För gammalt sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cocokaka
  • Startdatum Startdatum
C

cocokaka

Mitt korsningssto arab/new forest är 19 år. Är det riskabelt att betäcka ett såpass gammalt sto? Hon är mycket pigg och ungdomlig men har haft problem med senskador vid ett par tillfällen - för övrigt har hon varit helt frisk. Hon har haft föl tidigare. Hon tycker mycket om föl och jag är övertygad om att hon skulle bli en bra mamma, men jag vill inte riskera att det händer henne någonting.

Tack på förhand för svar

Sv: För gammalt sto?

Ålder är egentligen inget problem.
Däremot ska man inse att en fölning alltid är en risktagning. Det dör alltid ett antal ston varje år i samband med fölning.

Sv: För gammalt sto?

Vill du inte riskera henne så är det ett dumt val att ta ett föl på henne. Det finns allehanda risker med fölningar, särskilt med äldre hästar.

Sedan måste man fråga sig vilket avelsvärde hästen har också? Är det verkligen denna häst man ska ta föl på? Kan man inte köpa ett likvärdigt föl om man vill ha en unghäst?

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 740
Senast: pastejja
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 789
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 392
Senast: Digbil
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka