För fort på betet? Hur gör ni?

Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Vi hade också hästar som dog av grässjuka på mitt förra bete, två hästar av sju. Jag tog hem min häst efter det första dödsfallet och efter det andra så flyttades de andra hästarna också därifrån. Där går inte heller några hästar i de hagarna nu...

Grässjuka är väl en rätt obestämd sjukdom, man vet inte riktigt vad som orsakar den, men en teori är att det är mjöldryga (en sorts svamp, har jag för mig). Tarmsystemet slutar fungera och hästen får förstoppning.

De gamla bönderna häromkring sa alltid att man inte skulle släppa hästarna på grönbete före midsommar, det kanske ligger något i det..?
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Mina hästar har förmånen att få gå i stora hagar och därmed allt eftersom våren anländer få vänja sig automatiskt vid det gröna gräset.

Vi fordrar med hö i hagen men när det gröna börjar komma upp så ratar dom höet.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

För nu känns det ju ännu tryggare att jag ska släppa hästen på bete i morgon... inte. :crazy:

I och för sig så ska hon bara flytta över till en hage där hästar redan gått å ätit en del innan (ett steg i invänjningen), men ändå.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Det här har i alla fall inte med grässjuka att göra såvitt jag förstår. Grässjuka yttrar sig väl inte som tarmvred. Men ett tips vid invänjning vid gräs är att ge hästen jäst (torrjäst eller foderjäst). Det stabiliserar magfloran mycket bra. Ingen av mina hästar har någonsin haft några problem vid betessläpp. Kanske någon av våra mest kunniga skrivare vad gäller hästar (PL eller HH t ex) kan ge mer information om grässjuka.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Det var en häst i stallet för typ 2 år sen som också dog i grässjuka.
Vad jag lärt mig efter att ha läst ska det tydligen ha ett samband med fuktig mark och mjöldryga.
Den sommaren var VÄLDIGT regnig och det var i början på juli tror jag då hon plötsligt började ligga ner mkt och rulla sig mkt. Förstoppning trodde vi och veterinären kom direkt och sa att vi skulle promenera med henne och få i henne vätska. Hon bajsade mkt lite, och när nåt väl kom fvar det 2-3 bollar.
På kvällen togs hon in över natten och blev mkt värre ville absolut inte äta. Veterinären fick komma igen, lyssnade och hade sig. Hon hade inget ljud i magen. Så hon fick bli slangad med paraffinolja och vatten. Men vätskan kom aldrig igenom, den stannade i magsäcken bara vilket resulterade en stor spänd mage. Han tyckte att ägaren skulle avvakta över natten och sedan åka till djursjukhus direkt på morgonen. De opererade henne och såg då att det var grässjuka för hela tarmsystemet hade lagt ner, så de väckte aldrig upp henne.
Det gick alltså väldigt fort det tog 2 dagar från första symptomen tills döden inträffa. Hon hade akut grässjuka enligt djursjukhuset och det går inte att bota, avlivning är det som gäller.

Det stallägaren gjorde med det betet hästen gått på var att stänga det och plöjde upp det och planterade nytt gräs. Nästa år tog de en skörd på det, sen lät det vara ett år till. Detta året tror jag de ska använda det som bete igen.

Mjöldryga kan man se på växter bland dammar eller där det är mycket fuktigt tex. De ser liksom ut som man bränt toppen på grästrået. Och det är svart och svartprickigt. En annan teori är att grässjuka har nåt samband med klöver har jag även läst.
Det året var det mycket regn som sagt och jag har för mig vi såg timotej som var lite svart, minna inte så bra. Men det var innan vi visste vad grässjuka var.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Vi hade tre hästar so dog:( I år använder vi inte den hagen som vi misstänker. Men det är ju jätte luddigt allting. Det finns ju trettio andra hästar som gått i samma hage och det har funnits hästar som gått ut på bete på samma ställe i över tjugo år! Vetrinären sa till oss att det är sådant som kan komma från ett år till ett annat. Vissa områden kan drabbas mer- på andra ställen är det en engångsföreteelse. Det skulle vara mest unghästar som drabbas. Men vi hade två ponnies som var femton år och ett halvblod som var nio så det stämmer ju inte alls in!

Det är säkert inte dset som hänt hos dig, men obducerar man får man ju reda på det säkert! Skönt att i alla fall kunna utesluta! Har man osis kan ju hästar åka på kronisk grässjuka också. När de magrar av och ser så där typiskt uppdragna ut i buken...
Usch, som sagt- det är ju ovanligt. Det blir nog bra!!!:
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Tack för ett bra svar. I detta fallet var man säker på att det var tarmvred. Men det kanske de inte kan veta säkert förrän efter obduktion? Hur lång tid tar obduktion?

Det är nu några veckor sen det inträffade och jag har inte hört något om grässjuka - jag är en av dem som får reda på saker först.

Iaf ska jag gå ut i hagen och kolla. Det finns en plats med rinnande vatten i skogen, så kanske kan man isf hitta något där. I övrigt hade det ju varit ganska torrt fram tills hon insjuknade.

Tack också till er andra för era svar.
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Inte säkert att man hittar något i hagen om det nu skulle visa sig vara grässjuka. När hästen i vårt gamla stall dog så fick vi veta att det är i förstadiet - när mjöldrygan så att säga inte syns som hästarna oftast blir sjuka. Det är senare på säsongen som man kan se den som svart beläggning på gräs. Vet inte om det stämmer men det var som sagt det vi fick höra då.

Håller tummarna för att det inte var grässjuka!
 
Sv: För fort på betet? Hur gör ni?

Intressant. Våra hästar. tre stycken dog förra året. Det var ju rätt mycket snö och blev översvämning i hagarna. Sedan har vi alltid släppt hästarna på bete under natten så snart vädret tillåter. Så det var kanske en kombination av tidigt betessläpp och våta hagar. Vem vet? Man törs ju inte släppa hästar på gräs i år igen. Samtidigt som man haft hästar där i tjugo år utan problem...

Vår ena häst hade samma symptom som du beskev. En hade lite koliksymtom. När vetrinären kom hade hon över 80 i puls så det blev ilfart till djursjukhuset. Där konstaterade man att magsäcken brustit. Den tredje fick kronisk grässjuka. Hon klarade sig i över två veckor men blev förvandlad från tjock ponny till spjälstaket. Vi tyckte inte att det var rätt mot henne att hålla henne vid liv även fast de på djursjukhuset ville prova. De vill ju forska och se vad som händer vid kronisk grässjuka. Men hästen mådde defenetivt inte bra och hade kolik känningar hela tiden...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp