För dåliga mineralvärden på mitt hö?

söderböna

Trådstartare
Fick analysen på mitt hö idag och det verkade vara ett ganska bra hö, förutom mineralerna då kanske:confused:

Så här såg den ut ialla fall (alla värden i g/kg foder)
Ts 84
Mj 7.0
protein 79
smrp 48

Ca 1.8
P 1.9
Mg 0.7
K 16.4
selen har jag ingen aning om

Eftersom det är helt nytt det här för mig så behöver jag hjälp.
Jag hade tänkt ge min 11 åriga D-ponny (som rids istort sett dagligen runt 1-1,5 timme).
6 kg hö (+ 2 kg oanalyserat silage till lunch i hagen)
0.5 kg lucern
1 kg havre (? får hon inte nu, varit dålig i magen och tog bort all kraft)
+ en skopa mineraler
Hur jag än trixade på Hippokampus så fick jag inte till det. Så snälla, hjälp:confused:
Marie

Sv: För dåliga mineralvärden på mitt hö?

får lov att putta lite. Är det verkligen ingen som kan hjälpa mig tyda mineralvärdena på mitt hö:cry:

Marie

Du har väldigt lite kalcium i höet.

Börja med att täcka behoven av energi och protein i programmet, och justera sedan mineralerna med lämpligt mineralfoder. Iom att du ger lucern så borde det väl rädda en del av Ca-bristen?

Finns inget färdigt mineralfoder som passar så kan du kanske använda ren foderkalk? Miner blå?

Tack för svaret.

Så den stora boven i mitt hö är för lågt kalcium? Jag kunde inte lägga in mineralvärdena på mitt lucern (får både pellets och hack) eftersom jag inte kommer ihåg dem.

Det blir ingen ny obalans om jag lägger på foderkalk enbart?

Usch va allt är krångligt:smirk:
Marie

Mineralvärdena i Kraffts lucern är 12 g Ca och 2,8 g P.:idea:
Alla värden är lika i både pelletsen och hacket, så du behöver inte räkna på båda, ta bara den sammanlagda givan.

Ger du annan lucern så är värdena kanske lite annorlunda, men det bör inte skilja alltför mycket.

Om du lägger in foderkalk i programmet så ser du ju om det blir obalans eller om det stämmer.
Jag tycker dock att Hippocampus blir lite luddigt ibland, man bör ha rätt bra koll själv för att inte bli förvirrad av det. Optignägg gillar jag bättre, även om det ser rörigt ut i början.

Tackar, tackar:bow:

Ska se om jag får till det nu. Vill helst inte slatta med för mycket olika grejjor. Blev så glad att jag hade ett hö med en kvot över 6, så jag blev lite snopen när jag matade in mineralerna och fick tummen ned på allt istort sett.

Marie

hej!

Analyserar du höt varje gång det kommer nytt hö?
Blir inte dert väldigt dyrt?
Är det jätte viktigt att analysera höt för att kunna räkna ut foderstaten?

/pontiac

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·
Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
4 196
Senast: Majskolven
·
Foder & Strö Har suttit flera dagar och kliat mig i huvudet, räknat och räknat! Inser att mina mattekunskaper är åt skogen! Problemet är följande...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 072
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka