För gammal??

F

FiaH

Jag har en oldenburgarvalack som är 20+. Jag har haft honom i ett år nu och trivs kanonbra med honom. Han är harmonisk och lugn i sättet, inte tittig eller så, med ett kanonsteg. Rider honom endast idag, men han har så många bra egenskaper som jag tycker skulle passa en körhäst och hade varit rätt så sugen på att köra in honom om han inte var så pass gammal. ÄR han för gammal för att köras in nu? Spontant känner jag att jag tycker det, men samtidigt kanske det vore ett gott komplement till ridningen, och skona hans rygg? Tacksam för alla vinklingar på detta! :banana:

Sv: För gammal??

Hej
Ingen häst är förgamal för att köras in. Om han har ett trevligt temprament så tycker jag inte att det finns någon anledning att tveka. Förhoppningsvis så ska han väl bli minst 5 år till och då kommer ni ha mycket glädje av körningen. Jag har kört in en 21 årig arab under förra året och den älskar att bli körd. Lika så ett 19 årigt halvblod. Så det är aldrig försent! De flesta hästar som tävlas i körning körs in efter 6 års ålder.
/M

Anledningen till att jag började köra (tyckte att det verkade jättetråkigt först) var ju att jag ville ge hästen allsidighet i träningen. Och eftersom hästen kunde men inte jag så fick jag väl lära mig då...

Just allsidigheten och den annorlunda belastningen borde ju vara bra för en äldre häst i synnerhet så om han är så cool som du säger tycker jag att du skall ge det ett försök!

Jag fick ju lära mig att det var ROLIGT att köra dessutom så nu gillar både jag och hästen det...

:) Vad kul att höra att ni ställer er positiva till detta!!! Jag tyckte för några år sedan också att det verkade tråkigt att köra, men fick senare pröva med en väl inkörd häst, och jag blev jätteförtjust i det!! Och att kunna köra min egna pålle vore ju alldeles underbart! Ska kolla upp hur det ser ut med kurser här i närheten, eller kanske man ska kolla upp hur det vore att få honom inkörd av någon riktigt kunnig, får se vilket som verkar bäst. Tack för era svar! :):)

jag funderar också på att köra in min 15 åring... han tycker det är kul att tömköras, så varför inte! Ska bara hitta någon som kan hjälpa mig .-)

Hej
Ingen häst är förgamal för att köras in. Om han har ett trevligt temprament så tycker jag inte att det finns någon anledning att tveka. Förhoppningsvis så ska han väl bli minst 5 år till och då kommer ni ha mycket glädje av körningen. Jag har kört in en 21 årig arab under förra året och den älskar att bli körd. Lika så ett 19 årigt halvblod. Så det är aldrig försent! De flesta hästar som tävlas i körning körs in efter 6 års ålder.
/M
*kl*
Vad intressant nu blir jag nyfiken, hur kommer det sig att hästar som tävlas i körning körs in först efter 6 års ålder? Finns det någon speciell orsak? :)

*kl*
Vad intressant nu blir jag nyfiken, hur kommer det sig att hästar som tävlas i körning körs in först efter 6 års ålder? Finns det någon speciell orsak? :)

Det är väldigt olika, en del körs in vid 2 års ålder och en del senare, vid 5-6 år, och en del ännu senare, det beror på hur utvecklade de är i psyket, för att få en lugn körhäst så är det bästa att låta den utvecklas och komma till ro med sig själv först (speciellt om det är en hingst) och sedan köra in den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 120
Senast: Cilla
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 746
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V