For av hästen, i 5:e månaden

jacko

Trådstartare
Så, nu har jag fått alla hästantagonister att få vatten på sin kvarn.

Tränade med min häst igår och helt plötsligt var jag på väg mot marken. Märkte öht inte vad som hände, vet inte om han blev rädd för något eller vad som var galet. Som tur var, var det många på banan, inkl min tränare. Var mest rädd (hade väst och hjälm), och sen blev det ambulans till akuten, 5 h på akuten för att vänta på att få ett ok av läkaren (kände bara igenom revbenen och ryggen, lyssnade på andning), sen fick jag halta bort till gynakuten på KK för ett UL. Sköterska lyssnade på hjärtljud (lät bra), sen fick vi vänta på läkare ytterligare en timme innan vi fick se bebisen på ultraljudet - helt opåverkad.

Lättade tog vi taxi hem kl 0130. Kl 1930 for jag av...

Idag är jag mör i kroppen, har ont i huvudet och sover massor. Men är ändå rätt tacksam för livet. :D Ni kan säkert föreställa er vad maken tycker om fortsatt ridning nu...

Sv: For av hästen, i 5:e månaden

skönt att det gick bra iallafall.
det är ju sånt här man får ta med i beräkningen när man väljer att rida under graviditeten. jag red till v 30, ca 4 hästar i veckan men hade tur att det inte hände nåt. Däremot trillade jag av 3 ggr på en vecka i fjärde månaden men det gick bra, jag landade mjukt. (på arslet!)

Jag for av i 7:e månaden, men jag landade på fläskröven så det gick bra ;)
Berättade det inte för nån dock, hade blivit ett jäkla liv då :D
Jag var inte så orolig då bebisen var lika vild som vanligt, lyssnade på hjärtljuden då jag kom hem och hade tid hos bm dagen efter.
Allt har sett bra utefteråt också :p.

kl

jag trillade också av i femte månaden, men ramlade inte på magen och allt gick bra både med mig och bebisen. Ringde till BM för säkerhetsskull och åkte in för att känna på magen och lyssna på hjärtljuden.

Efter det bestämde jag mig för att inte rida på unghästen något mer och höll mig till gamla trygga pållar resten av tiden.

//julia

aa, det är så mysigt att ligga och lyssna på kvällen:)

Men det var nästan ännu mysigare i början på graviditeten då man fick jaga bebisen med den där mackapären :p
Och när man hörde bebisens alla kullerbyttor :love:

Sorry ts, lite ot :o

Trillade också av pollan när jag var gravid. Ca 20:e veckan har jag för mig.

Landade på fötterna som tur var, men kan säga att jag fick mig en rejäl tankeställare!!!
Behöver jag säga att jag fick mig en blåsning av sambon...:angel:

Usch vad otäckt, vad skönt att det gick bra!
Jag slutade rida i 4:e månaden första graviditeten och har nu slutat igen, skulle aldrig förlåta mig själv om något hände. Det är så kort tid av ens liv man är gravid så att avstå från sådana uppenbart farliga risker var jättelätt för mig. Det handlar ju om en annans människas liv (bebisens). Visst blir man fruktansvärt ridsugen men som sagt, så fort bebisen är ute är det ju bara att sätta igång igen...

Jag vill gärna upp igen. :o

Hoppa då upp och rid vidare. Tror det var Silverkedjan här inne som hade gjort en undersökning när hon var gravid om hur många som hade trillat av och förlorat barnet pga fallet. Och svaret blev 0 om man förlorade barnet var det pga annat och aldrig endast pga fallet.

Hoppa då upp och rid vidare. Tror det var Silverkedjan här inne som hade gjort en undersökning när hon var gravid om hur många som hade trillat av och förlorat barnet pga fallet. Och svaret blev 0 om man förlorade barnet var det pga annat och aldrig endast pga fallet.

Jag tror den undersökningen faller in under "tolka statistik som man själv vill". Om jag gjorde motsvarande undersökning om hur många kvinnor som fått alkoholskadade barn av att dricka några glas vin eller ta några treo är det säkerligen noll där också.

Det är väl självklart att man ska undvika hårda slag mot magen som gravid (och att falla mot marken från 1,65 är ett synnerligen hårt slag) - om inte annat kan man skada sig själv, och hur kul är det?

Om man är säker på sin häst - fine. Är man inte det skulle i alla fall jag ägna mig åt något mer stillsamt.

Jag känner till två st som fått missfall i nära anslutning till avfallning så jag känner mig tveksam mot undersökningen. Sedan är det ju väldigt svårt att avgöra exakt vad ett missfall beror på.

Jag resonerar som så att jag aldrig skulle rida med ett (nyfött) barn på ryggen eller magen så varför skulle jag göra det som höggravid?
I början av graviditeten är dock barnet så väl skyddat så det är en annan sak.

När jag började bli otymplig kände jag inte heller att ridturen gav något i relation till risken för avfallning.

Men var och en gör som man vill, det kan väl dock vara vettigt att låta pappan till barnet också komma till tals och att man känner att man kan leva med sitt beslut om det mot förmodan skulle gå på tok.

:D

A andra sidan finns det mycket annat som kan handa nar man rider och trillar av, jag tror till exempel inte det ar speciellt kul att bryta benet eller nagot annat heller nar man ar gravid.

Det ar du och din sambo som far radgora om huruvida du far ta en paus eller inte. Hur stor ar sannolikheten att du trillar av igen? Jag hade mycket val kunnat satta mig pa en hast och skritta en runda eller till och med rida lite i bergen nu, men jag avstar helt och hallet. Men som sagt, ingen annan kan avgora det.

Rent teoretiskt trillar man ju nastan aldrig rakt pa magen.

Men var och en gör som man vill, det kan väl dock vara vettigt att låta pappan till barnet också komma till tals och att man känner att man kan leva med sitt beslut om det mot förmodan skulle gå på tok.

Jag tycker att just den delen av det är lite svår, faktiskt.

Å ena sidan bör ju fäder få ha viss beslutanderätt över sina barn. Självklart. (Typ samma rätt som mamman, helt enkelt.)

Å andra sidan - det är ju jag som bär barnet i magen. Det är en olikhet mellan fadern och mig som ingen av oss kan göra något åt, och som jag absolut inte ser som en fördel för mig. (Jag avskydde att vara gravid.)

Jag lutar nog åt att den man som väljer att låta mig bära hans barn, också väljer att låta mig göra riskbedömningarna beträffande vad jag gör och inte gör som möjligen kan påverka under graviditet och amning.

Jag är främmande för att ens min man ska ha den sortens inflytande över min kropp, även om kroppen råkar vara vara bebodd av vårt gemensamma barn.

Men jag hade också klargjort detta innan graviditeten, i alla fall om denna var planerad.

Krya på dig Jacko!

Självklart är det bara du (och din sambo) som gemensamt kan besluta om det är lämpligt att rida eller ej, resterande graviditet ut. Man tar ju en risk varje gång man hoppar upp på hästen med en gravidkula, och dessutom blir man himla osmidig, så man kan nog inte köra på som vanligt vare sig man vill det eller ej.

Jag hade planerat att rida hela graviditeten ut, men istället fick jag sitta hemma från v 28? då moderkakan började blöda efter att jag varit ute och galopperat :o Gissa om jag fick skäll av gubben :angel: Men ut kom en frisk och sprallig liten sak 3 mån senare :)

Hoppas att du känner dig bättre nu!

Ang rida eller inte så tyckte jag att det var värre med hanterandet på marken, typ insläpp och utsläpp av div hästar som man inte hade full koll på, en spark i magen känns mycket farligare än att ramla av. Men själva ridandet kan man ju hålla på med tills man känner att man har för dålig balans för att det ska ge nåt.

Visst är det en svår fråga och det är mamman som har det slutgiltiga beslut eftersom barnet bor i hennes mage. Däremot så anser jag att den andre föräldern ändå måste gå komma till tals och ha en åsikt som den andra parten begrundar i sitt beslut, precis som jag som mamma kan ha åsikter om att barnens pappa ägnar sig åt ex.vis en väldigt riskfylld sport och hoppas (och förväntar mig) att han tar det under övervägande i sitt beslut att fortsätta eller ej.

För övrigt anser jag att det är en ganska kort tid utan ridning om man slutar rida ex.vis i 5.e månaden jämfört med ens totala ridningstimmar under sitt liv.
Och att man tar ett beslut man kan leva med sedan utan att ångra sig (vare sig man du väljer att rida hela graviditeten eller att avstå efter en del av graviditeten.

Det är väl självklart att man ska undvika hårda slag mot magen som gravid (och att falla mot marken från 1,65 är ett synnerligen hårt slag) - om inte annat kan man skada sig själv, och hur kul är det?
.

Hur ofta ramlar man på magen :D

De ligger tryggt och skvalpar i magen så skall man oroa sig så är det för ens egens skull, precis som du skriver.

Själv skulle jag hellre rida än hantera hästar om jag vore gravid.
Jag gissar att man blir klumpigare och antagligen inte särskilt snabb om man behöver hoppa undan snabbt?
Att ramla av hästen ser jag inte som världens grej, att få en spark i magtrakten däremot.

Edit: *papegoja*, såg minos inlägg (17) nu.

Senast ändrad:

Usch nej, jag vet - det är jättesvåra frågor att ta ställning till. För även om bebisen bor i min kropp, så vill jag inte utestänga pappan. Jag kan tänka mig in i hans situation, hur förfärligt det vore om jag inte kunde "medbestämma". :crazy:

Jag hoppas få sitta lite till på min häst, när revbenssprickorna läkt, med ledare dock. Hästen är en helt vanlig häst som skuttade till (i vanliga fall hade jag inte drössat av tror jag, men balansen är ju så förändrad nu), ingen elak vilding. Men 173 cm öh är trots allt en viss höjd.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
29 444
Senast: GotAsecret
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 538
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka