för hårt nerverkad!

Sv: för hårt nerverkad!

Tror att alla som har häst ska prova på att verka/raspa under överinseende av kunnig hovis. Inte sin egen häst då...utan någon annans som man inte känner:devil: . Då först tror jag att man inser lite vad hovis har att jobba med och vad det kostar på kroppen.

Jag är lite nyfiken på varför TS hovis lämnade ett jobb på det viset h*n nu gjorde...inte förrän jag hört den personens förklaring kan jag döma huruvida det var oansvarigt eller ej.

Jag har en överenskommelse med min hovis när han är här och verkar mina. Minsta lilla unghästarna börjar krångla lägger han av och jag jobbar vidare med problemet så får hovis återkomma vid ett annat tillfälle. Det är inte meningen att han ska ta en massa tyngd och smällar utan det är upp till mig att uppfostra hästen. Jag hade ett halvblodssto (då 11 år) på foder som var en riktig krångelmaja med risk för skador på både folk och häst och henne sederade vi i början, allt för att undvika en massa trauma. Efter mycket jobb med henne gick det bra att sko utan sedering...

Sen lämnar jag inte en hovis ensam med mina hästar om jag inte är helt övertygad om att han känner dom väl och även här håller vi överenskommelsen att börjar det krångla ska hovis sluta och återkomma vid ett annat tillfälle...halvgjort jobb eller ej:cool:

för d första min häst e så cool att sko och verka hur snäll som helst. han blir så lugn när d kommer en hovis. och d var inte d som var problemet... och jag bor i en liten håla så jag vet och så att han har gått skola!!!

och problemet var att skorna var för små så han hade tänkt lämna d så tills jag hade rätta skorna förstår du?..
och så gör man inte har man verka en framhov tar man den andra oxå annars är man ju lite trög! lr?

och han var inte ensam, min KUSIN var där för sjutton och såg på men hon trodde ju inte han sku kapa halva hoven för d!

förstår du lite bättre då?:banana:

*kl*

Bara för att hovslagaren sägar att han gått skola behöver inte det betyda att han är utbildad hovslagare...
Han kan ha läst nåt annat, han kan vara utbildad civilingenjör, och han han ändå gått skola, men inte som hovslagare...

bor i en liten håla... ja han har gått skola!!! men d behöver ju inte betyda att man e bra... :crazy:

jag menade att vad för "skola" har han gått?
Ja, precis, man kan ha gått hovslagarutbildningen i Skara utan att va bra eller schyst.

Bra att du är övertygad om att du vet att hovis gått skola, antar att du sett hans papper o.s.v. Har träffat på flera hovisar som ansett sig gått skolan men som ej klarat proven och inte blivit godkända...

Vad som sen hänt och inte hänt mellan hovis, dig och din häst är något som är mellan er två. Jag behöver inte fatta:cool:

Bra att du är övertygad om att du vet att hovis gått skola, antar att du sett hans papper o.s.v. Har träffat på flera hovisar som ansett sig gått skolan men som ej klarat proven och inte blivit godkända...

:
Sant ,och det finns en anledning till att dessa inte blev godkända..
De är inte lämpliga i yrket om de inte klarar slutproven,så enkelt är det.:devil:
Tyvärr inser de inte det själva och jobbar iallafall,jävligt dumt.:mad:

Tror att alla som har häst ska prova på att verka/raspa under överinseende av kunnig hovis. Inte sin egen häst då...utan någon annans som man inte känner:devil: . Då först tror jag att man inser lite vad hovis har att jobba med och vad det kostar på kroppen.

Jag är lite nyfiken på varför TS hovis lämnade ett jobb på det viset h*n nu gjorde...inte förrän jag hört den personens förklaring kan jag döma huruvida det var oansvarigt eller ej.

Jag har en överenskommelse med min hovis när han är här och verkar mina. Minsta lilla unghästarna börjar krångla lägger han av och jag jobbar vidare med problemet så får hovis återkomma vid ett annat tillfälle. Det är inte meningen att han ska ta en massa tyngd och smällar utan det är upp till mig att uppfostra hästen. Jag hade ett halvblodssto (då 11 år) på foder som var en riktig krångelmaja med risk för skador på både folk och häst och henne sederade vi i början, allt för att undvika en massa trauma. Efter mycket jobb med henne gick det bra att sko utan sedering...

Sen lämnar jag inte en hovis ensam med mina hästar om jag inte är helt övertygad om att han känner dom väl och även här håller vi överenskommelsen att börjar det krångla ska hovis sluta och återkomma vid ett annat tillfälle...halvgjort jobb eller ej:cool:

Hej,,, kloka ord skrivna av Piraja. Jag förstår dock dom hovisar som gärna är envisa rackare att i möjligaste mån fullfölja sitt arbete i stället för att senare behöva åka tillbaka för att fullfölja det som av en eller annan orsak inte gick att fullgöra på den bokade tiden. Min hovis har jätte mkt att göra så få en ny tid inom tre veckor är nästan omöjligt.

Jag har haft några hästar som varit "besvärliga" vid skoning/verkning och det finns väldigt många orsaker till varför dom är besvärliga,, här gäller det att analysera utifrån hästens signaler. Någon har haft tidigare dåliga upplevelser från skopåspikare, någon har utifrån hur man i andra (vissa) länder hanterar sina hästar genom tvångshantering,ngn har sträckt sig i hagen eller vrickat sig samma dag som den ska skos *such* ngn har även tidigare varit dåligt uppfostrad:crazy: Någon har även störts av övriga medinackorderingar som absolut måste springa runt hästen som hovis arbetar med. Förstår inta att dom törs det, tänk om hovis gör ngt fel just när dom passerar eller hästen blir skrämd av ngt och hästen slänger sig rakt över dom. Det borde vara krav på en speciell Veterinär och skoplats med goda utrymmen i alla stall där övriga personer hästar inte får passera under pågående arbete.

Beroende på situation och läge så kan det vara befogat med en tillrättavisning från Hovis men då tycker jag att den tillrättavisningen måste komma i exakt rätt secund och absolut inte genom att använda ngn typ av verktyg utan bara en lätt bukspark. Jag har aldrig sett en häst som inte tagit tillrättelse om det utförs rätt och utan våld. Det ser alltid illa ut för andra när hovis är tvungen att göra detta vilket jag inte kan förstå. Samma personer gnäller aldrig när deras kompis piskar sin häst under ett ridpass eller rycker den i munnen.

Det bästa vore väl om alla hovisar i stället avbröt arbetet innan det blir farligt och debiterar kunden full ersättning samt ber dom dagligen hantera hästen inför hovisens arbete. Det finns en jätte bra dvd som Monty Roberts har tagit fram och den har hjälpt mig jättemkt, får man länka här???
Provar.http://www.montyroberts-shop.se/

Jag har läst på Svenska Strassersidan att man där vägrar verka en häst som inte står absolut stilla av en eller annan orsak men jag tycker det är bra att man ställer krav på hanteringen.

Jag har tidigare haft flera hovisar som sagt sig vara utbildade. Det lättaste sättet att ta reda på om dom verkligen har gått en utbildning som är till hästens välbefinnande är att be dom antingen uppvisa medlemsskap i http://www.hovslagarforeningen.nu/
eller sitt inplastade certefikat från Sveriges Hantverksråd att dom innehar Gesällbrev. Det har aldrig varit några problem och därför känner jag mig trygg med min hovis.

Sant ,och det finns en anledning till att dessa inte blev godkända..
De är inte lämpliga i yrket om de inte klarar slutproven,så enkelt är det.:devil:
Tyvärr inser de inte det själva och jobbar iallafall,jävligt dumt.:mad:

Hej Lilla Skutt *Lite spin off* men vore det inte bra med en legetimering inom som jag förstår det ditt yrke??

Vad som sen hänt och inte hänt mellan hovis, dig och din häst är något som är mellan er två. Jag behöver inte fatta:cool:

nee jag har inte sett nå papper. är d många andra som brukar be om d eller??
nu har min gamla hovslagare plats för mej igen som tur e han sku aldrig göra nå för att skada hästen eller lämna halvfärdigt. för alla fattar ju när man verkar att man inte kan ta hur mycke som helst jue. ;)

aa okej... men d enda som eg. hände var ju att han verka en hov och lämna de så av ingen annan anledning än att han var lat. och orkar man it då ger man f*n i den oxå!

måste få understryka att min häst INTE är svår att sko någon ovanför hade dragit upp de. ville bara klargöra av ingen egentlig orsak. :bump: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hej Lilla Skutt *Lite spin off* men vore det inte bra med en legetimering inom som jag förstår det ditt yrke??

Jo du ,det har jag önskat länge,att enbart utbildade hovslagare får verka hästar.:bow:
Nått skydd måste finnas så att hästar slipper bli utsatta för korkade klantskallar och onödiga extrema verkningsmetoder.:crazy:

*kl*

Bara för att hovslagaren sägar att han gått skola behöver inte det betyda att han är utbildad hovslagare...
Han kan ha läst nåt annat, han kan vara utbildad civilingenjör, och han han ändå gått skola, men inte som hovslagare...

Alternativt, gått skola men icke godkänd! Det vet jag några som gör...

Usch..! Jag blir så rädd när jag hör om alla oseriösa hovslagare..!!
Men jag skulle faktiskt också vilja "hytta" lite med fingret till alla hästägare som inte väljer sin hovslagare med omsorg.. för det finns tyvärr ganska många..:(
I området där jag har mina hästar har det inte tidigare funnits någon utbildad hovslagare.. men nu har vi en!! :)
Han är lite dyrare men jag betalar gärna en slant för att få ett bra jobb och en häst med fina hovar.
Han är så duktig! Och det bästa av allt är att han varmskor!
Men tyvärr så väljer många att inte utnyttja möjligheten och den kompetens han besitter för dom kan ju trots allt "få jobbet gjort för ett par hundra istället"..!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 759
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar