Sv: For av hästen, i 5:e månaden
Just ridning är ju rätt besvärligt eftersom man måste vara rätt insatt både i ridning och hästarna det gäller för att kunna göra en rimlig riskbedömning. Men om mannen rider och man kanske också delar hästar kan jag tycka att det finns skäl att diskutera det mer seriöst.
Ja, och det är nog lite därför jag inte riktigt ser något skäl att ta tex min mans negativa åsikter om ridning på allvar -
om han nu genomgick en personlighetsförändring och dels började hysa sådana åsikter, dels började belasta mig med dem. (Hoppas att det inte händer!)
Saken är helt enkelt den att jag har decenniers hästvana, och min partner ingen alls, i princip. Det betyder att jag kan göra riskbedömningar utifrån kunskap och självinsikt och sådant, medan han bara kan göra dem utifrån sin ev känsla av oro eller lugn. Varken oron eller lugnet vilar då på särskilt saklig grund. Mycket oro skulle då betyda att ridning är olämpligt, mycket lugn att ridning är ok. Sådana renodlat känslomässiga bedömningar, som går ut över mig, skulle jag inte gilla. Det gäller egentligen även om han uttalar acceptans för ridning - det är inte riktigt hans sak att
alls bedöma ridningen ur ett riskperspektiv, som jag ser det. (Vi är eniga om detta.)
Jag är inte gravid, men vi har ju pratat om min ridning som ett riskmoment (särskilt nu när jag har unghäst för tillfället). Det finns risk att jag flyger av och bryter nacken. Jag har intresserat mig för hur han ser på det.
Hans bedömning är just att det är jag som kan häst, och han antar att jag är tillräckligt rädd om min nacke för att göra vad jag kan för att skydda den, utan att allvarligt minska min livskalitet för övrigt. Och så lämnar han hela riskbedömningen i mina mycket mer kompetenta händer.
Egentligen fattar jag inte varför en (hypotetisk) graviditet skulle ändra på det? Partner har fortfarande inget annat än känslor att bidra med, medan jag faktiskt har hyfsat goda kunskaper.
Och vi vet båda att det är mycket sällan jag ramlar av.
Och jag har berättat för honom att ridning är en olycksdrabbad sport, med högst dödlighet av sporterna som organiseras av Riksidrottsförbundet. Jag håller honom inte i okunskap avsiktligt!