Fölningar

Jag ger mig inte eftersom fler kan komma på idén att vänta så länge som 6 timmar.

Det är väldigt viktigt att ungen får i sig sin råmjölk tidigt.
Om man berättar här på Buke, vad hon gjorde, då får man även tala om varför.
Juvret förstört/amputerat eller nåt.

Alla som föder upp hästar SKA kunna mjölka ur sina ston och ge bebisen.

Det är en åsikt jag står för.

Om inte du vet vilka riskerna är med att först låta ungen vara så länge, sedan tro att alla märrar släpper till sina ungar efter så lång tid utan att slå, så är du på fel spår.

En av dom största orsakerna till att ston slår sina ungar fördärvade är att juvret är så stinnt att det gör ont när ungen bökar runt efter juvret.
Sen är onda cirkeln igång.

Och detta tycker jag skall alla veta.
Och jag tycker att shetland kunde ha talat om det eftersom hon nu skrev som hon gjorde.

AM

Jag tycker du ska sätta dig till rätta, lyssna och lära när kunskapen talar! :bow: :bow:

Nafayette gör väl helt rätt i att frågasätt en sån sak som kan få näste man att förlora sitt föl... :mad:

Humelibumlan, jag föder upp föl och är väl medveten om allt som Nafayette skriver. Det jag ifrågasatte var hur vi för den här diskussionen. Gå tillbaka och läs. :mad:

Jag har följt hela tråden och ser fortfarande inte vart Nafayette skulle hackat.. :confused:
Hon ifrågasätter att fölet inte fick råmjölk på 6 timmar... och efter Shettisens svar... påpekar hon att det går om man vill och ger sig fan på det!

Det är ju inte bara kunniga människor som läser här... utan även folk som ska ha sitt första föl! De bör ju inte läsa sig de felaktigheter som lärs ut bara så där... eller?

Det är väl klart att jag försökte få fölet att dia (herregud!) men hon ville inte ens suga, vi försökte på alla sätt och vis. Med ett hysteriskt sto som sparkades som en galning är det inte lätt att få ut mer än nån droppe åt gången! Ge upp, tråden handlade om hur andras fölningar gått till. Att min fölis inte fattade att man skulle dia direkt fattar väl vem som helst att det inte är "normalt".

Att ett nyfött föl inte äter är väl ganska glasklart att det inte är normalt. För att man missade att skriva med stora bokstäver att det INTE är normalt så kanske ni inte behöver "hoppa på mig". Ni var inte där och vet inte hur det gick till.

Vet man inget om föl. Inte ens en sån enkel sak så kanske man inte ska ha föl eller i alla fall överlåta fölningen till nån annan. Jag fick själv hjälp när mitt första föl föddes, jag kan absolut inte massa om det nu heller men det kändes bra att ha någon erfaren med första gången.

Ska vi snacka attityd så läs dina egna inlägg. :angel:

Men snälle vän, självklart BÖR man inte själv ta ansvar för fölningen om man inte har rutin! Men alla kanske inte inser det... man bör kanske inte ens ta hand om hästar om man anser att man kan sätta ståltråd i bettet så de ska känna elen mer... Men det är en annan diskution...

Men du kan ju inte sitta och ta för givet att alla som läser här har rutin och kunskap om fölingar och om du då skriver nå knasigt (eller ofullständigt) så är det väl inget att känna sig påhoppad för att någon annan tar upp frågan och i fråga sätter dig... Det är ju bara att förklara vad som skedde!?

Ska vi snacka attityd så läs dina egna inlägg.
Min attityd vart då?
Hoppas verkligen du inte menar på detta forumet eftersom jag absolut inte har någon form av attityd alls!

Jag har sysslat med hästar i hela mitt liv... men kan ändå iget om avel! Inte ett dugg faktiskt! Och nu ska jag ha föl... :banana: sitter ofta här inne och "smygläser" och försöker lära mig...
Jo jag är begåvad med sunt förnuft och viss erfarehet och koll.. så jo jag fattar att det inte är bra att fölet inte får rå mjölk...
Men samtidigt kommer ju frågorna, hur länge ska man vänta om nu fölet inte vill äta osv...
Därför tycker jag att det är toppen när Nafayette tar tag i saker och ifrågasätter... :bow: :bow:

För det första så finns det inte hysteriska märrar i den bemärkelsen du skriver om.
ALLA ston går att mjölka, om man har rejält med rutin angående frågan.

För det andra så är avelsforumet fullt med förstagångsmärrar och deras förstagångsmattar.
Du tar för givet att dessa skall förstå att fölungen inte diar på 6 timmar... FEL, hur skall dom göra det??
Dom kan ju inte vanlig rutin ännu mindre alla problem kring fölning.

För det tredje så kan en unge naturligtvis av olika skäl (så som dålig balans, för långa ben, kommer inte upp, svag när den kom ut, senkontraktur, hjärnskador m.m. ) inte kunna dia.

Då mjölkar man ur stoet och ger i nappflaska.
Inget svårt alls.
När den fått påfyllning ett par gånger så hoppar den upp och äter, om den inte har fysiska fel.

Men att stoet skulle sparka hejvilt och inte kunnas mjölkas av DEN anledningen...glöm det.
Ett sto står still om man kan handskas med dom.

Om du i ditt första inlägg hade talat om för dom okunniga att du inte klarade av att mjölka stoet och istället väntade tills det fixade sig ändå, så hade jag inte skrivit någon kommentar alls.

På sin höjd hade jag kanske kunnat delat av våra erfarenheter för att få märren att stå nästa gång.

Eller annars hade du kunnat fråga närmaste mjölkbonde.
För deras nyrekryteringar i ladugården kan vara lika dumma som din sparkande märr.
Men likväl så blir nyrekryteringen en optimal mjölkkossa i slutänden.
Kanske kan du lära av dom?

AM

.. Mjölken rann i flera timmar innan fölningen och hon var orolig och vandrade omkring. Själva fölningen var över på ett par minuter, allt gick verkligen jättefort! Fölet var upp nästan direkt och var ganska stadig från början.

En "drömfölning" så långt. Fölis förstod inte att man var tvungen att äta så det tog ungefär sex timmar innan hon äntligen diade! ..
Varför samlade du inte upp mjölken som rann i flera timmar, man behöver ju inte mjölka.. då det rinner av sig självt??!!

Sen att kalla det "en Drömfölning" (???) för att det gick fort och att "fölet var upp nästan direkt" är ju faktiskt INTE en drömfölning!!!

Håller man kvar både sto och föl (liggandes ca 8-10 min.) innan navelsträngen går av, så får fölet ca 1,5 liter blod från moderkakan (vilket kan betyda LIVET för vissa föl), den får en bra start i livet.. blir mer motståndskraftig samt alertare att leta efter juvret.

Kinkiga ston är faktiskt enkelt att mjölka om man är två personer (gärna tre vid ovana), på med brems om de är förj**liga.. har man ingen brems så ta ett balsnöre, och lyft ett framben, så är det inte något som helst problem att mjölka ur det fölet behöver helst inom 2 timmar!!!

Bra råd, som vanligt! :bow:

Gammalt trick det där med att hålla upp ett framben...funkar även på svårmjölkade getter ;)

Japp, har en liten flock svensk lantras dvs mjölkgetter. Har fått nio killingar hitintills i år (varav 8 bockkillingar...så frysen lär bli full om några månader).

Himla trevliga djur! :D

..Gammalt trick det där med att hålla upp ett framben...funkar även på svårmjölkade getter ;)
Ja, och även på fårskallar.. jag har haft båda sorterna!!!
Värre var det ju med vissa suggor.. alldeles för korta ben och alldeles för vassa tänder :eek:, dom fick man sätta sig på (minst två man) och koppla ett trynsnöre (ungefär som en brems) för att de skulle 'släppa till' sina kultingar :crazy:

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 219
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 562
Senast: LindgrenV
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar