurser för bildandet av A och D-vit. Men kan man vara säker på att de doserna räcker alltså?

E-vitamin finns i gräset. Påverkas inte av solen på det viset.

Om jag inte har en högpresterande tävlingshäst eller ett digivande sto så hade jag inte bekymrat mig.

Däremot om betet är väldigt dåligt och nerbetat så kan det ju vara läge att ta sig en funderare på det. Men är det så pass dåligt så stödfodrar man nog med annan mat också.

Mvh

Tora

Jag skrev A och D, därav att jag skrev solljus + gräs.

Många mer lättfödda hästar går ju på nedbetat iofs, men jag undrae ju över 'nromalt bete', och det räknar inte jag heller som nedbetat, och just sånt jag undrade om det täckte. Och som sagt, räcker det om behovet av vit E är täckt, eller talar vi högre mängder om man ska kompensera en bristande selentillförsel.

Unghästar skulle du alltså inte bry dig om?

Jag har ju en just unghäst (ponny) och en äldre. Och den äldre skulle jag vara betydligt tryggare med att 'chansa' med, men en unghäst känns mer riskabelt? (Vi talar fortfarande selen alltså =))

Jag ger ju ponnyn stötdos med tokosel med, förutom sina mineraler, just för att vara säker.

Om man går på de värdena som foderstatsprogrammet visar så enligt det har mina hästar för mycket mineraler och spårämnen i betet,

Jag vet inte vilket foderstatsprogram du har men att en häst som går på bete skulle få för mycket mineraler ställer jag mig högst frågande till. Problemet är nästan alltid det motsatta, dvs. hästen får för lite av vissa spårämnen t.ex. selen, jod, zink och koppar. Även magnesium är det ofta brist på.

De enda mineraler som det brukar finnas överskott av är kalium och mangan (och ibland fosfor när stora mängder NPK har använts år efter år). Överskottet av kalium vållar inte så stora bekymmer. Däremot är den höga manganhalten i fodret ett stort bekymmer. Det man kan göra är att kalka sina marker eller kompensera med stora mängder zink och koppar.

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 816
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 277
Senast: isafore
·
M
Foder & Strö Hej Jag har ett ensilage som har jätte höga värden... Finns det någon som är insatt och har någon idé hur jag skulle kunna göra...
Svar
11
· Visningar
1 290
Senast: knasigare
·
Foder & Strö Provar igen då, det visar sig om min tråd blir låst igen! Är det någon som vet hur mycket Lucern innehåller per kg av följande ämnen...
Svar
14
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka