För gammal för köp??

carintire

Trådstartare
Hittat en fin valack som började tävla hoppning vid 10 års ålder. Aldrig varit skadad och är nu 15 år. Skulle ni köpa en stor häst i den åldern?
Vill ha roligt med och ut på typ pay and jump och ev senare lokala tävlingar.

varför inte? den håller för pay and jump och träning tills den är närmre 30 om du har tur :).
vet en vars häst är 27 och som går hubertusjakter årligen och rids ut på långturer året om, gamla blir hästarna inte innan 25 :p. för hård träning på högnivå är nog 20år en gräns, men 15 är ingen ålder för en häst i bra skick.

Ja det skulle jag. För elva år sen köpte jag en trettonåring, igår fyllde hon 24 år och är fortfarande fullt frisk och ridbar.

Vi köpte min pälskling när han var 15, jag fick ha honom kvar tills han var 26 (pga skada) och det var på honom jag debuterade på tävling.
Så ja, jag skulle göra det!

En skadefri 15 åring som är välmående håller många år till så länge man inte sliter den själv såklart så varför inte :D

Jag tycker det är väldigt tråkigt att så många verkar tycka att 15 år är gammalt.
Min är 14 och jag anser att han är i sin bästa ålder nu. Han har rutinen och erfarenheten, ngt man omöjligt kan få med en yngre häst.

Har den dessutom varit frisk tyder det på en sund och hållbar individ som antagligen håller många år till.

Köpte min första när han var 16:år och han var inte sparsamt tagen utan hade tävlat aktivt hela sitt liv. Han är född 1989 och fyller alltså 25 i år. Glad pensionär är han, rids några gånger i veckan och är förutom att tänderna är lite slitna, kärnfrisk.

15år är inte gammalt för en frisk häst :) Betala inga fantasisummor bara.

Underbar ålder på en häst, absolut att man ska köpa om man hittar en som passar. Så himla tråkigt att folk ska tycka 15 år är gammalt.

Hittat en fin valack som började tävla hoppning vid 10 års ålder. Aldrig varit skadad och är nu 15 år. Skulle ni köpa en stor häst i den åldern?
Går hästen igenom en ordentlig veterinär-besiktning så är åldern i sig inget hinder.

Tvärtom är det jättebra med en lite äldre häst som kan fungera som läromästare. Många gör felet att köpa för unga och outbildade hästar (kanske av ekonomiska skäl) och får sedan problem med att hästen tar över ledarskapet och blir "svårriden".

Min var 18 när jag köpte den - perfekt läromästare som jag har roligt med varje dag. Vi ska inte tävla GP däremot ska hon fungera i vardagen. En häst på 15 år som dessutom är tävlad är väl perfekt!

Absolut! 15 år är ingen ålder på en frisk häst. Men glöm inte att ta med en bra koll av tänderna när ni gör veterinärbesiktningen. Om hästen är frisk i övrigt kan det mycket väl vara tänderna som sätter gränsen för hur gammal hästen kan bli. Min D-ponny köptes som 23-åring och är nu 29, tyvärr börjar det lida mot sitt slut pga tandstatusen. Räkna också med att en äldre häst ofta kan behöva lite mera omvårdnad i form av anpassat foder (inte direkt från 15 då men jag antar med att du räknar med att ha honom tills han blir pensionär) och kanske massage/stretch och extra täta tandkollar, sadelkollar m.m eftersom dom ändrar sig en del.

15 år är ju inte på något sätt en gammal häst! Det är en vuxen häst, men inte gammal någonstans! Klart du kan köpa. Tycker snarare den åldern kan vara riktigt bra att köpa en häst, om man vill ha en utbildad och relativt klar häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 415
Senast: Strandad
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"