Fölningar

Q

Qula

Snälla, berätta allt om era fölningar och de första dagarna, de ni varit med om tidigare år och de av er som kanske redan hunnit få i år! :)

Väntar själv med oerhört stor spänning på vårt första lilla föl. Har redan börjat vaka lite på nätterna, tittar till henne ungefär varannan timme... hon är ju beräknad till den 2 mars, på tisdag, och har väl enligt min mening redan visat alla tecken som går att se (utom vaxpropparna och vulvans rosa del). Dessutom är det en förstagångsfölare och i o m att vi själva är helt nya på detta känns det extra nervöst :crazy:

mitt sto lyckades lura mig :crazy: hon var helt normal när jag tog in henne på kvällen ca 22:00, ingen symptom på att hon skulle föla(var beräknat att komma 3dagar efter detta).jaha tänkte jag inget föl inatt och det är nog inte lönt att titta till henne. och så fel man kan ha,när jag kom ut så såg jag att mitt sto stog upptryckt i ett hörn som om hon hade sett ett spöke,med blöd på frambenet,å nej har hon skadat sig! men av ren vara så tittatde jag över boxdörren och där låg ett litet sött föl. första dagarna ef fölningen så gick dom ute hela dagarna och jag bekantade mig med fölet.tyvärr så skrämde han mig i början,han hade inte fått i sig råmjälken och det hade gått sökert 5timmar ,men ef någon dag så var han pigg och kry :) hon var första gångsfölare och det sägs att dom ofta inte sätter vaxproppar förrän precies innan fölningen men det kan ju vara olika,sen så kan dom bli svettiga framme vid bringan,och vara oroliga och gå och trampa upp ett spår, och lägga sig ner,trampa runt och lägga sig ner och så kan dom hålla på så ett tag :D

Förra året var jag inte med vid fölningen för mitt sto lurade mig också :D. Inga som helst tecken så jag vakade inte. Det var i mitten av maj och hon gick ute dygnet runt med sin stokompis. Fölet kom några dagar innan beräknad nedkomst.

Jag tycker det är bäst med fölning utomhus, mindre infektonsrisk och stoet kan inte lägga sig fel invid någon boxvägg.

På morgonen när jag kom till hagen sprang ett litet fuxföl vid sin mor. Allt hade gått bra, jag hittade moderkakan mitt på ängen och den var intakt. Fölet diade bra, det var stoets fjärde föl så hon visste vad hon skule göra. Jag tog in mor och föl i stallet och undersökte båda. Doppade naveln i jodopax och kollade så inte undre ögonlocket var invikt samt att fölet gick bra och diade bra. Jag avmaskade stoet så att fölet skulle slippa fölmasken genom mjölken. Sedan höll min man fölet medan jag tog ut stoet 10 min på promenad. Detta för att hon ska läka bättre och att livmodern ska dra ihop sig. Sedan släppte jag dem i hagen som vanligt.

Måste bara fråga...hur många dagar var ditt sto beräknad till? Hade du tex räknat på 330 dagar som beräknad fölningsdag? Hur många dagar tidigare kom fölet?

Jag undrar eftersom jag väntar smått själv och mitt sto är beräknad till den 2/4 = 330 dagar! Det är mitt första föl, så jag är lite nervös. :)

Jag hade räknat på 330 dagar. Men alla dräktighetsperioder är så olika! Det är omöjligt att beräkna den exakta nedkomstdagen. Tre dagar innan jag hade beräknat kom fölet. Jag trodde att hon nästan skulle gå över tiden då et inte fanns några tecken. Inga vaxdroppar, ingen svullen vulva, inga slappa bäckenband (suck).

Våra två förstagångare har båda när de närmat sig földatum haft genomskinlig vätska i juvret. Dygnet innan fölningen har det ändrat sig till vit mjölk.

Sto 1 fölade snabbt och lätt utomhus under överinseende av min systers sambo. Allt gick bra och fölet var uppe och diade kvickt.

Sto 2 fölade inomhus och behövde lite hjälp. Fölet var stort och fick dras ut. Sedan gick inte efterbörden som den skulle utan vet. fick komma dagen efter och plocka ut den. Stoet fick "fångmedicin" i förebyggande syfte pga problemen med efterbörden.

Min ponnys uppfödare har varit med om ett 30 tal fölningar men aldrig sett en ända vaxdroppe. Men hon brukar se på juvret när det är några timmar till fölning. I sommras när ett av stona skulle föla gick det till såhär:

På eftermiddagen och tidiga kvällen var jag där. Stoet vandrade runt lite långsamt i hagen, åt inte så mycket fastän hagen var full av fint bete. Dagen innan hade man klart och tydligt sett juvret som "två delar" men såg ett veck imellan när man tittade bakifrån. Men då när jag var där och det bara var några timmar kvar så hade juvret fyllts och det så ut nästan som en kos fastän med bara två spenar. Sen kom Helena ut (uppfödaren) och skulle sätta sig och vaka, för ston fölar vanligtvis på natten. Då åkte jag hem. 3h senare ringde hon och sa att nu droppar det ut juvret KOM HIIIT!! Fort fort cyklade jag ut och vi satte oss i halmen några meter ifrån (vi satt i en lösdrift). Stoet lade sig ner och reste sig upp några ggr se började ett par hovar att titta ut. Någon minut senare var fölet ute och låg och tittade nyfiket omkring sig i halmen. 10 min senare vinglade hon runt och letade efter mamma och lite maaaat.

Hlsn Elisabet

det var fem dagar kvar till beräknad nedkomst, hade jg varit mer erfaren hade jag förutsett det. Men jag gick enligt boken och de symptom hon visade den dagen tydde på att det var en vecka kvar, minst :devil: jo tjena.

Samma kväll hade jag varit inne i stan och fick skjuts hem med en granne. jag svängde in i stallet för att säga gonatt till hästarna som redan var nattade(vi skulle börja vaka nästa dag hade vi tänkt, vi hade läst så mycket om folk som vakar sig trötta alldeles för långt i förväg). Då ser jag att hon är genomsvettig och väldigt orolig, grymtar djupt nerifrån magen på ett hemskt sätt jag aldrig hört förut.
Det var bara att avvakta och följa.
Pappa fick agera barnmorska eftersom ungen lagt ett framben över huvudet och var lite väl bred på så sätt. Sen vtog det två timmar innan han reste sig, och då kunde vi andas ut ;)

Förra årets föl kom så här.
föl 1 såg på morgonen att det var något på G då hon var blodfylld i vulvan men inget juver. Tittade till henne oftare under dagen och tog in henne kl 18, 20.00 var fölet ute och efter 10 min så diade den själv.
föl 2 stoet stod brevid det andra stoet som fölade och blev orolig under kvällen, dagen därpå så blev hon svullen och blodfylld i vulvan. Började vaka vid 22 tiden (tittat till under dagen xtra ggr) 23.00 fick jag hjälpa till att dra ut fölet som var stort. 01 hade han fortfarande inte komit på benen och var nu för trött för att pröva längre så vi fick ge nappflaska. I 1 dygn gav vi flaska innan han kunde dia själv.
föl 3 födes ute i hagen. Inga tecken vid 21 tiden, vid 22 så var hon lite svullen, vid 04 så åkte jag hem en sväng och vid 05 var fölet fött och stod på benen.
:love:

Förra årets fölning gick bra, trots att många hade otur med fellägen osv. Mitt sto fölade tre dagar innan beräknat datum och visade väldigt tydliga tecken på att det var på gång. Mjölken rann i flera timmar innan fölningen och hon var orolig och vandrade omkring. Själva fölningen var över på ett par minuter, allt gick verkligen jättefort! Fölet var upp nästan direkt och var ganska stadig från början.

En "drömfölning" så långt. Fölis förstod inte att man var tvungen att äta så det tog ungefär sex timmar innan hon äntligen diade! :smirk: Jag hade börjat ge upp våra försök att hjälpa henne och skulle precis börja mjölka stoet när hon gick fram och diade som den mest självklara saken i världen. Hur som helst, första dagen gick mor och dotter ensamma och dagen därpå släppte vi dem i stora beteshagen tillsammans med ett par andra ston med föl och några unghästar. :)

Har redan börjat vaka lite på nätterna, tittar till henne ungefär varannan timme... hon är ju beräknad till den 2 mars, på tisdag, och har väl enligt min mening redan visat alla tecken som går att se (utom vaxpropparna och vulvans rosa del). Dessutom är det en förstagångsfölare och i o m att vi själva är helt nya på detta känns det extra nervöst
Alla våra fölningar övervakas minutiöst, visserligen är vi en stor familj som kan turas om att vaka/sova, men stona får inte lämnas oövervakade ens för en minut.

Att sova ett par timmar eller en halvtimme kan bli katastrofalt för både sto och föl.. och även för oss ägare som ju vill se resultatet av det vi planerat och väntat på i 11 månader, d.v.s. en lycklig märr med ett levande föl vid sidan!

Visst är oturen framme ibland ändå.. hur mkt vi än vakar och hjälper till så kan något gå snett, men då VET vi att ingen kan lastas för det mer än 'han där uppe' i trappalanda!

Stort tack till alla era som svarat! Nu gick det bra iallafall trots att vi missade det... precis när vi varit uppe och tittat till henne ja då passade hon på. När vi sen kom tillbaka tjugo minuter senare då var allt redan klart och en fantastisk liten tjej hade kommit ut!

Tack!

Nä, det är inget halvblod det är en fantastisk liten travare som vi i framtiden hoppas på ska kunna bli duktig ute på travbanorna :-)

Igår när vi släppte ut dem för första gången så skuttade lilltjejen ut FÖRE mamma! En riktigt tuff liten tjej som sprang vida cirklar runt i hagen medan mamma lite tröttsamt tittade på!

Förresten, en liten fråga..
Igår rann det något brunaktig konsistens ungefär som olja ??? ur nedre delen av baken (slidan) på mamman... kan det varit när livmodern drar ihop sig som rester av gammalt blod och annat rinner ut?

Liknande trådar

Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 219
Senast: Coop
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: snajl
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 562
Senast: LindgrenV
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar