MsSleepalot
Trådstartare
Har en tik som just fyllt 6 år jag skulle vilja ta en valpkull av, men är hon för gammal nu då det blir första kullen? Hon är en pigg och fullt frisk långhårig "gammaldags" schäfer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är orsaken till att en hund räknas som för gammal?
Är det att hon antagligen inte kommer att ta sig, att hon kommer falla ur, kan något typ gå sönder, inte klara förlossningen, inte kunna ge di...?
På människa är det väl primärt risk för utvecklingsstörning på barnet, sedan är väl fertiliteten kraftigt nedsatt. På häst har jag fått för mig att det främst skulle vara att de inte tar sig...
Har en bekant vars 8-åriga collie tjyvparats och som ska få fullfölja om det tog sig...
Är det att hon antagligen inte kommer att ta sig, att hon kommer falla ur, kan något typ gå sönder, inte klara förlossningen, inte kunna ge di...?
På människa är det väl primärt risk för utvecklingsstörning på barnet, sedan är väl fertiliteten kraftigt nedsatt. På häst har jag fått för mig att det främst skulle vara att de inte tar sig...
Har en bekant vars 8-åriga collie tjyvparats och som ska få fullfölja om det tog sig...
Har en tik som just fyllt 6 år jag skulle vilja ta en valpkull av, men är hon för gammal nu då det blir första kullen? Hon är en pigg och fullt frisk långhårig "gammaldags" schäfer.
-Tiken är för gammal
-Hon är inte renrasig schäfer
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem
Du har själv ingen kunskap eller erfarenhet av avel.
Finns det någonting öht som talar för att din hund bör avlas på?
24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,
5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller
6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.
Hon är en pigg och fullt frisk långhårig "gammaldags" schäfer.
-Tiken är för gammal
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem
Då blir det alltså en blandraskull?
Migo: Det är detsamma för hundar vad jag vet.
Det är fler grejjer som blir svårare för gamla förstföderskor (risken för utvecklingsstörning för barnet har inget att göra med om det är en förstföderska eller det är tionde ungen för övrigt), kroppen ska ändras drastiskt och förutom själva framfödandet ska den återhämta sig också.
Nej, såklart, så dum jag är *slår mig för pannan*
Men betyder det att man alltså blir såpass förändrad vid första förlossningen att det "håller i sig" en herrans massa år?
(blev ännu mindre sugen på att skaffa barn..)![]()
-Tiken är för gammal
-Hon har HD C
-Hon har rädslor
-Hon har haft hudproblem
Du har själv ingen kunskap eller erfarenhet av avel.
Finns det någonting öht som talar för att din hund bör avlas på?
Man KAN vara renrasig långhårig schäfer, men det finns en rätt stor procent icke renrasiga schäfrar som ofta benämns som "rakryggad typ" eller "gammaldags schäfer." Det är mer regel än undantag att de är hemkörda.