För fort på betet? Hur gör ni?

Yrja

Trådstartare
Nu har det gått någon vecka sen en häst fick avlivas hos oss pga av tarmvred och jag börjar fundera på hur försiktig man måste vara egentligen?

Vi annonserar om plats hos oss och efter detta börjar jag fundera på hur vi ska gå tillväga.

En häst kom till oss när gräset precis blivit intressant för hästarna. Två dagar senare tog vi bort hösilaget för att låta dem äta endast gräs, så pass bra bete var det (de har en hage på nästan 30 hektar). Gräset var lågt men såklart näringsrikt. Iaf så hade den nya hästen varit installad fram tills dess, haft en hage med lite gräs så som de flesta har. Hästen i fråga var ett sto, 12 år och paint/quarter, ganska mager men inte undenärd.

Hon släpptes ut i hagen och gick där i 12 dagar innan hon fick åka till klinik för pga tarmvred. Dagarna innan hade hon blivit "mindre mager", antagligen pga av gaserna. Ägaren hade ridit som vanligt (western) och lyssnat på magen - som lät som den skulle enl. honom. Dagen innan hon blev dålig låg hon ner i hagen ensam vilket var lite underligt. Annars hade hon accepterats bra av de andra, varit pigg och glad, en tuff häst som lätt hittade sin plats i rangen - och säkert skulle ha klättra uppåt.

Det som gör mig lite förbryllad är att hon gick i hagen i 9-10 dagar utan att visa någon reaktion. Sen blev hon lite rund och dagarna efter blev hon sjuk. Ägaren hade ridit dagen innan (då hon sen låg ner i hagen). På kliniken såg de iaf att hon hade mycket gaser och de kunde inte hjälpa henne tyvärr. Hur fort går det eg? Hur sent kan det inträffa efter insläpp?

Stallägarna har tagit in hästar för bete i flera år, och gått tillväga på samma sätt. Aldrig har detta inträffat - kan det ha varit hästägarna som inte vant henne vid gräset innan? Eller var det för att detta skedde i maj - när gräset är som starkast - och inte i juni när det brukar komma hästar.

Hur länge måste man hålla et öga? Och vad ska man leta efter? Tror ni att hon var ovanligt känslig? Jag har bara erfarenhet som grund för hur man ska gå tillväga. Känns som att jag vill höra andas åsikter så att jag håller mig uppdaterad och är helt säker på att vi gör rätt när nästa häst kommer.

Hur gör ni när ni tar in/kör iväg hästar på bete?
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Vi är alltid noga med att vänja in hästarna innan betet, i minst 3 veckor. Första dagarna låter vi dem bara gå max nån timme och beta gräs, mot slutet av första veckan ett par timmar för att sedan utöka succesivt med nån timme mer var tredje - fjärde dag.
Jag tycker att det är hästägarens ansvar att se till att hästen är invand vid gräs innan den släpps ut på bete, och inte stallägarens ansvar, om det inte är så att stallägaren tagit på sig ansvaret att låta hästarna vänjas in succesivt i någon hage.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

hur skall man egentligen göra för att vänja hästarna vid gräs om man inte har en endaste hage med gräs i förrän de släpps på sommarbetet i juni?
försöker ju låta dem beta lite varje dag, men man hinner ju sällan gå med dem mer än en halvtimme per dag. blir det någon tillvänjningseffekt av så lite bet-tid?
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Står era hästar inne i stallet hela vintern?
Våra går ute året om, men står inne om nätterna tills det blir varmare och de vänjer sig naturligt vid gräset när de kommer då de är ute den mesta av tiden!:crazy:
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

weeanna skrev:
hur skall man egentligen göra för att vänja hästarna vid gräs om man inte har en endaste hage med gräs i förrän de släpps på sommarbetet i juni?
försöker ju låta dem beta lite varje dag, men man hinner ju sällan gå med dem mer än en halvtimme per dag. blir det någon tillvänjningseffekt av så lite bet-tid?

Jag hinner inte heller beta så mkt, däremot går det fort att plocka gräs i en påse och ge varje dag- jag ökar på givan efter hand. Endel tar med sig gräs efter de klippt gräset hemma.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Det enda jag vet är anledning till varför man inte ska ge klipp gräs är för att det kan finnas olja och annat från gräsklipparen i det gräset. Man bör INTE vänja in hästen på klippt gräs, de ska egentligen inte äta av det alls.

Själv har jag alltid börjat redan i feb-mars när det börjar töa, att låta min häst beta lite i skogsbrynet efter en ridtur. Och sen har jag hämtat in gräs på dagarna som han kan äta inne på em. I övrigt vande han sig ute i hagen. Sen när det närmade sig betet så ick han stå ute mer och äta gräs lite då och då när man hade tid. Aldrig varit några problem för mig. Kanske hade de här hästägarna missat att det är viktigt även i maj att man har van hästen vid gräs.

Nu går min på lösdrift och har vant sig på naturligt sätt.

Tack för alla svar. :bow: Jag kanske iaf ska påpeka det för ev intressant att det är viktigt att h*n ger sin häst gräs innan den kommer, för vi har inga vänjningshagar eller liknande service för dem.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

vi har en relativt stor vinterhage så gräset växer i takt med vad de klarar att äta och sedan så går de 2-3h/dag i själva betrshagen dels för att vänja sig och dels för att inte gräset ska växa till skyarna.

när de väl kommer ut så står de alltid inne 2-3h/dag och äter hö och kraftfoder i ca 2 veckor innan de går ute helt utan hö och allt.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

hah, nej, de går ute 10-12 h om dagen, men det är sandhagar. i stort sett, det växer ju runt om hagarna, men de äter ju upp det lilla som hinner komma fram med en gång. jag skulle ju hellre ha hästen i gräshagar året om, men nu är det inte så och därför undrade jag om hästarna hinner vänja sig vid gräs lagom till bete om de bara betar ca en halvtimme per dag. försöker ju såklart låta dem beta mer när jag hinner.

får inte hästen i sig mer gräs om den får beta den tiden det skulle ta att klippa gräs och ge hästen i hagen? känns som att det bara blir en munsbit den slukar på två röda..
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Det var tarmvred, det vet vi redan. Frågan är ju vad det beror på. vet inte riktigt hur grässjuka ter sig, vad den orsakar för problem. Men bör inte de andra ha reagerat då?

Det jag vet är att tarmen var full med gaser och det var förstoppat så de kom inte in bakifrån. Tarmarna hade snort in sig och det var detta som de inte kunde få bukt med. Men exakt vad som orsakade tarmvredet återstår ju att se. Tror att obduktionen bör vara klar nu, ska höra med hästägarna. Vi måste ju veta om det var tillvägagångssättet som var orsaken eller om det var någonting i gräset.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det var gräset som hade något med tarmvredet att göra. Säger inte att det INTE var så men det låter lite väl skumt tycker jag. Då borde ju så många fler hästar drabbas av det efter varje betessläpp tycker man. Ska bli intressant att få höra vad obduktionen gav.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Vi brukar aldrig vänja hästarna speciellt.
Dom går i sina vanliga hagar och betar det gräs som växer upp där. Just nu har vi två hagar där inga hästar går, där det är massor med gräs, så hästarna får gå där ibland några timmar, men det är inte för att dom ska vänja sig, det är bara för att just nu så är dom hagarna tomma, dom brukar inte vara det.
Det har alltid gått bra med alla hästar när vi släpper på bete utan invänjning.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte att det var gräset som hade något med tarmvredet att göra. Säger inte att det INTE var så men det låter lite väl skumt tycker jag. Då borde ju så många fler hästar drabbas av det efter varje betessläpp tycker man. Ska bli intressant att få höra vad obduktionen gav.

Enligt veterinären som var ut så är detta VANLIGT vid just betessläpp. På kliniken fick de in 1 fall om dagen ca, och det brukade gå att ordna. Denna häst hade bara otur.

Gräs som kommer såhär på våren är mycket näringsrikt (starkt). Magen kommer igång ordetnligt på hästen. Sätter man en häst för fort på betet så kan inte magen hantera det och det bildas gaser och på den vägen är det sen. Man kan höra på hästarnas mage och se att det bubblar ganska aktivt nu på vårkanten ofta. Fullt normalt, tarmarna måste arbeta mer med det starka gräset.

Det är vad jag vet. Sen är ju alla medvetna om att foder kan påverka hästens hälsa. Om inte annat så är fång en bekant åkomma för de flesta. Att inte magen skulle påverkas, som ju är den delen av kroppen som tar hand om gräset, är ju ytterst otroligt. Så jag förstår absolut varför det kunde ske.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Vet av hästar som har haft samma symptom som du beskriver och avlivats p.g.a tarmvred och magsäcksöverfyllnad. Obduktion visade att det var akut grässjuka. Det kan drabba en eller flera hästar på ett bete och ofta vid tidigt betessläpp i maj/juni. Alltid dödlig utgång. Man vet inte säker vad det beror på. Läskig sjukdom. För att säkert veta om en häst drabbats av grässjuka måste man obducera, så man kan ju grunna över om det är vanligare än man tror.:( Det har heller ingenting att göra med om hästarna är vana vid gräs eller inte.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Oj, det låter otäckt. :( Ingen av de andra hästarna har dock haft problem, än. Vad händer om det visar sig vara grässjuka? Måste man utrymma hagarna då? Berätta gärna mer.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Väntar också med spänning på obduktionsresultatet. Hoppas verkligen att ni får klarhet och slipper ovissheten.

Tack för du delar med dig av dina erfarenheter :bow:
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

min förra häst dog i tarmverd, på morgonen var det ok alltså hon va frisk på em ringer min kompis och säger att min häst har kolik,ringer vet jag följer hennes rekomendationer(tyvärr hade jag vetat bättre hade jag ringt till djurambulansen direkt) På natten kommer vet och ger henne kramplösande (hjälper inte) vid 02.00 kommer djurambulansen från hbg,vid 06.00 när jag kommer ner säger dom att jojjan är död. sköterskan sa till mig att när det gäller tarmvred så märks det inte förrän det är försent. min ända tröst är att hon sövdes på nervägen så hon slapp lida mer:cry:
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

En häst i vårt förra stall dog förra våren av grässjuka!
Hästarna som var kvar på betet flyttades och sen fick markägaren rekommendationer att plöja upp jorden minst 15 cm.
I år går det inga hästar på det betet.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Precis så gör vi i vårt stall också!
Sen fortsätter vi ge hästarna hö i små mängder i stort sett hela sommaren för magens skull! Bara tussvis men så magen får annat än gräs att jobba med!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp