för höga krav, mår dåligt :(

M

Mahone

Hej... det börjar gå upp för mig att jag inte är den duktiga ryttaren som jag trodde, eller snarare krävde att jag skulle vara efter åtta års ridning, med uppehåll på 8. Alltså, red 6 år på ridskola, 1 ggr i veckan, hade uppehåll i åtta, har nu ridit 2 år igen... har haft två medryttare hästar sedan uppehållet. Ett fullblod, och nu en kanonfin dressyrfjording.

Igår på lektionen fick jag en häst som skulle vara jättefin och mjuk att rida. men. Vi förstod inte varandra första 20 min. Han bara slog med huvudet och lättade från marken. Jag fick panik, blev så besviken på mig själv... jag har tränat heeela sommaren på att bli bättre, bäst! Men så fan fungerade det inte.

Jag hoppade av, satte mig i ett hörn och grina. Pinsamt. Jag är ändå vuxen, men allting rann liksom över.... kände mig totalt värdelös...

Hoppade i alla fall upp sen igen och VAD BRA det gick! Jag hittade knappen, kan inte förklara vad jag gjorde bättre, men det gick bra... han var lugn och harmonisk, vi förstod varandra.

Men.
Alltså. Ändå räcker det inte. För nu sitter jag och tänker att på söndag MÅSTE DET GÅ BRA för min tränare. JAG MÅSTE VISA ATT JAG KAN.

Och ju mer jag tänker så desto värre blir det....

Jag vet att jag borde vara glad för att jag inte gav upp igår, att jag borde nöja mig, vi förstod ju varandra till sist. Men jag kan inte.

Nu har jag redan börjat bygga förväntningar inför söndagen.

Jag behöver stöd och tips, för snart lägger jag av. Jag kommer inte dit jag vill. Tar så lång tid.

Hur sänker man kraven?

Och hur gör man för att sluta bry sig om vad andra tycker om min ridning? Alltså "läktarfolket" ...

/Mahone

... finns det någon som känner igen sig?

Sv: för höga krav, mår dåligt :(

Men halå där!
Det ska vara kul att rida och träna. Speciellt för oss "vanliga, dödliga". Annars kommer du ju att sluta.

Du sa att du hade en fjording som var duktig på dressyr, samt en tränare? Varför inte ta användning av det då? Släpp allt du tänker på och fokusera på vad tränarn säger. Hon är där för att lära DIG, du är inte där för att visa henne vad du kan eller inte kan.

Men jag vet vad du går igenom. Du har visserligen hållt uppe i åtta år, då tappar man mycket. Så är det bara, man får träna upp finliret tillbaka. Man vet hur man ska göra, men blir liksom klumpigare än man tänkt sig.

Jag och min nordsvensk har börjat ta lektioner tillsammans med två andra, ¨som är varmblodingar. Jag var ju tvungen att tänka att vi måste slå de där "travarna", måste verkligen göra min häst rättvisa. Och vad hände? Min häst och jag vart ovänner och hon sprang på tvären genom hela manegen med huvudet långt uppe i det blå... Vi var såååå duktiga. Sedan tänkte jag precis som jag sa till dig:
"jag är inte här och betalar pengar för att jag kan, det är för att vi ska lära oss"
Nu går det mycket bättre, bäst i gruppen om jag får säga det själv;)

Våga fråga! Jag frågar min ridlärare så fort jag inte förstår hur hon menar, det gagnar både mig och hästen. Du kan inte lära dig själv saker som du inte kan!

Hoppas det går bättre framöver!

Varför rider du?

Vad tycker du är kul med ridning?

Vad tycker du är kul med hästar?

Hur blev träningen en plåga som får dig att gråta för att det inte går bra så fort som du vill?

Bestäm dig för varför du rider och sen inse att man som ryttare aldrig är fullärd. Ingen häst är den andra lik, och att hitta knapparna på en ny häst på 20 min är inte lätt.

Var glad. Njut av ridningen. Le när du rider och klappa hästen. Att sitta och gråta i ett hörn blir ingen gladare av, och framförallt så gör det dig inte till en bättre ryttare. Funkar det inte riktigt med hästen - släpp på kraven. Strunta i formen om det inte vill sig riktigt. Fokusera på andra saker så som sitsen, kontrollen, lösgjordheten osv så kommer formen så småningom. Och sist men inte minst - leendet. Det ÄR kul att rida! ;)

Lycka till!

Var tvungen att räkna lite på hur länge jag ridit när du skrev att du ridit 6 år. Fick det till att jag ridit 26 år!

Och jag rider fortfarande som en kratta ibland. Även när folk tittar! :D

Igår på lektionen fick jag en häst som skulle vara jättefin och mjuk att rida. men. Vi förstod inte varandra första 20 min. Han bara slog med huvudet och lättade från marken. Jag fick panik, blev så besviken på mig själv... jag har tränat heeela sommaren på att bli bättre, bäst! Men så fan fungerade det inte.

Jag hoppade av, satte mig i ett hörn och grina. Pinsamt. Jag är ändå vuxen, men allting rann liksom över.... kände mig totalt värdelös...

Hoppade i alla fall upp sen igen och VAD BRA det gick! Jag hittade knappen, kan inte förklara vad jag gjorde bättre, men det gick bra... han var lugn och harmonisk, vi förstod varandra.

Hej var i samma situation som dig igår. Nåväl det var första gången jag red på mycket länge men i alla fall...

Jag fick en häst som skulle vara snäll och mjuk, vilket han troligtvis också är, men så fort jag samlat tyglarna betedde han sig som den häst du hade. Fick inte ens igång honom i trav. :o:cry::confused:

Efter att hästen och jag fått skritta runt och mest hålla oss ur vägen, samt att jag förtvivlat försökte komma på vad jag gjorde för fel hittade jag också "knappen". Det största problemet var inte att jag har ett handikapp som gör att jag har en svagare vänstersida eller att jag inte kommer ihåg hur man rider utan att min nervositet/ångest kändes av av hästen jag red. När jag efter ett tag blivit "säkrare i sadeln", hittat min balans och vikthjälper och struntade i hur jag presterade. Jag hade ju redan "förlorat"... :crazy: så blev vi ett team. Fick till och med en kommentar att jag red snyggt från läktaren.:love:

Om jag ska vara burdus så krävs det nog att man inser att det inte tjänar något till att visa att man är bäst. Igår hade jag ju redan "skämt ut mig" genom att visa att jag inte ens kunde få hästen i trav. Inte ens med tränarens hjälp... Och då...vips häst med bjudning som gick i form! Att hoppa av och gråta en skvätt kanske hjälpte dig att slappna av så pass att du kunde kommunicera med hästen. Den kände inte bara av din nervousitet/ångest. :p

Hoppas att du som jag lär oss mer tålamod att skynda långsamt. Men det är 17 så svårt...:crazy: Vet hur du känner dig...

Kram och kämpa på! // Himawari

Kan delvis känna igen mig i det du säger.

Sluta tänk på att du ska visa din tränare och fokusera på hästen istället och se vad som händer. Tänk för dig själv hur du vill att det ska kännas och hur du vill rida. Fokusera bara på detta under första 10 minuterna.

Hästarna är blixtsnabba på att fånga upp våra känslor och reaktioner på saker och ting. Börjar det strula, ta en timeout, gå in i mitten, stanna. ANDAS några djupa andetag. Släpp föregående, börja om på nytt. Fokusera återigen på hur du vill att det ska vara.

Den mentala delen har en enorm påverkan på ett ryttarekipage

Lycka till!

Var glad. Njut av ridningen. Le när du rider och klappa hästen. Att sitta och gråta i ett hörn blir ingen gladare av, och framförallt så gör det dig inte till en bättre ryttare. Funkar det inte riktigt med hästen - släpp på kraven. Strunta i formen om det inte vill sig riktigt. Fokusera på andra saker så som sitsen, kontrollen, lösgjordheten osv så kommer formen så småningom. Och sist men inte minst - leendet. Det ÄR kul att rida! ;)

Lycka till![/QUOTE]

Härligt... det är ju just så . Det är ju KUL att rida. tack!

Ja!

Jag har tänkt på det jag å.. att min gråtattack fick mig att slappna av :smirk:

och faktiskt längtar jag till nästa lektion då jag ska ha honom igen....

för det är ju så kul när det går bra, fast jag måste nog också lära mig att det är kul när det inte går så bra också..

CarEr.

Jag tror på dig och jag tror definitivt på mental träning. Brukar faktiskt träna det, går igenom morgondagens dressyrpass och se framför mig hur lätt och enkelt allting går...

kanske lite off topic men har du nåt bra tips på vart man kan lära sig mental träning, böcker eller nån hemsida... jag är hemskt nyfiken eftersom jag har en tendens till att fylla huvvet med negativa tankar om det går dåligt, får prestationsångest mm.

:idea: Jag vet en bra bok: "Happy yoga" av Steven Ross (går smidigt att beställa på internet). Den handlar om hur man ska förhålla sig till livet och det finns många bra tankeövningar i den. I slutet av varje kapittel finns det några yoga övningar, men jag har inte testat dessa. Boken har hjälpt mig mycket. Dessutom skriver författaren på ett roligt sätt som gör allt så självklart...

Sådär är det för mig vissa dagar och då rider jag ändå min häst 5 dagar/veckan! Så haka inte upp dig när det går dåligt. Bli extra glad istället när det går bra!

jag tror att du sänkte kraven i samma sekund som du hoppade av å grinade... å då släppte alla måsten och framför allt, du hade nog "gett upp" lite å började slappna av = precis vad den hästen behövde...

spänner du dig å känner "måsten" så blir du nog automatisk hård i handen och hästen spänner emot, du "vill mer" å kanske blir ännu hårdare...

du skullen nog lära dig mkt på att rida fullblod!!! andas, ta det lugnt, går det inte, andas igen... fullblod är EXPERTER på att berömma tillbaka när man själv är lugn och avslappnad...
har velat slå ihjäl min häst MÅNGA gånger å rycka till så hårt i käften att hon inte ens tänker tanken att sticka osv.. men hemligheten är att vara AVSLAPPNAD!!!

ge inte upp, du kommer ändå inte bli fullärd! Det är av dessa insikter som du blir en bättre ryttare!!!!

hej allehopa!

det är nu jättelängesedan jag skrev det där.. om att hå så jävla höga krav.

det har faktiskt släppt lite.

satte upp ett lagom mål till jul - 07, det klarar jag av nu,

nu har jag ett nytt mål. Stabil förvänd galopp i vänstervarv,

så ja. Jag har utvecklats, och jag har lärt mig en massa under året,

, jag har åxå kommit på att jag måste ha ett mål med min ridning, jag kan inte bra harva omkring,

jag måste sätta upp delmål,

och när jag befäster dom, så går jag vidare :laugh:

jättekul!

Vad kul!!!

Det är ju så med allt här i livet, man måste stanna upp! och fråga sig själv vad man har för syfte och mål med det man gör..

Jag känner igen mig själv i det du skrev, nu har jag en foderhäst som jag har lärt mig otroligt mkt av:)
Jag har ett mer lugn över mig, mer tålamod och framförallt, VI har så roligt ihop!
Och det är det det ska vara. ROLIGT!

fast tänk lite så här, det är när det går "dåligt" och fungerar sämre som du utvecklas ;) om allt går kanon när tränaren tittar och du bara får beröm så har du ju inte lärt dig något nytt alls ;) och inte hästen heller.

jag har ridit dagligen i 35 år men är långt ifrån full lärd. min gamla instruktör sa alltid att när du tror att du kan som mest så kan du som minst, det är först när du inser hur lite du kan som du börjar utvecklas ;) frågan är inte när man "kommer dit" utan hur fort man "kommer ur det" ;)

I början hade jag krav på mig att folket på läktaren ska tycka det ser bra ut när jag rider, dvs imponera på dem.
Men idag struntar jag i det, kan skratta bort misstagen jag gör.
Min häst är en ängel att rida, vi passar varandra så bra. Red en annan häst, för hon som hade den påstod att den var hemsk. Jag skrittade och travade. Inga problem. Sen när jag började galoppera... :rofl: Det var HEMSKT, men jag kände inte någon press eller behov av att dalta med den för hon som har den var med o tittade på. Vi skrattade gott åt händelsen.

Det bästa du kan göra är att slappna av, ta saker som de kommer. Jag har ridit i 18 år snart (20 år gammal snart) och jag har nyss börjat tävla, jag får lite prestationsångest för de andra i min ålder tävlar 140 klasser men jag har precis börjat rida 120, men jag tänker istället "Rida 140 kommer jag att göra, först ska det fungera i 120, det kan ta ett par år, men det gör inget för jag vet jag kan komma dit. Jag har kapacitet som ryttare".
Det handlar om att förstå sina egna begränsningar och inse ens kapacitet som ryttare. Det är människans tankar som ofta sätter stopp för en, tänk fri, tänk att du kan, bara du får träna. Inte att du måste hitta alla knappar på en ny häst direkt :) Det kommer gå så bra för dig!

Sådär är det för mig vissa dagar och då rider jag ändå min häst 5 dagar/veckan! Så haka inte upp dig när det går dåligt. Bli extra glad istället när det går bra!

Superbra råd!! :) För många år sedan var jag på en föreläsning med en kille som bl.a. tränat damlandslaget i golf. Han tog som exempel två golfare som vardera slog 99 bra bollar och en dålig. Det som skilde eliten från medelmåttorna var vilka bollar de fokuserade på. Stirrar man sig blind på det som gått dåligt är risken stor att man börjar förändra t.ex. sitsen, vilket gör att det kanske går ännu sämre nästa gång. Knepet är att glädja sig åt allt som går bra och ge sig själv en positiv plattform att utvecklas ifrån. Inte alltid lätt men en bra målsättning! :)

"Läktarryttare" rider aldrig så bra som de tror ;) Så bry dig inte om dem!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 563
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Nu är detta ett blandat problem men i grund och botten ligger det hos mig psykiskt. Vill helst ha bra positiva eller iaf realistiska...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: MattiZ
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama