För höga pris på ponnyer?

I

Illen

Läser en hel del annonser på ponnyer som är till salu.
Tycker mig se väldigt ofta att man begär ett väldigt överpris.
Eller är det så att ppnnyer har gått upp i pris den senaste tiden?

Sv: För höga pris på ponnyer?

Det beror ju på vad det är för ngn ponny. Men asså när jag ser ponnyer som är runt 10 år och gått LA hoppning med 4 fel för 100 000 så tkr jag att det är dyrt.
Men det kanske är där priserna ligger idag?

Att de här lite mer kända ponnyerna är dyra fattar man ju. Men lixom LA går ju faktiskt dom flesta ponnyerna och då borde de ju inte vara sååå dyra...

Min maxade b ponny som är LC/LC erbjöds 25 000 för.. LC?? Jag skulle knappt punda ut 10 000 för en sådan ponny :rofl:
Men nuförtiden är ponnier dyra, troligen för att få egentligen är särskilt utbildade egentligen- ingen kan riktigt rida dem särskilt bra så en utbildad LA skulle jag tänka mig får på runt 35-40 000...kanske dyrare?

Ganska mycket skulle jag säga, eftersom det är en ung maxad d som har livet och karriären framför sig kan den gå mellan 40-70 000? Beror ju delvis på psyke, utseende och ridbarhet.

40-70' låter som ett väl stort spann som dessutom ligger rätt lågt. Mindre än 40 skulle jag inte ta för min maxade D-ponny med höga poäng från kvalitetsbedömning, dock ej tävlad.

Hade jag 6 åringen ifråga skulle jag se till att lägga krut på att träna massor och starta den LA/LA och höja priset till över 100'.

Jag tycker att ponnyer har blivit dyrare dom senare åren. Ponnyer är ju i stort sett lika dyra som stora hästar, det är tråkigt att se. //Ellinor

Jag tycker att ponnyer har blivit dyrare dom senare åren. Ponnyer är ju i stort sett lika dyra som stora hästar, det är tråkigt att se. //Ellinor
Det är nog inte storleken på hästen som avgör kostnaden! Träning, uppstallning, försäkringar, avelskostnader är ungefär lika höga för stora som små hästar. Det som möjligen kan skilja är att mindre hästar (odtast) äter något mindre mängd grovfoder än stora hästar.

Priset på ponnyer har gått upp, ja. För b-ponnyer ligger priserna på tok för högt, med tanke på att man bara kan tävla dom tills man fyller 14 år. För en bra D-ponnyerna tycker jag dock att man kan ta ut sitt pris för dom, om dom är värda det. Det ska ju trots allt räcka till en storhäst och dom är ofta inte så billiga dom heller.

Varför skall en ponny vara billigare än en stor häst? Skillnaden i kostnad för att få fram en ponny är ju ungefär densamma.

Det en ponny kostar är det marknaden är beredd att betala. Alltså, detta är inget undantag för marknadskrafterna.
Var och en är fri att sätta det pris man vill ha för sin ponny och det är upp till köparen om han vill betala.

Varför skall en ponny vara billigare än en stor häst? Skillnaden i kostnad för att få fram en ponny är ju ungefär densamma.

För att ponnyer kan du inte rida/tävla lika länge.
Okej om du bara ska ha en skugsmulleponny, en sån kostar ungefär lika mkt som en häst som inte tävlat ngt.
Men om du är tävlingsintesserad så säljer du ju oftast ponny när du blivit för gammal eller vuxit ut den. Om du köper en ponny för ngr 100.000 så kommer du garanterat förlora en del vid försäljning för ponnyn kanske ha börjat bli lite till åren.

Självklart har ponnyerna ett värde men man måste inse att det inte går att ta ut vadsomhelt för en sån. Här i sverige är vi ju ändå ganska schysta med ålder, 18 år innan du måste sluta tävla. I andra länder är det 16 år.

Priset på ponnyer har gått upp, ja. För b-ponnyer ligger priserna på tok för högt, med tanke på att man bara kan tävla dom tills man fyller 14 år. För en bra D-ponnyerna tycker jag dock att man kan ta ut sitt pris för dom, om dom är värda det. Det ska ju trots allt räcka till en storhäst och dom är ofta inte så billiga dom heller.

Att man bara kan rida en B-ponny tills dess att man är 14 år tycker jag inte ska inverka på priset. Det som avgör är ju även där utb. och tävlingsmeriter samt "social kompetens". Den som säljer ponnyn kan ju inte ta hänsyn till hur länge man kan använda ponnyn.

Kicki :)

Så du tycker att en B-ponny ska kosta lika mycket som en D-ponny som ligger på samma nivå trots att det skiljer 4 år i tävlingsanvändning? Eller missförstod jag dej nu :p

Det en ponny kostar är det marknaden är beredd att betala. Alltså, detta är inget undantag för marknadskrafterna.
Var och en är fri att sätta det pris man vill ha för sin ponny och det är upp till köparen om han vill betala.

Så sant. :bow:

Så du tycker att en B-ponny ska kosta lika mycket som en D-ponny som ligger på samma nivå trots att det skiljer 4 år i tävlingsanvändning? Eller missförstod jag dej nu :p
Du kan använda en B-ponny minst lika många år, kanske fler. Ponnyer brukar hålla längre.

Du kan ju bara sälja ponnyn till en annan intresserad ryttare när du är för gammal.

Så totala antalet år ponnyn kan ridas påverkar ju. Dock inte antalet år just du kan rida.

Jamen skiljer det 4 år i tävlingsanvändning? Hur många 8-åringar börjar att tävla D-ponny?

Det går ju att sälja en ponny och varför skulle den sjunka mer i pris än en stor häst? Så nej det ser jag inte som ett argument för lägre pris.

Om du fortsätter läsa mitt inlägg så får du svar på det.

och en sak till

Du kan inte komma lika långt på en ponny som du kan på en häst. Skulle aldrig betala 300.000 för en ponny som max kan gå Msv A (svår om det är en D) när du för 300.000 kan få en häst som gått 140-150.
Det är ju först när du kommer upp på häst som du har chans att slå igenom på riktigt.

Observera att jag inriktar mig på tävlingponnyer/hästar när jag skrivier. Skogsmullar kan du hitta hur billigt som helst, det är ju när de tävlat som de kostar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 130
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar