För höga pris på ponnyer?

Sv: För höga pris på ponnyer?

Hur många 8 åringar är så duktiga att de får några framgångar på tävlingar?

Framgångar, vad har det med saken att göra. :confused: Du skrev att det skiljde 4 år i tävlingsanvändning. Börjar man tävla B-ponny vid C:a 8 års ålder så kan man tävla i c:a 7 år. För att dra samma tidsmässiga nytta av en D-ponny börjar man tävla den vid c:a 12 års ålder. För att då ha 4 år mer att tävla D-ponnyn på så ska man ju börja tävla den åxå vid c:a 8 års ålder. :)

Kicki :)

Jag tror att många luras av priset: En dyr ponny anses som jättebra medans en lite billigare bara är skit. Sedan tror jag att många antingen letar en dyr eller billig ponny, skiktet 35-60 000 kr kan många gånger vara svårare för det är för mkt pengar för en enligt dem för dålig ponny medans en ponny som kostar 100 000 och uppåt måste ju vara bra och därmed värd pengarna.

Jag sålde själv en ponny för några år sedan som då var 9 år gått FEI klasser i dressyr med godkända resultat och flertalet placeringar i LA, samt lite hoppad men inte direkt tävlad. Begärde 50 000 kr och då fick jag flera mail att priset var uppåt väggarna, medans jag tyckte att det var ett mkt rimligt pris med tanke på att motsvarande ponnies kostade betydligt mer. Fick slutligen 45 000 kr för honom.

Så som sagt priset på ponnies och hästar bestäms helt klart av vad marknaden är villiga att betala.

En ponny bör inte få samma mängd grovfoder som stora hästar, även ifall båda sorter är i full träning, enligt min mening iallfall. Och som du skrev också så är kostnaderna ungefär lika höga, men i sista slutändan är det ändå rätt stor skillnad.
Men man kan numer se ponner med som gått lb/lb med kap. för vad ska vi slå till med.. la/la? Och då kanske den kostar 70.000. (Nu menar jag främst d-ponny) Och detta tycker inte jag är ovanligt att man ser på annonser. Tycker nästan att stora hästar ligger billigare med motsvarande utbildning än vad ponnyerna gör.
//Ellinor

Som jag svarade till en annan, små summor blir stora summor i slutändan. Och en stor häst är dyrare att hålla i drift än en ponny. //Ellinor

Börjar man tävla B-ponny vid C:a 8 års ålder så kan man tävla i c:a 7 år. För att dra samma tidsmässiga nytta av en D-ponny börjar man tävla den vid c:a 12 års ålder. För att då ha 4 år mer att tävla D-ponnyn på så ska man ju börja tävla den åxå vid c:a 8 års ålder. :)

Nu kan ju inte alla rida b-ponny tills de är 14, det beror ju lite på hur man kroppsmässigt ser ut...

Men annars så tycker jag att man får betala efter ponnyns kapacitet, inte efter vilken kategori den tillhör.

Jag tycker också ponnyerna är dyra, visst att priserna ökar och att det är marknaden som styr priserna men jag tycker att ponnyerna är väldigt dyra. Det är nästan så att en C eller D-ponny i flera fall kan kosta mer en vad en större häst kostar med motsvarande utbildning, tävlingsrutin etc . i alla fall när det gäller utbildning och tävling på lokal nivå.

Bruksraserna som haflinger, fjord osv. ligger väll på ungefär samma pris men ridponnyn motsvarande en stor ridhäst av mer 'sporthäst' typ verkar ha ökat markant senaste åren och priserna verkar bara stiga mer och mer. Själv tycker jag att de är väldigt dyra, och jag tror faktiskt att det tyvärr drar med sig fler nackdelar.

T.ex. ridskolor får ännu svårare att hitta lämpligt hästmaterial för vettiga priser, jag tycker att det är bra att det finns fina bra sporthästar men oftast medför det oftast att de har mer temprament och kräver mer utav ryttaren, det verkar svårare för den som motionsrider och är hobbyryttare att hitta häst samt framför allt för ridskolor, dessa får allt oftare vända sig till försäljningsstall med importhästar osv. vilket jag tycker är riktigt synd, tycker att det är roligare med svensk stammade hästar på landets ridskolor men det är svårt att hitta lämpliga individer som passar in till verksamheter och många gånger känns det mer osäkert att köpa importer som man inte vet vad de har varit med om tidigare osv.

Svårt att säga. Rent jämförelse mässigt är ju ponnyer med samma kapacitet som står häst mycket dyrare. Varför vet jag inte.
Dock tror jag att man får mycket för pengarna i ponnyväg när priserna drar iväg

Jo givetvis är det ju så och även storleken på B-ponnyn spelar ju in. Och även om man får tävla D-ponny tills man är 18 så kan man ju även där dra iväg och bli på tok för lång redan som 15-16 åring.

Och precis som du säger så är det ju kapaciteten som ska styra oavsett storlek på ponny.

KL Den här diskussionen känner jag igen från slutet av 80 talet.
Redan då såldes ponnier med bra meriter under rätt ryttare för flera hundra tusen(det har hänt en del med penningvärdet sen dess).
PL

Fast om jag skulle skaffa tavlingsponny/hast skulle jag hellre kopa en ratt ung hast som inte tavlat forut.

Har hasten talang marks det ju anda.

Hellre det an en hast som redan ar halvt utsliten med ev en massa skumma benskador och liknande.

Och det ar ju mycket roligare att trana en hast efter det som man sjalv vill ha ut av hasten an att sitta och ratta till klantigheter som andra ryttare har gjort.

/KT

Tänkte precis på samma sak...fast något senare, början av 90-talet. Jag köpte min då 6-åriga D-ponny för drygt 30.000 då, han hade inga meriter alls men det var vad en renrasig NF med bra stam låg på då.

Två år senare hade han placeringar i LA hopp (gick elitallsvenskan) godkända LA program och startad deb fälttävlan med godkända resultat. Då fick vi bud på 60.000. Men jag vet att de riktigt bra ponnierna redan då gick för många hundra tusen. (Min ponny var rätt svårriden annars hade han nog kostat mer).

Detta är alltså snart 20 år sedan och priserna ligger ju typ på samma nivå...

För att ponnyer kan du inte rida/tävla lika länge.
Okej om du bara ska ha en skugsmulleponny, en sån kostar ungefär lika mkt som en häst som inte tävlat ngt.
Men om du är tävlingsintesserad så säljer du ju oftast ponny när du blivit för gammal eller vuxit ut den. Om du köper en ponny för ngr 100.000 så kommer du garanterat förlora en del vid försäljning för ponnyn kanske ha börjat bli lite till åren.

Självklart har ponnyerna ett värde men man måste inse att det inte går att ta ut vadsomhelt för en sån. Här i sverige är vi ju ändå ganska schysta med ålder, 18 år innan du måste sluta tävla. I andra länder är det 16 år.

Man får endast tävla internationellt tills man är 16 år, och det är ju ponnyerna som går dom klasserna som kostar mest!

Tycker att priserna på ponny är enormt höga, min första d ponny hade gått LA hoppning och kostade 25 000 :rofl:. fast det var länge sen.
vet själv när jag sålde en ponny som gick upp till LA, med bara en plac. Vi satte ut honom för 75 000 och det ringde inte eb kotte. Då satte vi ut honom för 130 000 bara för att se vad som hände och vips. vi blev ner ringda och vissa blev nästar förbannade på oss för att vi hade sålt honom.

ganska konstigt. men ju dyrare hästarna desto mer tror man att de kan. och är det en ponny som har res. i tex. msv och kostar under 100 000 då brukar man ju säga "vad är det för fel på den"..

Hur många 8 åringar är så duktiga att de får några framgångar på tävlingar?

Det finns en del som hoppar runt på LA nivå och egentligen har kvalat till Msv för länge sedan men inte får starta Msv förns dom är 10, själv tycker jag alltså att man borde ändra åldersgränsen till att få börja rida Msv:rofl::cool:

50.000 kanske :p en kompis sålde sin ponny som var en kat.D, hade placeringar i LB och LA hoppning och kapaciet för mer. Helt friskt och kry, fin i dressyren, fick 45 för den..

Din kompis kunda ha fåt mkt mer, har ju inte sett hästen men även om den är utan härstamning och kanske inte världens snyggaste, borde hon kunna få mint 70'. 45' gav jag för min B-ponny som gått LA

Jag vet två ponnyer som blev sålda för 1 000 000kr. Då menar jag 1 000 000kr vardera. Mycket pengar, visst. Men de var fina.

Tycker att priserna på ponny är enormt höga, min första d ponny hade gått LA hoppning och kostade 25 000 :rofl:. fast det var länge sen.
vet själv när jag sålde en ponny som gick upp till LA, med bara en plac. Vi satte ut honom för 75 000 och det ringde inte eb kotte. Då satte vi ut honom för 130 000 bara för att se vad som hände och vips. vi blev ner ringda och vissa blev nästar förbannade på oss för att vi hade sålt honom.

ganska konstigt. men ju dyrare hästarna desto mer tror man att de kan. och är det en ponny som har res. i tex. msv och kostar under 100 000 då brukar man ju säga "vad är det för fel på den"..

Det du säger kan nog stämma, var med om något liknande förra året faktiskt, vi satte ut min 3åriga D-ponny på annons för 40.000 kr, en ringde, men var sedan inte intresserad, efter ett tag provade vi sätta ut henne för 100.000, bara på skojj, och samma dag ringde 4 st, och hon var såld en vecka senare.. Märkligt egentligen!:confused:

Jag vet två ponnyer som blev sålda för 1 000 000kr. Då menar jag 1 000 000kr vardera. Mycket pengar, visst. Men de var fina.

Ponnier för en mille styck? Det har jag aldrig sett förr, visst, vet EM ponnier som gått för 500.000 kr och för ett par år sen följde jag med en kompis utomlands och då åkte vi förbi dom som hade D-ponnyn som samma år vunnit ponnyEM och den skulle dom ha ca 650.000 sek för(dom skulle ju ha typ euro)..:cool:

Om jag inte minns helt fel så såldes Inishannon (Malin Baryards EM-ponny) för 750.000 kr...på typ slutet av 80-, början av 90-talet... så en mille idag är ju ingenting....

Vet flera hyfsade ponnier som gått för över 400.000, och då pratar vi hyfsade ponnier, inte de allra, allra bästa...

Ponnier för en mille styck? Det har jag aldrig sett förr, visst, vet EM ponnier som gått för 500.000 kr och för ett par år sen följde jag med en kompis utomlands och då åkte vi förbi dom som hade D-ponnyn som samma år vunnit ponnyEM och den skulle dom ha ca 650.000 sek för(dom skulle ju ha typ euro)..:cool:

en ponny för en miljon är vanligt. men därimot så är det mycket konstigt att en som har gått em kostar 500 000?
ska inte nämna några namn men vet en som köpte sig ett projekt för ca 600 000. och den hade gått msv en gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 130
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar