För gammal?

Z

Zweetd

Hejsan!

Jag och min mamma delar på ett islandssto, som är 18 år gammal i år.
Jag undrar om ni tycker det är för gammalt för att ta föl? Hon har fått ett föl innan i Sverige, och vi misstänker fler på Island.
Hon var inte i så bra skick när vi köpte henne förra året, men hon är i mycket bättre skick. Hon är glad, men fortfarande lite småfet. Hon har lätt för att gå upp i vikt.
Vad tycker ni?
Har ni något ni tycker att vi ska tänka på om vi tar föl på henne?

Sv: För gammal?

Om hon fått föl innan så är hon troligen inte för gammal, det jag funderar på är varför hon var i dåligt skick, hon är inte urgammal för att vara islänning. Om hon har någon bakomliggande sjukdom eller problem med att ta upp näringen i maten så kanske hon inte blir dräktig för den sakens skull.

Det jag skulle ge som råd är att välja en hingst där ni vet att hon blir väl om händertagen under betäckningen. Kanske en som inte är jätteinne just nu som inte har så många ston. Sedan är det bättre om hon är lite fet än lite smal.

Lycka till, från en som fick föl på sin 22-åring 2006

Hon var i dåligt skick för att hon inte hade gått mer än 3 ggr i veckan, väldigt oregelbundet, och gått på sommarbete med rikligt gräs. :) När hon reds var det också bara en kort skogsrunda, och hon passade mycket och så.
Hon har aldrig varit sjuk, men lägger på sig väldigt lätt. Kan det vara ett problem om man inte kan rida henne när hon är dräktig?
Någon som vet hur länge man kan rida dem när dem är dräktiga?
Hur ska man göra med ridningen eller så när fölet är nyfött och framåt?
Något tips på bra fakta? Typ bok eller så..

Du kan rida så länge hästen inte är mager och du kan spänna sadelgjorden utan att det ser alltför obekvämt ut för stoet. Hon mår bara bra av att röra på sig. När det inte går att sadla längre kan du rida barbacka om hennes rygg klarar det, eller ta henne med som handhäst, longera, promenera...

Efter fölning kan du börja rida så fort som sto och föl ser ut att klara av det. Ibland kan man börja rida efter en vecka (men naturligtvis väldigt korta turer eftersom fölet behöver mat ofta) och ibland kanske det tar en månad innan man kan börja rida. Förhoppningsvis ser du snabbt att fölet börjar söka sig till de andra hästarna i hagen, och då kan du lämna fölet kvar i hagen när du är ute och rider.

Det är dock bra att sära på sto och föl en stund varje dag från dag ett, kanske leda stoet ett varv runt stallet bara. Någon måste vara hos fölet de första gångerna och se till så allt går bra. (Inte inne i boxen, men nära till hands om det händer nåt.

Vad ditt sto och föl klarar av kan bara du som sto- och fölägare avgöra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 072
Senast: TantAgda
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka