För gammal för valpar?

MsSleepalot

Trådstartare
Har en tik som just fyllt 6 år jag skulle vilja ta en valpkull av, men är hon för gammal nu då det blir första kullen? Hon är en pigg och fullt frisk långhårig "gammaldags" schäfer.

Sv: För gammal för valpar?

Vad är orsaken till att en hund räknas som för gammal?
Är det att hon antagligen inte kommer att ta sig, att hon kommer falla ur, kan något typ gå sönder, inte klara förlossningen, inte kunna ge di...?

På människa är det väl primärt risk för utvecklingsstörning på barnet, sedan är väl fertiliteten kraftigt nedsatt. På häst har jag fått för mig att det främst skulle vara att de inte tar sig...

Har en bekant vars 8-åriga collie tjyvparats och som ska få fullfölja om det tog sig...

Jag vet inte exakt på hund, men på råttor handlar det om att rörligheten i bäckenbotten och omgivande muskulatur/ligament minskar ju äldre honan blir, om hon inte föder vid tidig ålder. Det kan leda till allvarliga komplikationer för både hona och ungar vid förlossningen.

Att låta en åttaårig tik få en kull gränsar i mitt tycke till rent djurplågeri, snacka om att utsätta hunden för onödiga risker! Dessutom sätta en oplanerad blandraskull till världen.. varför?:crazy:

Är det att hon antagligen inte kommer att ta sig, att hon kommer falla ur, kan något typ gå sönder, inte klara förlossningen, inte kunna ge di...?

På människa är det väl primärt risk för utvecklingsstörning på barnet, sedan är väl fertiliteten kraftigt nedsatt. På häst har jag fått för mig att det främst skulle vara att de inte tar sig...

Har en bekant vars 8-åriga collie tjyvparats och som ska få fullfölja om det tog sig...

Herre gud! Att din bekant ens kan överväga det. Abortspruta finns det ett alternativ som heter...

Det är precis samma för hundar. Och att behöva åka in akut därför att en valp fastnat är inte ett dugg kul.

Hur i helvetet tänker man då. Tiken kan stryka med om det vill sig illa.

Har en tik som just fyllt 6 år jag skulle vilja ta en valpkull av, men är hon för gammal nu då det blir första kullen? Hon är en pigg och fullt frisk långhårig "gammaldags" schäfer.

Varför vill du para tiken, vad kan hon tillföra rasen? Att man har en fin hund, det ahr väl de flesta på forumet, tycker jag inte är en bra grund att luta sig mot när man planerar avel. Din tik är för gammal för första kullen tycker jag. I ditt fall skulle jag köpe mig en valp istället :)

-Tiken är för gammal
-Hon är inte renrasig schäfer
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem

Du har själv ingen kunskap eller erfarenhet av avel.
Finns det någonting öht som talar för att din hund bör avlas på?

-Tiken är för gammal
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem

Oj! Det framkom inte.

TS, att avla på den tiken anser jag är fruktansvärt själviskt om din tik har fel på höfterna och hudproblem. Båda är ärftliga. Om du skulle avla på din tik så bryter du mot djurskyddlagen 24 §.

24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Det är fler grejjer som blir svårare för gamla förstföderskor (risken för utvecklingsstörning för barnet har inget att göra med om det är en förstföderska eller det är tionde ungen för övrigt), kroppen ska ändras drastiskt och förutom själva framfödandet ska den återhämta sig också.

KL

Hon är en pigg och fullt frisk långhårig "gammaldags" schäfer.

-Tiken är för gammal
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem

:eek::eek:

Om tiken har dessa problem så undrar jag hur i h*ete TS tänker :crazy:! Skrämmande att ens FUNDERA på att ta valpar på en sån tik!

TS: Säger som golddigger, att tänka på att avla på en sån hund är ett klart brott mot djurskyddslagen.

Då blir det alltså en blandraskull?

Migo: Det är detsamma för hundar vad jag vet.

Japp, korthårig collie och dvärg eller mellanpudel.

Jag är ärligt talat förvånad över ägarens val, då jag vill minnas att de bedrivit renrasavel för många år sedan, och de borde veta mycket väl vad det innebär... Vi känner inte varann bättre än att jag höjde på ögonbrynen när jag fick veta, samt att jag frågade om hon inte är för gammal...
Men nej, det ska visst bli jättefina valpar.
Jag känner ju bara tiken, och hon är fantastisk, men...

Senast ändrad:

Det är fler grejjer som blir svårare för gamla förstföderskor (risken för utvecklingsstörning för barnet har inget att göra med om det är en förstföderska eller det är tionde ungen för övrigt), kroppen ska ändras drastiskt och förutom själva framfödandet ska den återhämta sig också.

Nej, såklart, så dum jag är *slår mig för pannan*

Men betyder det att man alltså blir såpass förändrad vid första förlossningen att det "håller i sig" en herrans massa år?
(blev ännu mindre sugen på att skaffa barn..) :p

Nej, såklart, så dum jag är *slår mig för pannan*

Men betyder det att man alltså blir såpass förändrad vid första förlossningen att det "håller i sig" en herrans massa år?
(blev ännu mindre sugen på att skaffa barn..) :p

Ja. (säger jag som inte har barn)

-Tiken är för gammal
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem

Är man inte renras om man är långhårig schäfer? Eller är ts hund en blandras som ts kallar schäfer? *Förvirrad*

Man KAN vara renrasig långhårig schäfer, men det finns en rätt stor procent icke renrasiga schäfrar som ofta benämns som "rakryggad typ" eller "gammaldags schäfer." Det är mer regel än undantag att de är hemkörda.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 919
Senast: Digbil
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
524
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 055
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka