Fölvakning

Jealle

Trådstartare
Väntar mitt första föl i år och har börjar planera inför hur jag ska sköta fövakningen men känner att jag behöver lite expert tips. Hon är inseminerad sista gången den 25/6 2011. När tycker ni jag ska börja fölvaka? Det är hennes första föl så jag vet inte hur hur tydliga tecken hon kommer visa på att det är på väg.

Hon kommer flyttas till en lösdrift med andra fölston i slutet på februari men kommer komma in på box för fölningen. När skulle ni börja stalla upp henne?

Och har ni andra tips så tas det givetvis tacksamt emot:D

Sv: Fölvakning

Jag skulle börja vaka när hon har släppt bäckenbanden, visat vaxproppar ,eller fått vit mjölk eller vandrat eller börjat förändra vulvan osv .

Allt detta beror när jag börjat vaka ,nu bor ju jag med hästarna och har både kamera til tv och fölgjord vilket förändrar saken lite .

Jag tar in mitt sto när hon börjar visa föltecken .

Inte efter när hon skulle ha sin földag :)

Mia

Jag skulle aldrig våga vänta tills jag såg tecken om det inte var ett sto jag kände väldigt väl och som alltid följde samma mönster. Det är alldeles för vanligt md ston som inte visar någonting alls och inte ens sätter juver innan dom fölar.

Jag brukar ha extra koll på dom från och med dygn 320 cirka beroende på hur dom är (och ändå blev jag överaskad sist av en förstagångare som fölade utan minsta tecken på dygn 219). Då brukar jag jag kameran på nattetid men börjar inte vaka (dvs vakna varje timme o kolla) förrän jag ser tecken.

Jag har ett sto nu (också förstagångare) som är på dygn 337 och hon har nästan inget juver, har inte släppt bäckenbanden och det kan mycket väl vara en månad kvar innan hon fölar men med erfarenheter i ryggen skulle jag aldrig våga låta bli att vaka på henne nu. Det kan bli närsomhelst ändå och jag vill vara där när hon fölar, punkt.

När min skulle föla förra året köpte jag mjölkstickor och började testa 2 veckor innan beräknad nedkomst. Det hände ingenting, ingenting, ingenting... Sen en dag hade jag lite förhöjt värde på morgonen och ännu lite högre på kvällen, bestämde mig för att börja fölsäkra då (dvs ta ut det andra stoet och lite sånt), trots att hon inte hade vaxproppar eller särskilt slappa bäckenband. Gick ut för säkerhets skulle vid 24 och då fölade hon som bäst.:eek:

Så, det kan gå väldigt snabbt från ingenting till full fart!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat