För gammal för att få ett tredje barn?

Lupino

Trådstartare
Jag har hamnat i ett läge där jag gått från att absolut inte vilja ha fler barn (har två på 4 och 7 år), till att jag aktivt överväger att se om det skulle vilja bli ett till. Det finns en massa aspekter som väger in, men den som jag mest tänker på är hur det blir för barnet. Jag kan nämna att jag snart är 40 år.

Jag tänker då inte kortsiktigt utan är redan inne och funderar på hur mina barn (både de som finns och eventuellt framtida) får det med stöttning när de är i samma fas som jag med egna barn. Ponera att mitt äldsta barn får barn om 20-25 år. Jag är då 60-65 år och kanske närmare 70-75 när eventuellt framtida barn får egna barn. Hur mycket kommer jag kunna hjälpa till? Hur illa är det att ha en mormor/farmor som redan är riktigt gammal när man är i 10-årsåldern (80-85 år). Finns det 80-åringar som passar sina barnbarn (och då får man ju lägga till att det på tre egna barn inte helt osannolikt kan bli ett helg gäng barnbarn)?

Jag fattar att jag kan vara helt ute och cykla nu. Jag minns jag var 20 och tyckte att 50-åringar var på upphällningen, nu när jag inte är så långt borta själv så inser jag att så verkligen inte är fallet. Kanske jag gör samma misstag när jag tänker på åldern 70-85 år?
Jag förstår också att det kan verka udda att tänka på ev barnbarn, men eftersom jag befinner mig just där själv och ser hur fantastiskt det är för barnen att ha kontakt med våra föräldrar och vilken avlastning vi får så kan jag inte annat än att fundera!

Hur tänker ni om detta?

Sv: För gammal för att få ett tredje barn?

Man överlever utan fungerande mor/far-föräldrar... ;) Det finns ju inget som säger att dina barn kommer att bosätta sig i närheten av dig i vilket fall som helst.
Så det du bör fundera på är om du orkar småbarn igen, vill ha fler barn, om din partner vill ha fler barn, hur det påverkar övriga familjen just nu. Inte var som händer om 20 år. För att vara krass så kan du lika gärna vara död om 20 år av en eller annan anledning. ;)

Mina mor och farföräldrar var ju inga barnvakter så sett.
Jag har själv inte haft tillgång till mina föräldrar då de bodde 50 mil bort.
Jag skulle själv vilja ha ett barn till, är 37.
Dock singel så :)

Det är för sent när det inte blir barn längre.
Jag fick 3dje och sista någon vecka innan jag fyllde 41.

Jag fick mitt första barn när jag var 40 känner inget konstigt med det alls

Att det inte riktigt är ditt problem? Verkar jobbigt att tänka så långt in i framtiden, de kanske inte ens får några barn. Eller så får de barn med en person som har egna föräldrar? Som kanske till och med är skilda? Så att ni blir tre olika möjliga barnpassare, varav en ev lite äldre.

(Min mammas 75 årige man är till stor glädje för treåringen, även om jag inte är helt säker på att han skulle klara att bära längre sträckor. Hon är 67 och springer utan problem ikapp även snabba barn, åker rutschkana, slalom, skridskor och kan bära dem lika långt som jag. Faktum är att hon nog springer snabbare o bär längre än farmor som är minst 10 år yngre-men har dålig rygg. Undvik dålig rygg så du kan gå på friskis istället? Du kanske blir 100, eller inte.)

Senast ändrad:

Jag tror ocksa att det kan variera väldigt mellan olika människor. Vissa är jättepigga vid 80 ar och orkar hur mycket som helst, min farfar spelade tennis flera ganger/v tills hans rygg sa ifran i 85 ars aldern, sambons farfar hoppade bungyjump när han var 78. Sen finns det dom som blir gamla redan vid 65-70. Helt beroende pa hur kropp och knopp haller.

Sa jag tror inte du ska tänka alls pa det, fokusera bara pa hur du/din partner känner om att ha ett barn till.

Vad roligt att du funderar på ett barn till.

Jag trodde också att det absolut inte skulle bli fler barn, men fick mitt tredje för 6 veckor sedan. Det känns jättebra :love: Precis som du är jag 40 och våra tidigare barn är 7 och 4.

Barnens farföräldrar är drygt 70 och passar gärna barnbarnen. Det är aldrig några problem att lämna barnen hos dem. Har man bara viljan så, och det verkar du ju ha :)

Barnens morfar passar dem väldigt sällan, min mamma dog vid 55 så henne har barnen aldrig träffat.

Vad som händer i framtiden vet man ju inte...jag bara önskar att jag får leva så länge att jag kan hjälpa barnen in i vuxenlivet.

Som någon annan skrev så är det ju inte säkert att dina barn bosätter sig nära dig ändå, de kanske flyttar utomlands?

Jag fick mina när jag var 38 och 40. Så jag tycker inte alls att du är för gammal :)

Har dock redan talat om för min son att han inte får vänta lika länge som vi med att skaffa barn, för att jag tycker att 76 är lite gammal för första barnbarnet. :D

Min mormor brukar ofta passa min dotter på 1,5 år. Alltså min mormors barnbarnsbarn :)
Mormor är 75, pigg och glad förutom problem med lederna.

De har jätteroligt tillsammans , det är så himla kul att få se :love:

Låter helt bakvänt att planera barn utifrån eventuella barnbarn. Vad är det som säger att det blir några barnbarn? Och om det blir några barnbarn så behöver inte frånvaro av mor/farförälder vara problematiskt. Det flesta har ju ett socialt nätverk som räcker bortom de egna föräldrarna. Vill inte negliera dina omtanke om ett framtida barn, men det viktigaste måste väl vara att ni känner att ni har förutsättningarna att ge ert barn en bra uppväxt? Inte huruvida ert eventuella barn kan ge sina eventuella barn en bra uppväxt.

Jag tänker att man inte vet något om framtiden. Som flera skriver så kanske det inte blir några barnbarn alls. Eller så bosätter sig era barn långt ifrån er.

Sen klarar man sig utan barnvakt, det vet jag eftersom min och sambons föräldrar bor 60 mil ifrån oss.

Livet kan ju slå så olika. Jag hade en ung mormor (mamma vid 15-16) och en äldre farmor (mamma vid 40+) och farmor levde väl 15 år längre än mormor. Jag hade inte alls tagit med ev. barnvaktande i valet om att skaffa fler barn eller ej. Din ev. 3:a kan mkt väl få egna barn före ditt äldsta barn.

Känns det rätt ska ni så klart försöka er på ett till. Jag blev just 40 år och vår yngsta är 3 år och hade definitivt försökt skaffa fler om det hade känts som att vi inte var klara. Jag känner mig inte skruttigare nu än när vi fick minsten.

Man överlever utan fungerande mor/far-föräldrar... ;) Det finns ju inget som säger att dina barn kommer att bosätta sig i närheten av dig i vilket fall som helst.
Så det du bör fundera på är om du orkar småbarn igen, vill ha fler barn, om din partner vill ha fler barn, hur det påverkar övriga familjen just nu. Inte var som händer om 20 år. För att vara krass så kan du lika gärna vara död om 20 år av en eller annan anledning. ;)

Tack till dig och alla andra som har svarat!

Ja, det finns en massa MEN (om jag dör, barnen flyttar utomlands, de inte skaffar barn alls). Det är jag fullt medveten om.

Det finns även andra funderingar:
Jag är inte 100% klar över om jag bara fått för mig att jag kanske vill ha ett barn till eller om det är en äkta känsla heller. Jag går på preventivmedel så det är ingen brådska att klara ut det riktigt än ;).
Min man har inte lämnat sin synpunkt, men jag vet att han tidigare varit öppen för fler när jag varit tvär-emot, så jag tar det inte för otroligt att han kommer se positivt på det.

Något jag vet är att barnen önskar sig inget hellre än ett litet syskon. Det står högst upp på önskelistan (bokstavligen).

Mina funderingar kommer sig av mina egna erfarenheter - jag är själv uppväxt med ett syskon mycket yngre än jag och som inte har barn än (men vill ha inom kort) och det påverkar nog att jag har funderat över hur vår mamma ska hinna med alla barnbarn och att det blir lite orättvist att hon kunnat ge 100% till mina barn, men när min systers eventuella kommer så kommer de max få 50% av henne (gissar jag). Kanske det också påverkar att jag har en ung mamma.

Jag, det är säkert snurrigt att tänka så här, men jag kan inte riktigt låta bli (ja, jag är en person som planerar mycket ;)). Sen vill man ju sina barn så väl och jag har själv haft både en fantastisk mormor och mamma och vill fortsätta på den banan.

Låter helt bakvänt att planera barn utifrån eventuella barnbarn. Vad är det som säger att det blir några barnbarn? Och om det blir några barnbarn så behöver inte frånvaro av mor/farförälder vara problematiskt. Det flesta har ju ett socialt nätverk som räcker bortom de egna föräldrarna. Vill inte negliera dina omtanke om ett framtida barn, men det viktigaste måste väl vara att ni känner att ni har förutsättningarna att ge ert barn en bra uppväxt? Inte huruvida ert eventuella barn kan ge sina eventuella barn en bra uppväxt.

Du har ju såklart rätt, men anledningen till att mina funderingar ligger där de ligger är att alla andra förutsättningar redan finns där (med undantag att klargöra om jag VERKLIGEN vill det här).

Vad roligt att du funderar på ett barn till.

Jag trodde också att det absolut inte skulle bli fler barn, men fick mitt tredje för 6 veckor sedan. Det känns jättebra :love: Precis som du är jag 40 och våra tidigare barn är 7 och 4.

Barnens farföräldrar är drygt 70 och passar gärna barnbarnen. Det är aldrig några problem att lämna barnen hos dem. Har man bara viljan så, och det verkar du ju ha :)

Barnens morfar passar dem väldigt sällan, min mamma dog vid 55 så henne har barnen aldrig träffat.

Vad som händer i framtiden vet man ju inte...jag bara önskar att jag får leva så länge att jag kan hjälpa barnen in i vuxenlivet.

Som någon annan skrev så är det ju inte säkert att dina barn bosätter sig nära dig ändå, de kanske flyttar utomlands?

Vad roligt att höra om någon i nästan samma situation och som gjort slag i saken. Ditt svar andas positivitet!

Hur din mamma hanterar flera barnbarn tycker jag inte borde påverka era beslut.

Oj, jag tänker inte ens i termer om barnbarn. Jag tänker att jag ska orka med mina egna barn och sedan är det väl en bonus om man vill/kan/orkar hjälpa till med barnbarn.

Jag hade fyllt 40 när jag fick min fjärde och sista.
Och vi har ingen av mina föräldrar kvar i livet, även barnens farmor är borta och farfar bor 50 mil från oss.
Man klarar sig ändå!

En annan sida..
jag är 40+ och har barnbarn...som jag inte hinner med ..så det finns den sidan åxå..
Så om du känner för en liten så sätt fart;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka