Fölningar

Hu, jag skulle aldrig vilja hantera en sur sugga! Ryyyser bara vid tanken! :D

Jodå, de vet om att de är avhornade! De KAN ju inte stångas längre och så blir det mindre bråk av bara farten faktiskt. De vuxna getterna jag har är de jag sparat från förra årets killingar (ettåringar så att säga) och de blev avhornade som småttingar.

Dessutom stångas de inte mot mig/oss. De är väluppfostrade! Oss vill de bara kela med. :D

Klart det inte gör ont om de stångas utan horn! :rofl:

Detta ämne tillhör forumet *andra djur*, jag har just bett om ursäkt till trådskaparen om denna avvikelse med getter, fårskallar & suggor!!

Kan bara hålla med dig! Kött av killing eller ungget smäller högre än det mesta!!! Usch, nu blir jag hungrig! :D

Hoppas trådskaparen kan förlåta vårt sidospår...

Eh, informationsbyrå är väl att ta i. :o

Mina getter är svartvita, gråvita, viltfärgade o vita (skäckar alltså!), en är brun, en annan vit, ja lite av varje!

Klart, ska du bara äta upp den så spelar det ju ingen roll om den har horn eller inte. ;)

Va? Äta den?? är du galen?? Jag ska pussa på den...
Men nu är dte bäst vi inte pratar getter mer... tror BIA kan bli så där jätte arg... :p ;)

Get är gott. Getegott! :D Får akta oss så inte BIA blir getearg! Varför skulle hon bli det föresten? Låter getekonstigt. :angel:

Get är gott. Getegott! :D Får akta oss så inte BIA blir getearg! Varför skulle hon bli det föresten? Låter getekonstigt. :angel:
Helt rätt.. jag 'dreglar' mer än vad jag blir arg :rofl:
Nu får jag be ännu mer om ursäkt till trådskaparen :crazy:
Förlåt oss.. please :smirk:!!!

Eller annars hade du kunnat fråga närmaste mjölkbonde.
För deras nyrekryteringar i ladugården kan vara lika dumma som din sparkande märr.
Men likväl så blir nyrekryteringen en optimal mjölkkossa i slutänden.
Kanske kan du lära av dom?

AM
Fast det är sällan man ser ston med sparkbågar.... :angel: Tackolov!

Kul, att man även kan komma in på annat... men hallå! Hade hoppats på att tråden kunde hålla sig just kring fölningar och tiden därefter möjligtvis. Förstår er och tack för alla era ursäkter, ni är så noga med att poängtera det :)

Till er som hade en diskussion huruvida lång tid efter fölningen innan fölet dricker råmjölk så vill jag bara kommentera...
Jag tror de flesta som läser här inne tar allt med en nypa salt (åtminstone vi som är nya på uppfödning), man får många bra riktlinjer... men måste ändå skaffa sig ren fakta från typ veterinärer/böcker m.m. Utifrån detta bildar man sig ju själv en uppfattning som man tror är riktig och fungerar. Hästar är en vetenskap och ju mer man lär sig ju mer inser man hur lite man vet. Själv har jag ju ändå hållt på i strax över tjugo år men det här med avel/uppfödning är ju ett helt nytt kapitel och det finns MASSOR att lära... misstänker jag minsta lilla fel eller är osäker så skaffar jag omedelbart en proffessionell hjälp/åsikt (hellre en gång för mycket än en gång för lite)! Sen kanske det man lär sig här inne hjälper till att man lättare kan uppfatta en korrekt situation och att man åtminstone har hört litegrann om hur andra haft det hjälper ju till att lugna en del... speciellt som man själv är typen som oroar sig för allt och ingenting för det mesta i onödan.

Äsch, så mycket svammel det blev. Det var ju inte meningen.
Tack alla ni som svarat och bidragit med era åsikter, visst hjälper det en del så man inte behöver känna sig helt novis när man ringer vet.

Haha

vilken bra idé!!!
Sparkbåge på grinig fölmärr... :idea: :idea:

Att vi inte har tänkt på det förut.
Ska genast gå och kolla vad Sweet charm tycker om din idé...

AM

Du får så gärna komma och mjölka mitt sto, varsågod och lycka till!

Om du i ditt första inlägg hade talat om för dom okunniga att du inte klarade av att mjölka stoet och istället väntade tills det fixade sig ändå, så hade jag inte skrivit någon kommentar alls.

Huruvida jag kan eller inte kan mjölka har du ingen aning om. Jag har jobbat en kortare tid i en ladugård med mjölkkor så mjölka kan jag! :mad:

Just det stoet har fått tre föl tidigare och alltså relativt rutinerad, allt kanske inte alltid går perfekt. Fölet stod upp ganska direkt och var stadig men ville inte äta. Punkt.

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 219
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 562
Senast: LindgrenV
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar