för hårt nerverkad!

Sv: för hårt nerverkad!

I detta fallet tyckte jag att det var befogat. Om hästen "slåss" (dvs sparkas eller bits) kan man få slå tillbaka. Tycker inte alls att det var konstigt att du reagerade som du gjorde.

Håller med! Hade min häst gjort något sånt är det helt ok att säga ifrån! Hästar gör ju likadant. Det får ju inte bli en vana att sparka och bita.

Pratade med min man (hovis) och hans reaktion var "hur :devil: korkad får man bli"? Man lämnar inte en häst halvfärdig! Dessutom får man som hovslagare ALDRIG göra så att "blodvite uppstår". Om du behöver veterinär till hästen går det på hovslagarens ansvarsförsäkring.
Hovslagre är precis som alla andra yrkestitlar. Bara för att man gått en utbildning innebär inte att man är duktig.
Gå in på hovslagarföreningens hemsida och se om du kan hitta ngn på rimligt avstånd, ring och förklara situationen så kanske h*n kan klämma in dig så snart som möjligt.

Lycka till!
:bow: :bow: :bow: :bow:
jag har också råkat ut för en hovslagare som inte riktigt visste vad han gjorde...kul va? synd att de inte va min häst då hade ja bett gubben fara o flyga o bytt till en utbildad! (h*n ansåg att utbildade bara luras på pengar...men han själv tog typ 200:- för en VERKNING o en skoning vill jag inte ens tänka på... hästen blev långtåad o skorna passade inte alls...:S men jag vet vilken hovis jag skulle ta om jag fick egen häst...hon gör ett jättebra jobb o är snäll mot både ägare o hästar :love: o inte tar hon överdrivet betalt heller, FAST hon är utbildad...50:- för verkning, typ...;) :banana:

Håller med! Hade min häst gjort något sånt är det helt ok att säga ifrån! Hästar gör ju likadant. Det får ju inte bli en vana att sparka och bita.

OCH en människa kan ALDRIG skada en häst lika mkt som dom kan skada varandra, vid enbart slag alltså...sen är det klart att man kan skada den på andra sätt men...äsch ni fattar...så ett slag på rumpan (med handen) dör den ju inte av...men man behöver ju inte slå "utan förvarning", ge hästen en chans! det kanske var en irriterande fluga som den försökte få bort?:idea:

Finner det väldigt roande att se hur andra hovslagare försvarar honom :smirk:

Mumin

Jag kan inte påminna mig om att varken jag eller Skutten försvarat "hovslagaren", jag bara lade in en parallell. Eftersom ämnet dök upp, jag skulle aldrig lämna en häst halvfärdig som h*n gjorde. Jag tvekar dock på att personen ifråga är utbildad?

Omen man behöver ju inte slå "utan förvarning", ge hästen en chans! det kanske var en irriterande fluga som den försökte få bort?:idea:

Tror du det finns flugor i Norrlands inland i december? Jag stod precis bakom honom, han tittade på mig sen small det...

jasså e du från norrland oxå förresten? vars då? kanske du ska sko min snälla häst då? haha :rofl:

Östersund...med en jävla omnejd......De flesta hovisar brukar krympa sitt upptagningsområde. Själv har jag blivit tvingad av kunder att utöka det ända till Lycksele, Sollefteå och Umeå.....fattar du vilka jävla mil jag har???

Olyckor händer, det är levande djur vi har att göra med. Skulle inte tillåta någon att slå min häst oavsett men kan förstå att man tappar behärskningen.:eek: Att du klarade av att slå hästen efter olyckan slår mig som lite konstigt dock, trodde män blev ganska oförmögna efter en sån spark :confused::angel:

Mumin

Ja, alltså, jag trodde de flesta begrep att sparken inte träffade mitt i prick, då hade jag inte levt längre! Den tog naturligtvis liiite vid sidan om, men tillräckligt nära för att det kändes ordentligt och att jaginte kunde sko mer på några dagar...och som jag sade, hade jag reagerat intelektuellt, så hade jag gjort nåt annat. Och kanske inte rappat till hästen, men nu reagerade jag i panik bråkdelen efter sparken kom.
Tänk dig själv, du står bakom en häst och drar i en brodd i en sko. Hästen är ca 1.70 i manke, plötsligt slänger han ut ett bakben! Hur hade du själv reagerat?
Jag försvarar inte ett beteende där man slår en häst, som jag skrev jag slår ytterst sällan en häst. Det är i liknande lägen, det behövs inte helt enkelt, efter att ha jobbat med unghästar ett antal år utomlands vet jag mycket bättre än så, däremot försvarar jag och kommer alltid att göra; en panikreaktion!

Tycker du gjorde rätt i den situationen som *dängde *till hästen

Har inte matte fostrat sin häst kan H*N sko den själv om det inte passar :angel:

Därmed inte sagt att det alltid är befogat men det är konstigt att endel behandlar sina hästa som små marsvin när det gäller djur på 500-600 kg :crazy:

Mia

Jo jag hade nog för mig att min f.d. hovis hade skor både till sig själv och hästen. Skönt å höra (om man mot förmodan skulle byta bana) att man inte behöver hålla hovisen med skor också.:rofl: :rofl:

Nä men det är ju inte nödvändigt, jag har nämligen sett att en viss hovverkare själv går barfota.;)

Allvarligt talat, min erfarenhet av att hovis inte har egna skor med utan att kunden själv får ordna med detta. Tyder på att personen INTE är utbildad hovslagare, utan en sk skopåspikare som gör detta för att tjäna en extra slant utan en massa extra besvär. Visst katten är det mera kostsamt att ligga på ett lager med dojor och tillbehör, denna kostnad vill skopåspikaren inte ha för då kan en ev liten förtjänst ryka all världens väg.

Olyckor händer, det är levande djur vi har att göra med. Skulle inte tillåta någon att slå min häst oavsett men kan förstå att man tappar behärskningen.:eek: Att du klarade av att slå hästen efter olyckan slår mig som lite konstigt dock, trodde män blev ganska oförmögna efter en sån spark :confused::angel:

Mumin

Har du skänkt en tanke på detta, om nu hästen istället hade sparkat en annan häst istället för hovis vad hade då skett tror du?

Nummer ett var glad att det inte tog mitt i prick.. Måste iofs erkänna att jag skrattade när jag läste det.. men å andra sidan jag är en elak människa.. *Fniss*

Tycker inte att det är att gå till överdrift att klippa till i ett sånt läge. Min hovslagare på djursjukhuset drämde till min häst som höll på o dampade sig trots att han va drogad (han är lite knäpp..:() Nåväl raspen gick i två bitar hästkräket rörde knappt ett öra men han skärpte sig. Det är ju skillnad på att slå i tid och otid eller att få in en fullträff i rätt ögonblick. Den hästen som du skodde i det stallet verkar vara en rätt olämplig kund. Det är bara att hoppas att kärringen inte hittar nån ny hovslagare så att hon får uppfostra hästskrället litegrann.

Hur som helst till trådskaparen vill jag nog säga som många andra att.. Ta det med hovslagaren istället. Och varför var inte du närvarande?? Personligen är alltid jag eller min pappa med nr våra hästar skos. Skulle aldrig överlämna det i en tredje eller fjärde persons hand speciellt inte om det var en ny hovslagare.

Nummer ett var glad att det inte tog mitt i prick.. Måste iofs erkänna att jag skrattade när jag läste det.. men å andra sidan jag är en elak människa.. *Fniss*
.

Du får lov att skratta, det bjuder jag på...annars hade jag inte berättat om det här alls...:smirk:

Till Munin_79: Slå upp ordet Empati i SAOL!

och till dej som vars hovslagare slog din häst, så gör man it med nån annans häst klarar man it av nå då ska man it ta på sej de!! och dessutom nog kan man säga till andras hästar men slå dom???? stå på dej och kom ihåg du bestämmer över din häst!

hm, om hästen bokstavligt talat satte sig på dig, skulle du inte reagera då?. en häst ska vara såpass uppfostrad så den kan lyfta på benen för en hovslagare, om inte är det väl ägarens ansvar att informera om detta?.

hm, om hästen bokstavligt talat satte sig på dig, skulle du inte reagera då?. en häst ska vara såpass uppfostrad så den kan lyfta på benen för en hovslagare, om inte är det väl ägarens ansvar att informera om detta?.

till dej som skrev d ovanför...
jag skrev i ett annat okej om den sparkar en så då kan man få tillrättavisa hästen, bara man inte överdriver. men visst sparkar den en då måste man ju.
då kan man sparka tebax hehe... nämen ni fattar... läs mitt inlägg som jag skrev efter den killens inlägg...

Senast ändrad av en moderator:

Hur som helst till trådskaparen vill jag nog säga som många andra att.. Ta det med hovslagaren istället. Och varför var inte du närvarande?? Personligen är alltid jag eller min pappa med nr våra hästar skos. Skulle aldrig överlämna det i en tredje eller fjärde persons hand speciellt inte om det var en ny hovslagare.

jag var hemma med mina barn medans min sambo jobba, och hovslagaren hade ingen annan tid så snabbt. plus vi har bara en bil..
men min kusin som bor där på gården var närvarande men hon såg inte va han syssla med förrens d var försent. dessutom sa ju hovslagaren att han gått skola osv. d e ju inte lätt veta att en hovslagare som varit d ett par år ska lämna halvfärdigt och dessutom ta för mycke.
men nu är d lugnt har fått tag i en som är bra och han ska får fortsätta med min häst sku aldrig lämna sådär ofärdigt eller verka sådär hårt. honom är jag tacksam över :bow: :rofl: :rofl:[/QUOTE]

Östersund...med en jävla omnejd......De flesta hovisar brukar krympa sitt upptagningsområde. Själv har jag blivit tvingad av kunder att utöka det ända till Lycksele, Sollefteå och Umeå.....fattar du vilka jävla mil jag har???

hmmm joo då kör du en bit :rofl:
då kan du ändå inte sko min häst haha. jag bor ännu längre bort :bump:
har nu en bra hovslagare... som tur var slipper jag den andra nu

*kl*

Bara för att hovslagaren sägar att han gått skola behöver inte det betyda att han är utbildad hovslagare...
Han kan ha läst nåt annat, han kan vara utbildad civilingenjör, och han han ändå gått skola, men inte som hovslagare...

Om mina hästar hade betett sig så mot dig så hade jag personligen dammat på dem så du kunnat ligga på golvet och kvidit i fred. Ohyfs med ägare som inte kan uppfostra sina odjur.:devil: Då jag verkar själv så vet jag hur tungt det kan bli bara hästen lägger lite mer vikt på den lyfta hoven. Innan förstod jag inte vad hovslagaren gnällde på när hästen i mitt tycke stod helt stilla.

Jag har däremot varit med omatt få skaffa skor själv till min WM valack då han hade 7x0 guldskor. Det var bara min ponny som hade så små skor hos denna hovis på denna tiden. Då det inte var en standard storlek så förstår jag hovisen.

Tror att alla som har häst ska prova på att verka/raspa under överinseende av kunnig hovis. Inte sin egen häst då...utan någon annans som man inte känner:devil: . Då först tror jag att man inser lite vad hovis har att jobba med och vad det kostar på kroppen.

Jag är lite nyfiken på varför TS hovis lämnade ett jobb på det viset h*n nu gjorde...inte förrän jag hört den personens förklaring kan jag döma huruvida det var oansvarigt eller ej.

Jag har en överenskommelse med min hovis när han är här och verkar mina. Minsta lilla unghästarna börjar krångla lägger han av och jag jobbar vidare med problemet så får hovis återkomma vid ett annat tillfälle. Det är inte meningen att han ska ta en massa tyngd och smällar utan det är upp till mig att uppfostra hästen. Jag hade ett halvblodssto (då 11 år) på foder som var en riktig krångelmaja med risk för skador på både folk och häst och henne sederade vi i början, allt för att undvika en massa trauma. Efter mycket jobb med henne gick det bra att sko utan sedering...

Sen lämnar jag inte en hovis ensam med mina hästar om jag inte är helt övertygad om att han känner dom väl och även här håller vi överenskommelsen att börjar det krångla ska hovis sluta och återkomma vid ett annat tillfälle...halvgjort jobb eller ej:cool:

*snor en knapp i högen*

Mian hästar är uppfostrade och sköter sig normalt utmärkt. Dock kan ffa unghästen ibland larva sig och bli viftig med sina bakben när hovis håller i. När hon fått ställa ner och placera om sin vikt, gå in i boxen för att ev kissa osv men fortfarande håller på, då tittar jag gärna bort när hovis dänger till. Finns ingena nledning hon ska bete sig sämre mot hovis än mot mig.

Min förra hovis gav jag över grimskaftet till och gick ut och rökte en gång när hon var rent odräglig, så samtalade de lite om tingens ordning och sen var hon aldrig problem (annat än enstaka ggr när hon hade ont, men då får man ju acceptera det inom rimliga gränser).

Kan meddela att damen blev VÄLDIGT lång i synen när matte visst tyckte det var okej att hovis talade allvar med henne, och att hon sen insåg att 'shit, han hade också gått kursen'.

På samma sätt som de kan testa t ex min mamma (inte så van) när hon ska göra saker, och blir himla perplexa när jag sen tipsar mamma om 'gör så' och de inser att 'shit,d en personen hade också gått kursen, det där gick ju inte'.

hellre EN smäll i rätt läge än småbråk hela tiden, eller för den delen en trasig hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 759
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar