• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 650

Ela

Trådstartare
Hur länge är det normalt att stoet krystar innan fölungen är ute?? Alla mina fölnigar har gått på cirka 10-15 min från det att man ser att stoet börjar ta i. Men hur stora är variationerna mellan de olika stona??

Hur länge låter ni stoet krysta innan ni hjälper till?? (om allt är normalt) Jag inser ju att om det handlar om fellägen gäller det att handla snabbt.
Hur lång tid har man på ett ungefär på sig om fölet ligger fel? Vad länge klarar sig fölet?
Eller hjälper ni stoet att få ut fölungen oavsett om allt ser ut att gå bra, för att underlätta??

Motivera gärna

Sv: Fölning

JAg brukar det låta ta 10-15 minuetr men om då huvet inte är på god väg ut hjälper jag till, stoet orkar inte så länge själv.
nu sist på min förstföderska hjälpte jag till tidigare men hon hade haft enorma förvärkar i två veckor så hon var slut redan innan och så låg ett framben fel o det såg jag direkt vid huvudet så jag fick rättat till det. Dessutom var det ett stort föl trots att hon var 2 veckor för tidig.
Som sagt om man får felläge så är det svårt man måste ha ringt vet i stort sett fölningen börjar för att den ska hinna i tid, det går fel fort när det gäller hästar.

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: Teilani
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
632
Senast: Shaggy
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 460
Senast: qitis
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 787
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka