För hård träning vid för tidig ålder.

N

naira

Har ett treårigt halvblod som jag har börjat hänga på och målet är väl att sitta på henne och skritta lite i slutet av maj. Samtidigt har en bekant ridit sin treåriga d-ponny i alla gångarter och hoppat diken och stockar och rusat fram i full fart i skog.

Är det bara jag som tycker att det låter tidigt?? Eller är jag bara väldigt
mesig som tar det lugnt med min treåring? :angel:
Bara en fundering, vill höra hur ni tänker om detta med inridning. :bow:

Sv: För hård träning vid för tidig ålder.

Jag tycker det skiljer sig oerhört från häst till häst, både hur färdiga de är psykiskt och fysiskt. Vi red in två treåringar som stått i samma stall hela sin uppväxt, och den ena kunde man i princip rida ut i skogen efter två veckor. Då hängde vi fortfarande på den andra...

Iofs. Men ändå, tre år är inte mycket och efter två månader vara ute och tokrida (läs verkligen TOKrida) kan väl aldrig vara bra? Det blir ju hemsk slitning. Eller är jag bara ute och cyklar? :angel:

Jag tycker personligen att man ska ta det lugnt med unga hästar. Det blir så lätt skador på deras ben/skelett annars.

Hoppa tycker jag inte man bör göra de första månaderna uppsuttet, eftersom själva ridningen kan ta mycket på psyket.
Men så länge hästen tycker det är kul går det säkert bra att hoppa små stockar i skogen någon gång ibland, det stärker säkert självförtrodendet massor för dem båda.

Jag har lite delade meningar, iom att det beror ju helt och hållet på hästen hur mycket man kan kräva av den.

Men för skelettets och musklernas skulle så bör man ju alltid ta det lugnt och låta det byggas upp i en bra takt.

Håller med. Men observera att detta är inte "små stockar" vi pratar om. Det är riktigt stora. Men enligt ägaren så "har ju hästen hoppstam så det sliter ju inte lika mycket då". :crazy:
nänä, visst ;)

Så var tycker du om min? Hon är ganska färdig i kroppen, stabil i psyket. Behöver lite mera muskler men jag tömkör som en tok här hemma :D Är jag för mesig som vill vänta ut henne ända till slutet av maj för att börja sitta på henne och skritta?

Hur man ser på inridningen är ryttarens perspektiv. Vissa hästar blir inridna vid 5 års ålder, andra vid 2.5 år. Hur hårt/fort man sedan utbildar hästen är det viktiga!

Min häst, snart 4 år, tar jag det lugnt med. Svänger lite här, svänger lite där. Börja hon snubbla och ha sig slutar jag att rida - att skynda långsamt är en konst. Många förespråkar för en plan, vilket schema man ska göra grejer efter ect. Jag har ett mål, och för att komma till det målet tittar jag dag för dag hur hästen mår, vad den är redo för ect. Just nu är vi inne på andra veckan med bara busa-i-ridhus och ut och traska i skogen för hand =) När hon känns okej igen kommer vi att fortsätta rida ut!

Att blårida en unghäst kan man göra, MEN det blir ingen hållbar häst i framtiden. Jag köpte min häst för att leva med i 20 år, inte för att det är en sportig leksak...

Nu känner ju inte jag din häst, och jag har inte sådär superstor inridningsvana, då jag bara varit med och ridit in 3 treåringar på gymnasiet jag gick.

Lite "mesig" kanske du är ( ;) ) ,du kan säkerligen ha lite högre mål för maj! :)
Men som sagt är det ju bättre att det går för långsamt än för snabbt.

Vi gjrode så (på dett ungefär) att vi red in hästarna i skritt och trav, med ledare på hösten samt påbörjade löshoppning, sen fick de vintervila ett par månader iom att det var jullov, och vi var ute på praktik.
Sen blev det lite "akutinridning" eftrersom de skulle visas på 3årstesten så de fick jobba relativt hårt de sista veckorna innan det.
Men då höll vi bara på med dem 2-3 ggr veckan, och efter 3årstesten fick de åka på bete.

Det fungerar säkert att göra på det sättet också, våra var nästan helt klara för testen och fick relativt bra resultat (Den ena var super, men dressyrhästen vägrade galoppera :p )

Men jag tror det inte spelar så jättestor roll hur fort man går fram, så länge man bara håller på korta stunder varje gång, och låter dem få några veckors uppehåll ibland. (eller dagar, det kan räcka.)

Jag tycker inte att du gör fel. Låt det ta den tid som du tycker är lagom. Jag har en sexåring hemma som jag har tagit det lugnt med. Jag brukar säga att hon tänker mycket men långsamt. Denna sommaren ska jag verkligen träna på att rida henne i form. Tidigare har vi tränat på att gå fram överallt, ensamma i skogen och tillsammans med andra. Jag vet att man kan gå fram fortare men jag har inte bråttom. Det är mycket som ska fungera dels ska de orka rent fysiskt men jag tror att det egentligen är i huvudet som de unga häsyarna först blir trötta.

*putt putt* Mer svar hörrni! Kul att läsa vad ni tycker! :idea: :)

Ja tycker att man borde ta det lite lugnt med unghästar. visst skiljer det sig från häst till häst hur fort de lär sig, men det tar ju ändå ett tag att bygga upp skelett osv inne i kroppen på hästen, det är ju inte bara musklerna som syns utåt som byggs upp och utvecklas... Min pålle har jag haft sen hon var tre, då var hon lite sutten på. Det har fått ta den tid det tar, har absolut inte stressat med inlärningen. Visst är det ingen fara att galoppera och kanske skutta över lite hinder men det får ju inte bli för mycket/för högt i början heller! (fastän det är så roligt!) :D

Ja tycker att man borde ta det lite lugnt med unghästar. visst skiljer det sig från häst till häst hur fort de lär sig, men det tar ju ändå ett tag att bygga upp skelett osv inne i kroppen på hästen, det är ju inte bara musklerna som syns utåt som byggs upp och utvecklas... Min pålle har jag haft sen hon var tre, då var hon lite sutten på. Det har fått ta den tid det tar, har absolut inte stressat med inlärningen. Visst är det ingen fara att galoppera och kanske skutta över lite hinder men det får ju inte bli för mycket/för högt i början heller! (fastän det är så roligt!) :D

:D Visst är det roligt, har en annan häst som jag rider in som sååå gärna vill dra iväg i galopp och fy tusan vad det är svårt att låta bli då :angel:

Vill man ha en hållbar häst så bör man ta det väldigt lugnt. och tokrridning är absolut inte nyttigt för en unghäst.

Jag tror på att börja i tid, men att låta det ta tid, jag tänker börja sitta på min när han är 2.5 år i slutet av denna sommar, om han verkar mogen för det, beroende på hur han växt och utvecklats över sommaren.

Just nu tömkörs han, har precis börjat kunna tömköra honom själv förut hade vi två ledare. Han är snäll men mkt känslig i munnen.

Han har två vargtänder som jag ska dra bort men det får bli i slutet av sommren då jag vill vänta ett tag till, tänkte börja tömköra honom lite mer på kapson.

men om han accepterat bettet i sommar och är redo i kroppen, ser jag ingen nackdel med att börja sitta ¨på honom, men sedan ska det få ta tid, det är inte frågan om någon jätte utbildning så fort jag börjat sitta på honom, viktigaste är att han blir avslappnad opch bjuder framåt. Detta ska varvas med mer töämkörning, löshoppning och lite longering.
Han ska kunna alla kommandon och fungera bra i tömkörning då brukar det sällan vara några problem med ridningen från ryggen sedan. Det viktigaste är att det fortsätter att vara roligt och att hästen är avspänd innan man börjar kräver, samt att man måste ju se till att ha en häst som håller och som är "klar" i kroppen för det man begär.

Är det verkligen tokridning eller bara dina synpunkter att den ej ska ridas i skog och mark/hoppa små stockar?

det är viktigt att analysera begreppen tycker jag, och ens egna uppfattningar.

....sen är det skillnad på att rida in och att jobba sin häst! Det är säkert ok att "pyssla" med sin häst från väldigt låg ålder (Lägga på en pad, sätta på benskydd, skritta med sadel i skogen (leda alltså) och vid 2.5 kanske börja sitta små stunder och svänga och bara gå lite. En långsam tillvänjning alltså...Men att sedan börja jobba hästen är en helt annan sak, det bör inte ske förrens totton vuxit klart och är mogen i huvudet, vilket skiljer sig massor från häst till häst. Ofta rider man sin tre åring lite grann på våren och sedan låter den gå och tänka på sommarbetet. Men som sagts tidigare är det leder och skelett som måste vara mogna, och ledband behöver längre tid än muskler för att utvecklas, så allt beror ju på vilken häst man har...och vilken kunskap man själ har då också såklart!;)

Tycker att det är väldigt många som har lite väl bråttom med sina unghästar. Som dom flesta här skriver, så beror det helt på hur pass utvecklad hästen i fråga är. Har själv en unghäst hemma som idag är 4 men jag köpte honom som treåring. Han var vid det laget riden i alla gångarter så jag red såklart när jag fick honom, men jag började inse att allting var väldigt slarvigt gjort så jag har börjat om från noll och tänkt rida in honom på nytt. För nuvarande jobbar jag honom bara vid handen för att han ska lära sig att använda sin rygg rätt! Det viktigaste är att hästen ska förstå vad man menar och göra saker och ting rätt istället för att bara kasta sig igenom allting!
Och nej, jag tror absolut inte det är nyttigt som hon verkar rida sin häst!

Är det verkligen tokridning eller bara dina synpunkter att den ej ska ridas i skog och mark/hoppa små stockar?

det är viktigt att analysera begreppen tycker jag, och ens egna uppfattningar.

Om det är mej du svarar så ja, det är verkligen tokridning. Att galoppera i full fart 4-5 dagar/veckan anser iaf jag vara tokridning. Om som jag skrev tidigare, det är inte små stockar vi pratar om.

Det beror väl lite på hästen, men tror nog det är för tidigt.
Våran unghäst, 3 år snart är verkligen en bebis i psyket, kanske "tog i" lite med bebis nu, men han är så omogen o busig o sprallig så, han blir nog inte inriden än på ett tag..

Om det är mej du svarar så ja, det är verkligen tokridning. Att galoppera i full fart 4-5 dagar/veckan anser iaf jag vara tokridning. Om som jag skrev tidigare, det är inte små stockar vi pratar om.

ja då har du ju redan svaret, - knappast en överraskning vad folk svarar isåfall. :angel: självklart rider man inte en 3 åring på det viset.

Jag har en tvåårig arab som är sutten på och tömkörd i skritt och trav. Han är även inkörd för vagn. Vi leker fram allt och jobbar max 2 dagar i veckan, ca 5-15 minuter åt gången. Jag tycker det är bra att börja tidigt med att befästa kunskaper, men belastningarna ska man ta det lugnt med. Lite i taget, många korta gånger under långa perioder. Unghästar som växer måste ges chans att vänja kroppen och skelettet vid den belastning som ryttare ger. Börjar du med det när hästen är färdigvuxen så får du svårare att vänja den vid tung ryttare eftersom kroppen inte är van vid en ryttare på ryggen.

Jag har grundtränat många hästar i olika åldrar och det är stor skillnad mellan att "rida in" en tvååring och en fyraååring t.ex. om de har liknande bakgrund. Så klart spelar hästens egna mognad och psyke roll, man får helt enkelt anpassa inridningen efter hästen.

Om din häst är mogen och ser ok ut i kroppen skulle jag nog hellre försöka sitta upp och skritta och börja med lätt grundträning nu och skritta i skogen på långa tyglar (fotarbete över rötter, sicksacka runt träd etc). Sedan låta hästen vila över sommaren då de förmodligen får en växtperiod. Till hösten sitta upp igen och fortsätta där ni slutade.

Detta var min tanke :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 307
Senast: Mezcal
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 184
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023