För ensam för teservis?

emlem

Trådstartare
Jag har funderat på att skaffa en teservis ett tag nu. Ena hjärnhalvan hoppar upp och ner och är jätteexalterad över allt mys den kommer att åstadkomma, vänner på besök, bakning, goda tesorter etc.
Den andra halvan säger ironiskt nog, get real när har du 6 vänner över samtidigt som vill dricka te? typ aldrig och tycker att det är en onödig investering.

Är te och kaffeserviserna på väg att dö ut för att vi inte har tid med dem längre?

Om inte har ni några bra tips på fina serviser?
hur ska man tänka, engelsk mysig, kinesisk kulturell eller svensk för att?

Jag har funderat på att skaffa en teservis ett tag nu. Ena hjärnhalvan hoppar upp och ner och är jätteexalterad över allt mys den kommer att åstadkomma, vänner på besök, bakning, goda tesorter etc.
Den andra halvan säger ironiskt nog, get real när har du 6 vänner över samtidigt som vill dricka te? typ aldrig och tycker att det är en onödig investering.

Är te och kaffeserviserna på väg att dö ut för att vi inte har tid med dem längre?

Om inte har ni några bra tips på fina serviser?
hur ska man tänka, engelsk mysig, kinesisk kulturell eller svensk för att?
Det är klart att du ska ha en teservis. Då har du anledning att bjuda in vännerna på afternoon tea.

Det är säkert så att te- och kaffeserviserna håller på att dö ut. Låt inte detta hindra dig. Desto större anledning att göra en insats i bevarandearbetet :up:

Tips har jag: Gå och titta på loppisar och auktioner. Det finns ofta fina, gamla serviser för inga pengar alls. Och köp en som du gillar just nu.

Jag tänker som så att är det något jag vill ha och jag har råd med det (och inte skadar någon ;)) så why not? Och vad man ska ha är ju upp till en själv!
Är ju olika i olika bekantsskapskretsar om man kommer hem och dricker te och om inte annat så får du vällbörja jobba med att det ska bli en vana i dina bekantsskapskretsar :)
/Jenny som knappt dricker te, bor hemma hos föräldrarna igen och har halv te-service bara för att den var fin plus på rea :P

Jag har en kaffeservis, men den har stått i ett skåp ett antal år och blir nog stående där. Tekoppar har jag några
När jag har gäster villl en några ha kaffe och andra te så det är muggar som tas fram,

jag har ingen teservis men jag önskar att jag hade tekopparna och tekannan i Marianne Westmans porslin Picknick - då och då ropar jag in någon del, men tekannorna och tekopparna går för asmycket pengar.

Till vardags har jag muminmuggar och en grön tekanna (nu blev jag sugen på att se om mumin har en tekanna (i brist på bröd så tar man limpa))

Det är klart att du ska ha en teservis. Då har du anledning att bjuda in vännerna på afternoon tea.

Det är säkert så att te- och kaffeserviserna håller på att dö ut. Låt inte detta hindra dig. Desto större anledning att göra en insats i bevarandearbetet :up:
Självklart ska du ha en teservis :up:. Afternoon tea :d - tänk så gott!

Vi kanske måste bilda en klubb för te- och kaffeservisernas bevarande :idea:.
Jag har två kaffeserviser och en teservis hittills :love: används med jämna mellanrum men jag ska nog bli bättre på afternoon tea...

Go for it! Jag bjöd in till afternoontea och det var väldigt uppskattat av mina vänner. Nu har jag ingen specifik teservis, men en porslinsserie med fina koppar som passar utmärkt till såna tillfällen. Används sällan, men ger mervärde vid tillställningar de är med på. Så vill du ha och har råd - kör på!

Jag gillar verkligen gamla fina serviser :love: har tyvärr platsbrist delux så jag skänkte bort min lilla samling när vi skulle flytta. Dock är jag sådan så jag hellre har en eller två av varje och på så sätt få ihop en servis snarare än att ha alla delar i ett särskilt mönster. Det blir så mycket roligare att välja efter humör och lite personligare när en hittar någon enstaka kopp med fat på loppis :)

Jag gillar verkligen gamla fina serviser :love: har tyvärr platsbrist delux så jag skänkte bort min lilla samling när vi skulle flytta. Dock är jag sådan så jag hellre har en eller två av varje och på så sätt få ihop en servis snarare än att ha alla delar i ett särskilt mönster. Det blir så mycket roligare att välja efter humör och lite personligare när en hittar någon enstaka kopp med fat på loppis :)
Så har jag också. Men jag har minskat även de delarna. Det var nästan svårast.

Jag har gett bort några serviser, så jag vet inte om jag får vara med då? :(
Men jag har två teserviser och en halv kaffedito kvar. Och imorgon ska jag gå på loppis, så vem vet vad jag hittar :)
Jag har också gett bort några stycken... och har nog en eller två nerpackade "ifallatt"... :o
JA, jag erkänner härmed att jag är en hamster på diverse konstiga saker... :crazy::o:D

:confused::confused::confused: Fattar inte vad du menar? Det finns väl inga konstiga saker?
;)

Jag hade precis en diskussion med min bättre hälft om det. Jag ansåg nämligen att jag hade gott om utrymme här (jag har lador odyl). Han antydde att de inte var tillräckligt fulla när jag tyckte jag måste gå igenom det som finns i den gamla ladugården nästa sommar :meh: dvs jag vill slänga saker, han tycker det är luftigt nog nu :cautious:

Jag hade precis en diskussion med min bättre hälft om det. Jag ansåg nämligen att jag hade gott om utrymme här (jag har lador odyl). Han antydde att de inte var tillräckligt fulla när jag tyckte jag måste gå igenom det som finns i den gamla ladugården nästa sommar :meh: dvs jag vill slänga saker, han tycker det är luftigt nog nu :cautious:
Det är tur att det finns möss i mina lador. Annars skulle jag samla på mig ännu mer...

Kul att fler gillar te, någon som har förslag på serviser? Har kollar och googlat och för det mesta är det bara från auktionställen med prislappen delux, jag vill ju använda och inte bara titta på:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka